2 897 läst · 29 svar
3k läst
29 svar
Ventilationsfirma bytt plats på uteluft/avluft i FTX-system
Sida 1 av 2
Hus: 2-plans radhus med kallvind, byggt på 80-talet
Ventilationssystem: FTX, Swegon Casa R3, tidigare Ventex 200K
Aggregatet placerat i köket. På köksväggen sitter ett ventilgaller med filter för att ta in uteluft. På taket en ventilationshuv för avluft.
Ventilationsfirma bytte ut mitt gamla aggregat till ett nytt i våras.
Förra veckan - d.v.s. första ordentliga kylan med nya aggregatet - började det droppa från ett av rören ovanför aggregatet i köket, så att det rann ner i köksluckor och på köksbänken.
I samband med att jag kollade på det såg jag att vid installation av det nya aggregatet hade rören kopplats om så att avluft går ut genom gallret på köksväggen och uteluften tas in från huven på taket. Det var (det numera) uteluftsröret från taket som dropparna verkar komma ifrån.
När jag frågade firman om varför det här hade kopplats om sade de att de inte fick plats att sätta rören som tidigare med det nya aggregatet men att det inte spelar någon roll vilket håll luften går åt.
Nu vet jag inte om droppandet har något samband med detta, men grundfrågan är: spelar det verkligen ingen roll? Gallret på köksväggen har ett filter som jag byter 1-2 ggr per år för att inte få in en massa skräp i systemet. Jag kan ju inte gärna klättra upp på taket för att byta filter, om det ens finns någon möjlighet att sätta filter i huven?
Jag tänker också att det säkert finns en tanke med hur kanalerna är byggda, kanske ett kort rör in till aggregatet minskar ytan där det kan ske isbildning när det kommer in väldigt kall luft, och att det är bättre att varm luft stiger upp och ut vid taket än att det kan bildas is som smälter och rinner ner i huset vid temperaturväxlingar.
Och borde inte firman åtminstone ha informerat om den här förändringen vid installationen? Men jag kan ingenting om ventilationssystem å andra sidan så jag kanske är ute och cyklar?
Ventilationssystem: FTX, Swegon Casa R3, tidigare Ventex 200K
Aggregatet placerat i köket. På köksväggen sitter ett ventilgaller med filter för att ta in uteluft. På taket en ventilationshuv för avluft.
Ventilationsfirma bytte ut mitt gamla aggregat till ett nytt i våras.
Förra veckan - d.v.s. första ordentliga kylan med nya aggregatet - började det droppa från ett av rören ovanför aggregatet i köket, så att det rann ner i köksluckor och på köksbänken.
I samband med att jag kollade på det såg jag att vid installation av det nya aggregatet hade rören kopplats om så att avluft går ut genom gallret på köksväggen och uteluften tas in från huven på taket. Det var (det numera) uteluftsröret från taket som dropparna verkar komma ifrån.
När jag frågade firman om varför det här hade kopplats om sade de att de inte fick plats att sätta rören som tidigare med det nya aggregatet men att det inte spelar någon roll vilket håll luften går åt.
Nu vet jag inte om droppandet har något samband med detta, men grundfrågan är: spelar det verkligen ingen roll? Gallret på köksväggen har ett filter som jag byter 1-2 ggr per år för att inte få in en massa skräp i systemet. Jag kan ju inte gärna klättra upp på taket för att byta filter, om det ens finns någon möjlighet att sätta filter i huven?
Jag tänker också att det säkert finns en tanke med hur kanalerna är byggda, kanske ett kort rör in till aggregatet minskar ytan där det kan ske isbildning när det kommer in väldigt kall luft, och att det är bättre att varm luft stiger upp och ut vid taket än att det kan bildas is som smälter och rinner ner i huset vid temperaturväxlingar.
Och borde inte firman åtminstone ha informerat om den här förändringen vid installationen? Men jag kan ingenting om ventilationssystem å andra sidan så jag kanske är ute och cyklar?
Jag har inga svar på detaljfrågorna, men jag vet att det inte ska droppa i köket om en ventilationsfirma gjort rätt. Det är inte gärna något de kan prata sig ur och oavsett det juridiska så har de bevisligen gjort något fel.
Antar att friskluftkanalen till tak inte har kondensisolering på sig i samband med att du har läckage av fuktig luft upp till vind. Men då ganska enkel åtgärd att klä in kanalen med isolering och då inte mineralull. Kör själv med 10cm breda remsor av liggerunderlag typ "biltema" plus silvertape. Så lite mer 10mm brukar räcka i tjocklek.
Annars kan man göra det ordentligt med t.ex ArmaflexH Håbbe01 skrev:Antar att friskluftkanalen till tak inte har kondensisolering på sig i samband med att du har läckage av fuktig luft upp till vind. Men då ganska enkel åtgärd att klä in kanalen med isolering och då inte mineralull. Kör själv med 10cm breda remsor av liggerunderlag typ "biltema" plus silvertape. Så lite mer 10mm brukar räcka i tjocklek.
Det här hänger ju ihop med grundfrågan om man verkligen kan vända på luftflödet hur som helst. Om kanalen hela vägen från köket, in genom nedre badrummet, upp genom övre badrummet, upp på vinden och ut på taket saknar men behöver kondensisolering måste man öppna en massa väggar och bryta två tätskikt så vitt jag kan se. Knappast en enkel åtgärd i det här huset.H Håbbe01 skrev:Antar att friskluftkanalen till tak inte har kondensisolering på sig i samband med att du har läckage av fuktig luft upp till vind. Men då ganska enkel åtgärd att klä in kanalen med isolering och då inte mineralull. Kör själv med 10cm breda remsor av liggerunderlag typ "biltema" plus silvertape. Så lite mer 10mm brukar räcka i tjocklek.
Den biten har de tagit på allvar så här långt i alla fall. Men jag är förvånad över att de direkt avfärdar att det skulle kunna vara några konstigheter att vända på uteluft och avluft och att det inte skulle kunna ha något med saken att göra. Det låter för mig som ett stort ingrepp i ventilationssystemet som skulle kunna innebära många konsekvenser, bl.a. att det ändrar temperatur i kanalerna vilket borde kunna leda till problem med kondens och isbildning.Hep skrev:
Nej dåligt genomtänkt förstås. Dessutom så tar man Inte in luft från taket. Det blir stekhett på sommaren. En norrvägg är mest optimalt.R rimasv skrev:Det här hänger ju ihop med grundfrågan om man verkligen kan vända på luftflödet hur som helst. Om kanalen hela vägen från köket, in genom nedre badrummet, upp genom övre badrummet, upp på vinden och ut på taket saknar men behöver kondensisolering måste man öppna en massa väggar och bryta två tätskikt så vitt jag kan se. Knappast en enkel åtgärd i det här huset.
Tar du in kall luft i denna kanal och den inte är kondensisolerad så kommer utsidan på röret bli fuktigt på vintern. Så det är stor risk att alla dessa rum behöver brytas upp för att saneras om kondenseringen i väggen får fortgå längre tid.R rimasv skrev:Det här hänger ju ihop med grundfrågan om man verkligen kan vända på luftflödet hur som helst. Om kanalen hela vägen från köket, in genom nedre badrummet, upp genom övre badrummet, upp på vinden och ut på taket saknar men behöver kondensisolering måste man öppna en massa väggar och bryta två tätskikt så vitt jag kan se. Knappast en enkel åtgärd i det här huset.
Kalla rör isoleras med tät isolering för att undvika fukt på rörets utsida.
Varma rör isoleras med vad som helst för att undvika fukt på rörets insida.
Så funkar det.
Säger din ventilationsnisse något annat så har du blivit lurad.
Det är ingen skillnad på att ta in kall luft utifrån direkt genom väggen jämfört med att dra den kalla luften genom ett uppvärmt rör genom vinden och ner i köket?
Bara så jag förstår, är det detta ventilationsfirman säger är samma sak?
Bara så jag förstår, är det detta ventilationsfirman säger är samma sak?
I praktiken ja, det är vad de säger i och med att det inte skulle spela någon roll att byta plats på rören in till aggregatet.Farstatjej90 skrev: