C Corsair skrev:
Du menar om det kanske är ett kabelbrott? Behöver man ta bort dom från plinten i maskin för ett summra?
Det kan det vara också men jag plinten i själva utegivarn

• Öppet eluttag utanpå vägg med synliga trådar och installationskomponenter, vid sidan av rödmålat träverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vector skrev:
Det kan det vara också men jag plinten i själva utegivarn
Får ingen signal när jag mäter i plinten. Men det fick jag inte på den gamla heller. Vet inte om motståndet är för stort i resistorn.

Du måste koppla loss iallafall ena kabeln ur plinten i värmepumpen innan du mäter. Annars blir instrumentet lurat.

Vad mäter du med? Du skriver "sumra" det kan betyda mycket; från en sofistikerad högohmig multimeter till en gammaldax summer som mäter med elektronikdödande ström/ spänning.
Jag misstänker att motståndet i termistorn ska vara nånstans kring 3kohm.

Redigerat:
K Keld skrev:
Vad mäter du med? Du skriver "sumra" det kan betyda mycket; från en sofistikerad högohmig multimeter till en gammaldax summer som mäter med elektronkdödande ström/ spänning.
Jag misstänker att motståndet i termistorn ska vara nånstans kring 3kohm.
Har provat med en "vanlig" multimeter du köper i bygghandeln. Den reagerar på under 100ohm. Maskinen läser mellan 0-350kohm

tommib
Bilder hjälper nog här.

Om du har tillgång till en serviceförpackning med motstånd kan du ju prova att sätta dit t.ex. ett 3 kohm motstånd och se om du får någon temperaturangivelse på pumpen. Då vet du att den delen fungerar. Om du inte kan få det att fungera ens med ett fast motstånd har du kanske bränt ingången på kortet (långsökt) och då behöver nog kortet bytas. Vad jag vet finns ingen säkring som går att återställa.

Prova att sätta utegivaren med kort ny kabel direkt i maskinen

Eller skruva ur själva termistorn ur dosan ute och mät motståndet. Verkar det rimligt så skruvar du in den direkt på plinten i värmepumpen. Visar displayen rätt så vet du att värmepumpen och givaren fungerar.

Det är tydligen kabeln som är dålig. Antingen så är det brott någonstans eller så är det oxiderat. Det lättaste är nog att ta bort en decimeter kabel vid givaren och se om det blir någon skillnad.

Har hittat svaret på varför det inte funkar. Någon har klippt av kabeljäveln.

• Avklippt kabel som sticker ut från ett hål i en råbetongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Leta någon med en sax.

• Gilla
knorrhane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.