9 834 läst ·
25 svar
10k läst
25 svar
Utegivare nibe f1245 HJÄLP!
Vad mäter du med? Du skriver "sumra" det kan betyda mycket; från en sofistikerad högohmig multimeter till en gammaldax summer som mäter med elektronikdödande ström/ spänning.
Jag misstänker att motståndet i termistorn ska vara nånstans kring 3kohm.
Jag misstänker att motståndet i termistorn ska vara nånstans kring 3kohm.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Har provat med en "vanlig" multimeter du köper i bygghandeln. Den reagerar på under 100ohm. Maskinen läser mellan 0-350kohmK Keld skrev:
Bilder hjälper nog här.
Om du har tillgång till en serviceförpackning med motstånd kan du ju prova att sätta dit t.ex. ett 3 kohm motstånd och se om du får någon temperaturangivelse på pumpen. Då vet du att den delen fungerar. Om du inte kan få det att fungera ens med ett fast motstånd har du kanske bränt ingången på kortet (långsökt) och då behöver nog kortet bytas. Vad jag vet finns ingen säkring som går att återställa.
Om du har tillgång till en serviceförpackning med motstånd kan du ju prova att sätta dit t.ex. ett 3 kohm motstånd och se om du får någon temperaturangivelse på pumpen. Då vet du att den delen fungerar. Om du inte kan få det att fungera ens med ett fast motstånd har du kanske bränt ingången på kortet (långsökt) och då behöver nog kortet bytas. Vad jag vet finns ingen säkring som går att återställa.
Eller skruva ur själva termistorn ur dosan ute och mät motståndet. Verkar det rimligt så skruvar du in den direkt på plinten i värmepumpen. Visar displayen rätt så vet du att värmepumpen och givaren fungerar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden