Hej,

Huvudsäkringen hade löst ut till pumpen, så jag återställde den och pumpen startade upp som den skulle.
Efter två timmar löste den ut igen och när jag återställde startade pumpen inte upp.

Har kollat de två huvudsäkringarna samt en glassäkring, på det undre kortet.

Drar jag ut den undre kabeln (märkt 6) på den högra bilden så startar pumpen upp men skärmen får fnatt efter några sekunder.

Där är jag, någon som har någon idé vad jag kan testa innan jag ringer efter hjälp?

Går detta på hemförsäkringen tro?

Tack på förhand.

• Värmepumpens insida, med kretskort och ledningar synliga. En nästan helt täckt display till höger, märkt F1245.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsbild som visar hur kylmodulen dras ut från en värmepump med numrerade kablar och kopplingar. Steg 9 av installationsprocessen.
    Skapa konto
Frågan är varför huvudsäkring har löst ut. Oftast om inte alltid så vill man mäta å ev koppla bort grejer om det visar sig att säkringar går.

Jag skulle gjort en spänningsmätning på inkommande på pumpen för att säkerställa att allt är ok så långt.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Jag skulle gjort en spänningsmätning på inkommande på pumpen för att säkerställa att allt är ok så långt.
Hej,

Alla tre faser är okej på inkommande plint.

• Elcentral med inkommande faser och kopplingsplintar, flera kablar anslutna samt en strömbrytare märkt Eaton.
    Skapa konto
Alltså ok 400V mellan faserna?
I så fall låter det som ett fall för någon expert.

Jag hade mätt mellan jord och faserna (240) samt mellan alla faser (400), så det var okej.

Nu mätte jag med neutral också vilket jag såklart borde gjort från början, och där är det kaos.
N - PE 226
N - L1 57
N - L2 369
N -L3 425

Vad tror ni, kortis inne i pumpen?

Jag får en känsla att en av huvudsäkringarna har löst ut o du mäter bakspänning när du mäter mellan faserna obelastat

Nollsläpp någonstans.
(Centralen, ev kopplingsdosa, i plinten på pumpen t.ex.)

• Gilla
MickePettersson
  • Laddar…
T tille1 skrev:
Jag får en känsla att en av huvudsäkringarna har löst ut o du mäter bakspänning när du mäter mellan faserna obelastat
Om jag mäter på huvudbrytaren/arbetsbrytare stämmer alla värden, vilket borde betyda att allt är okej dit fram?
När jag slår på brytaren blir värdena enligt ovan, samma på brytaren som inne i pumpen.

När jag slår av denna säkringen blir värdena bra förutom mellan jord och neutral som blir - 72 volt.

• Elektrisk säkringsbox med kretskort, kablar och etiketter inuti en apparat. Säkringen märkt "Eaton" med röd avstängningsknapp.
    Skapa konto
Dags att mäta sig bakåt till centralen för att hitta felet.

Dags att mäta sig bakåt till centralen för att hitta felet.
Hej,

Så om jag har korrekt mätvärden in till arbetsbrytaren (när den är avstängd) betyder inte att det okej från centralen?
Det kan ändå vara något fel på vår till arbetsbrytaren?

Tack på förhand.

Så det är bra värden på brytarens inkommande men fel på utgående?
I så fall är det brytaren det är fel på.

Så det är bra värden på brytarens inkommande men fel på utgående?
I så fall är det brytaren det är fel på.
Jag tänkte samma, men har ohm-mätt när det är spänningslöst och det är inget fel, vad jag kan mäta mig fram till.

Det du kan göra är att bygla nollan i brytaren, det är ändå helt onödigt att den bryts, är bara en felkälla.
Kontakten kan ge sig så fort lite last läggs på den, inte säkert att det går att mäta fram i spänningslöst tillstånd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.