Hej,
Huvudsäkringen hade löst ut till pumpen, så jag återställde den och pumpen startade upp som den skulle.
Efter två timmar löste den ut igen och när jag återställde startade pumpen inte upp.
Har kollat de två huvudsäkringarna samt en glassäkring, på det undre kortet.
Drar jag ut den undre kabeln (märkt 6) på den högra bilden så startar pumpen upp men skärmen får fnatt efter några sekunder.
Där är jag, någon som har någon idé vad jag kan testa innan jag ringer efter hjälp?
Går detta på hemförsäkringen tro?
Tack på förhand.
Huvudsäkringen hade löst ut till pumpen, så jag återställde den och pumpen startade upp som den skulle.
Efter två timmar löste den ut igen och när jag återställde startade pumpen inte upp.
Har kollat de två huvudsäkringarna samt en glassäkring, på det undre kortet.
Drar jag ut den undre kabeln (märkt 6) på den högra bilden så startar pumpen upp men skärmen får fnatt efter några sekunder.
Där är jag, någon som har någon idé vad jag kan testa innan jag ringer efter hjälp?
Går detta på hemförsäkringen tro?
Tack på förhand.
Jag skulle gjort en spänningsmätning på inkommande på pumpen för att säkerställa att allt är ok så långt.
Alltså ok 400V mellan faserna?
I så fall låter det som ett fall för någon expert.
I så fall låter det som ett fall för någon expert.
Jag hade mätt mellan jord och faserna (240) samt mellan alla faser (400), så det var okej.
Nu mätte jag med neutral också vilket jag såklart borde gjort från början, och där är det kaos.
N - PE 226
N - L1 57
N - L2 369
N -L3 425
Vad tror ni, kortis inne i pumpen?
Nu mätte jag med neutral också vilket jag såklart borde gjort från början, och där är det kaos.
N - PE 226
N - L1 57
N - L2 369
N -L3 425
Vad tror ni, kortis inne i pumpen?
Nollsläpp någonstans.
(Centralen, ev kopplingsdosa, i plinten på pumpen t.ex.)
(Centralen, ev kopplingsdosa, i plinten på pumpen t.ex.)
Om jag mäter på huvudbrytaren/arbetsbrytare stämmer alla värden, vilket borde betyda att allt är okej dit fram?T tille1 skrev:
När jag slår på brytaren blir värdena enligt ovan, samma på brytaren som inne i pumpen.
Dags att mäta sig bakåt till centralen för att hitta felet.
Så det är bra värden på brytarens inkommande men fel på utgående?
I så fall är det brytaren det är fel på.
I så fall är det brytaren det är fel på.
Det du kan göra är att bygla nollan i brytaren, det är ändå helt onödigt att den bryts, är bara en felkälla.
Kontakten kan ge sig så fort lite last läggs på den, inte säkert att det går att mäta fram i spänningslöst tillstånd.
Kontakten kan ge sig så fort lite last läggs på den, inte säkert att det går att mäta fram i spänningslöst tillstånd.