Hej,

Är sugen på att sätta upp en utedusch i sommarstugan. Tänkte dra ut varm och kallvatten genom vägg och sedan frostsäkra lösningar på andra sidan som rörmokaren löser.

Började läsa på lite och det verkar dock inte ok att köra stenkista även om det bara ska vara en sommardusch. Enligt kommuner verkar den stående rekommendationen vara att koppla på avloppet på husets existerande avlopp. Nu börjar projektet växa 😆. Skulle kräva ett stort grävjobb då jag inte ska ha duschen där det man med enkla medel kan komma åt avloppet.

Någon där ute som har rotat j det här och hittat bra alternativa lösningar som generellt sätt godkänns av kommunen? (Förstår att lokala avvikelser mellan kommuner kan förekomma.)

Mvh

R Robert N skrev:
Hej,

Är sugen på att sätta upp en utedusch i sommarstugan. Tänkte dra ut varm och kallvatten genom vägg och sedan frostsäkra lösningar på andra sidan som rörmokaren löser.

Började läsa på lite och det verkar dock inte ok att köra stenkista även om det bara ska vara en sommardusch. Enligt kommuner verkar den stående rekommendationen vara att koppla på avloppet på husets existerande avlopp. Nu börjar projektet växa 😆. Skulle kräva ett stort grävjobb då jag inte ska ha duschen där det man med enkla medel kan komma åt avloppet.

Någon där ute som har rotat j det här och hittat bra alternativa lösningar som generellt sätt godkänns av kommunen? (Förstår att lokala avvikelser mellan kommuner kan förekomma.)

Mvh
Skulle det funka att använda en husvagnstoakassett, sänka ned den under duschen och tömma i husets system vid behov? Skulle det vara godkänt? Är ju godkänt som latrin på alla campingplatser.

Jag har liknande funderingar just nu, hade tänkt utedusch för att kunna duscha av mig med ”sjösäker” tvål varma dagar typ efter gräsklippningen men fastnar på om jag får göra så överhuvudtaget. Isf bara med genomströmningsvärmare så inga långa duschar. Huset har kommunalt vatten och avlopp men det kommer ta många år tills jag sparat ihop pengar till riktigt badrum i huset så behöver något så länge men vill ju inte göra för mycket eftersom det ju är tillfälligt.

Försökt googla men får inte fram något konkret, bara massa annonser för uteduschar

Alltså. Spika ihop en liten trall som du/ni ställer på fyra stenar. Klart. Någon måtta får det väl ändå vara?

• Gilla
Hannuse och 4 till
  • Laddar…
Har du växter som behöver vattnas så ha en balja under så att vattnet samlas ihop och kan användas.

För övrigt får du gärna länka till kommunen som anser att en utedusch ska kopplas till ett avlopp för vattnet renas

Nu har ju alla olika förutsättningar med tätbebyggdhet osv..
Men min initiala reaktion är att det är liiiite väl kissenödigt att ordna något annat än grop med sten i eller bara bygg där det lutar lite. :)

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Jag har egentligen samma problem. Har över huvud taget inte reflekterat på om det är lagligt eller inte utan vill inte ha vatten för nära husgrunden. Hittills står vi i en gammal badbalja 😉 och vet inte hur stor stenkista som behövs. Har räknat ut att 50 liter är lämpligt och den används främst som mys efter bastun på vintern. Varmvattnet kommer inifrån dvs man justerar inte denna utomhus - mkt enkel lösning.

Jag byggde med impregnerad trall, som vilar på en regelstomme på lecablock.
Lagom mellanrum på trallen så blev det jättebra.
Dock inget svar på din fråga gentemot kommunen, jag har inte hunnit ställa frågan till dom ännu :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.