Vi har köpt en fastighet med enbart utedass. En tunna för kiss och bajs, inte separerat. Tidigare ägaren har varmkomposterat. Finns det alternativ till hur man kan hantera detta?

Tacksam för hjälp.

Idag måste man ha tillstånd av kommunen om man skall kompostera sin egna träck enligt devisen att inget alls får släppas ut innan det fins tillstånd för det. kanske börja med att söka tillstånd för det och skaffa de prylar som behövs för det för att kommunen skall godkänna det. Kolla först på fastigheten om det inte redan finns en sådan tillstånd då det följer fastigheten, inte ägaren. - finns det ingen så har fekaliehanteringen 'svartkörts'

Enda undantaget att söka tillstånd är förbränningstoa som finns både med gasol eller eldrift, eller frystoa om det på rimlig avstånd fins avlämningställe för det som båthamn eller uppställningsplats för husvagnar.

Det andra att lösa förr eller senare är köket och vasken, dusch och handfat och ev tvättmaskin, traditionellt löste man det förr med en slang ut i ett dike, men det tycker inte miljöinspektörerna om idag när de gör sina avloppsinventeringar runt alla fastigheter som görs emellanåt, utan det skall vara minst en BDT anläggning med slamskiljare och infiltrering/markbädd. Har du inte sådant idag så kommer det förr eller senare en anmodan att det skall ordnas med avloppstillstånd för en sådan och installera - och i det fallet bör ni verkligen överväga en full avlopp för BDT+klosettvatten så att ni kan ha spolbar WC på klassisk sätt då det kanske bara handlar om 50% mer i kostnad när ni ändå måste gräva för en BDT-lösning, speciellt om ni har planer på att bo där mer permanent i framtiden.

Du får läsa i avloppsguiden mfl. ställen och även https://avloppsguiden.se/wp-content/uploads/2018/06/Handbokenbilagor620-0154-4.pdf för att få uppfattning om vilka alternativ det fins och omfattningen av dessa, speciellt om det fins en framtid att bo mer permanent/bygga hus på fastigheten.

En del kommuner som min hanterar också latrin i plasthink för att det fins stora sportstugeområden på kommunal mark (= arrenden) där det är extremt begränsat vad man får göra i markarbeten (typ gjuta plintar för att bygga huset, knappt mer än så, absolut inga grävarbeten för ledningar etc.) och då kopplar man den hämtningen mot fastigheten precis som sopor etc. en ganska dyr form av latrinhantering om man är året runtboende, men det finns de som har det i området jag bor i. Detta erbjuder dock inte alla kommuner.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi har utedass på sommarstället och komposterar bajset. Det funkar jättebra och är mycket mindre jobb änman tror och nästan luktfritt med urinseparering.
Mitt tips:
Skaffa urinseparerande sits. Den har en kisskål fram och man ställer en tunna under bak. Man gräver då ner en perforerad slang där kisset sipprar ut ner i marken. Och då måste även män sitta ner när de kissar, eller kissa ute!
Skaffa en stor tunna för bajs och papper, och lägg lite sågspån, torv, eller spån/torvblandning efter bajsning.
Det bästa är sen om dasset är oanvänt under senhöst / vinter.
Vi sätter ett myggnät över när vi stänger för säsongen för att minska mängden flugor. När vi öppnar på våren har skiten sjunkit ihop och luktar inte mycket. Vi tippar då ner skiten i en kompost (modell stor plastkompost för hushållskompost) som vi har enbart för dasset. Täck med gräsklipp. Töm komposten underifrån i luckan som finns i botten, det är efter 1-2 år som fin mull!

Det stämmer att man måste söka tillstånd, men det är i normalfallet inget problem om man gör som ovan.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
För mig är det nästan lite provocerande att man bara kan låta urinen rinna ut någonstans när man pratar om dasslösning med urinseparering - hos mig i område med förhöjda krav så är det minireningsverk eller septitank som gäller vid nyinstallation av avloppslösningar just för att hantera urinens innehåll av kväve och framförallt fosfor...

Det är urinen man jagar, fekalierna är det mindre bekymret i kommunens ögon...

Ett alternativ för urinen är att vattna ut den och ta tillvara näringen lokalt, "Guldkannan Towa" är ett sätt att lösa detta praktiskt på ett snyggt sätt.

• Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Idag måste man ha tillstånd av kommunen om man skall kompostera sin egna träck enligt devisen att inget alls får släppas ut innan det fins tillstånd för det.
Jag hade uppfattningen att möjligheten att söka tillstånd för egen kompostering tillkom på 80-talet. Innan dess var det kommunens hämtning som gällde. Men när jag letar efter information verkar det skilja mycket mellan kommuner. Somliga kräver ett tillstånd. För andra räcker det med en anmälan.

C
X xxargs skrev:
För mig är det nästan lite provocerande att man bara kan låta urinen rinna ut någonstans när man pratar om dasslösning med urinseparering
Formellt "kan" man inte det, det är inte tillåtet. Om man separerar skall det samlas upp och blandas igen i komposten. Vilket också är lite idiotiskt då urinen med fördel används som den är som gödningsmedel.
Hur som helst är mitt tips att man snickrar ihop en ram för en plastdunk modell större som grävs ner för att det inte skall frysa på vintern. Sen skall dunkarna formellt stå till sig X antal månader innan innehållet får spridas.

X xxargs skrev:
För mig är det nästan lite provocerande att man bara kan låta urinen rinna ut någonstans när man pratar om dasslösning med urinseparering - hos mig i område med förhöjda krav så är det minireningsverk eller septitank som gäller vid nyinstallation av avloppslösningar just för att hantera urinens innehåll av kväve och framförallt fosfor...
Hade varit jobbigt att ha dig som granne. Ska jag bara pissa så gör jag det i regel alltid utomhus (bor lantligt) och pissar antingen i en 'guldvattenskanna' eller på något slumpmässigt ställe. Piss är jättebra gödning.

L lbgu skrev:
Hade varit jobbigt att ha dig som granne. Ska jag bara pissa så gör jag det i regel alltid utomhus (bor lantligt) och pissar antingen i en 'guldvattenskanna' eller på något slumpmässigt ställe. Piss är jättebra gödning.
Och det är det som är problemet - att piss är jättebra gödning... kommunen vill inte ha det alls ut i markerna...

Jag har inga bekymmer med att man slår en drill utomhus, gör det själv emellanåt - men kommunen har det och påtvingar kostsamma lösningar på fastigheten som förbrukar kemikalier och elström över året (för fosforbindning och reducering av nitrat från urin) just för att förhindra att folk slår en drill vid knuten i jakten på att minska kväve och fosforutsläppen, och så kan det två grannar bort sprida ut en säck NPK-gödel på sin gräsmatta och hela 'min' med kostnader tillvaratagna kväve och fosfor mer än väl bli bortkompenserad i mängd och ger tom. mer utsläpp...

'provokationen' är att en del måste till stora kostnader samla småsmulor av tex. kväve och fosfor ur sin avlopp medans andra kommer helt undan det, eller det där att sila mygg och svälja kameler beroende på var man har sin fastighet i avseende kommun och område...

Somliga kommuner har också en begränsad vilja att ge tillstånd för septitankar av samma resonemang att de vet att fastigheter med sådant så kommer herrarna att ombeds att göra '1' utomhus för att minska antalet spolningar och färre tanktömningar under året, och av den anledningen brukar finnas ruggar av brännässlor i närheten som skvallrar vad det har gjorts där under lång tid.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Och det är det som är problemet - att piss är jättebra gödning... kommunen vill inte ha det alls ut i markerna...

Jag har inga bekymmer med att man slår en drill utomhus, gör det själv emellanåt - men kommunen har det och påtvingar kostsamma lösningar på fastigheten som förbrukar kemikalier och elström över året (för fosforbindning och reducering av nitrat från urin) just för att förhindra att folk slår en drill vid knuten i jakten på att minska kväve och fosforutsläppen, och så kan det två grannar bort sprida ut en säck NPK-gödel på sin gräsmatta och hela 'min' med kostnader tillvaratagna kväve och fosfor mer än väl bli bortkompenserad i mängd och ger tom. mer utsläpp...

'provokationen' är att en del måste till stora kostnader samla småsmulor av tex. kväve och fosfor ur sin avlopp medans andra kommer helt undan det, eller det där att sila mygg och svälja kameler beroende på var man har sin fastighet i avseende kommun och område...

Somliga kommuner har också en begränsad vilja att ge tillstånd för septitankar av samma resonemang att de vet att fastigheter med sådant så kommer herrarna att ombeds att göra '1' utomhus för att minska antalet spolningar och färre tanktömningar under året, och av den anledningen brukar finnas ruggar av brännässlor i närheten som skvallrar vad det har gjorts där under lång tid.
Ja vad ska man säga om kommunerna. Det du skriver bekräftar verkligen fördomen att det inte är de skarpaste knivarna som hissar den kommunala fanan ;) Måste vara jobbigt för en sådan kommuntjänsteman att se ett gäng hästar i en hage med tanke på vilka volymer de pissar ut.

C
L lbgu skrev:
Måste vara jobbigt för en sådan kommuntjänsteman att se ett gäng hästar i en hage med tanke på vilka volymer de pissar ut.
Mja, på markytan är där du vill ha det, åtminstone under växtsäsongen. Det man vill förhindra är att näringsämnena hamnar i vattnet.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Mja, på markytan är där du vill ha det, åtminstone under växtsäsongen. Det man vill förhindra är att näringsämnena hamnar i vattnet.
Näringsämnena vill man själv gärna ha i vattnet när man vattnar, det är i vattendrag, sjöar och hav man inte vill ha mer näring.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
I inlägget jag citerades nämndes det att vissa kommuner ogillar avloppslösningar som får (oftast) män att gå ut och kissa i trädgården istället. Har man problem att folk pissar i trädgården av övergödningsskäl så borde det vara ett ännu större problem ifall hästar pissar ute med tanke på volymen.

L lbgu skrev:
I inlägget jag citerades nämndes det att vissa kommuner ogillar avloppslösningar som får (oftast) män att gå ut och kissa i trädgården istället. Har man problem att folk pissar i trädgården av övergödningsskäl så borde det vara ett ännu större problem ifall hästar pissar ute med tanke på volymen.
Antalet kissande män är väl betydligt större än antalet hästar? Hursom är det väl bättre att kissa ute under växtsäsongen..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.