89 701 läst ·
394 svar
90k läst
394 svar
Utebliven inbärning
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 283 inlägg
Larvigt argumenterandeE EtherMan skrev:Ingen som pratat om felaktig adress. Du missar fortfarande poängen. Argumentet som lades fram av andra var att det för Mio inte stod vilken dörr som avsågs så därför kunde de leverera till vilken dörr de vill. Och jag poängterar att enligt det argumentet vore det inga problem att ha angiven plats i norra ändan av landet när leveransadressen är i söder, för Ikea i motsvarande text inte definierar att det är inom hemmet på leveransadressen som gäller. Båda är liksom definierade på samma vis så om du nu tror att Mios avtal skulle låta dem leverera till porten på silver nivån så borde du samtidigt tro att angiven plats för Ikea kan vara i norr även om leveransadress är i söder.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 283 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Att jag inte är TD visste jag faktiskt.E EtherMan skrev:Det var kuben intressant ”logik”. ”De borde inte betala, för jag kan ta hem mina grejer själv”. För det första är du inte TS så dina förutsättningar är ju helt irrelevanta för TS. Vidare så är ju ens förutsättningar också helt irrelevanta för huruvida du är skyldig att betala eller inte utan för det är ju frågan om vad du beställt och vad du fått, inte vad du borde ha beställt istället.
Poängen är att TS fick något annat än hem beställt (ja jag vet att du anser något annat).
Det som att beställa en pizza och när man kommer hem ligger ingredienserna i kartongen. Ja, jag fick en leverans av ingredienserna, men inte det jag beställt. Ingredienserna är ointressanta om de inte är tillagade, åtminstone för mig, alltså anser jag inte att jag ska betala alls.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 283 inlägg
Nej. Det som gäller för att ta din pizzajämförelse, är att beställa pizzaingredienser, och sen förvänta sig en pizza för att där står att i mån av tid så pizzan tillagas. Ni ignorerar hela ”i mån av tid” delen och anser den vara ogiltig och tror att det därmed innebär att ni därför har rätt till det som bara utförs i mån av tid men så fungerar det helt enkelt inte. Även om delen skulle anses orimlig så det som händer då är att det som är beställt är fortfarande bara ingredienser, inte en pizza. Det kan då bli en fråga om falsk marknadsföring, men det förändrar inte att det som beställts är ingredienser och inte en pizza.Fairlane skrev:
Att jag inte är TD visste jag faktiskt.
Poängen är att TS fick något annat än hem beställt (ja jag vet att du anser något annat).
Det som att beställa en pizza och när man kommer hem ligger ingredienserna i kartongen. Ja, jag fick en leverans av ingredienserna, men inte det jag beställt. Ingredienserna är ointressanta om de inte är tillagade, åtminstone för mig, alltså anser jag inte att jag ska betala alls.
Helt ok faktiskt. Om du på något vis tror att jag kommenterar för din skull eller för att övertyga dig, så tar du helt åt skogen fel. Det var förlorat innan jag ens började kommentera eftersom du inte ens läser ordentligt vad som faktiskt skrivs.[SKPG]Zamora skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
I mån av tid borde snarast bytas ut mot "Om personalen har lust". Om man saluför det som pizzaingredienser som man kan då tillagade om personalen har lust, så kanske ja, saluför man det som pizza med ett litet tillägg "om personalen har lust" så nej.E EtherMan skrev:Nej. Det som gäller för att ta din pizzajämförelse, är att beställa pizzaingredienser, och sen förvänta sig en pizza för att där står att i mån av tid så pizzan tillagas. Ni ignorerar hela ”i mån av tid” delen och anser den vara ogiltig och tror att det därmed innebär att ni därför har rätt till det som bara utförs i mån av tid men så fungerar det helt enkelt inte. Även om delen skulle anses orimlig så det som händer då är att det som är beställt är fortfarande bara ingredienser, inte en pizza. Det kan då bli en fråga om falsk marknadsföring, men det förändrar inte att det som beställts är ingredienser och inte en pizza.
Spelar ingen roll ur ett juridiskt perspektiv. Effekten blir densamma och är precis lika juridiskt bindande. Det hade kunnat bli skillnad om där finns något mer konkret som bestämmer. ”om du har blåa tapeter” eller något sådant men du har lika lite insyn i om de har lust som om de har tid, precis du har mycket lite insyn om transportören gör bedömningen att soffan kan bäras genom trappa utan risk. För att göra situationen här ännu mer träffande så låt oss säga, om transportören anser att tapeterna är blåa. Och så låt oss säga att tapeterna är turkosa.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Du ser inte någon risk för oskälighet i ett avtal där en part kan välja att inte utföra jobbet och ändå ta betalt för det?E EtherMan skrev:Spelar ingen roll ur ett juridiskt perspektiv. Effekten blir densamma och är precis lika juridiskt bindande. Det hade kunnat bli skillnad om där finns något mer konkret som bestämmer. ”om du har blåa tapeter” eller något sådant men du har lika lite insyn i om de har lust som om de har tid, precis du har mycket lite insyn om transportören gör bedömningen att soffan kan bäras genom trappa utan risk. För att göra situationen här ännu mer träffande så låt oss säga, om transportören anser att tapeterna är blåa. Och så låt oss säga att tapeterna är turkosa.
Obs, det är inte frågan om att det inte gick för det gick bevisligen alldeles utmärkt.
Är ju inte TS som tar det till domstol om de bestrider. Det är ju isf Mio som drar det dit, och det är lite mer än 300 som står på spel då också då räntekostnader utgår på tiden den varit obetald.Nyfniken skrev:
Du missar grovt här. De kan inte välja och ta betalt för det. Men det är inte det som är frågan här. TS har enligt egen utsago fått vad som är garanterar i silvernivån. Därmed ska silvernivån betalas. Att TS inte fått vad du eventuellt skulle kunna få, även om det nu varit en fråga om att bara ha lust (vilket det inte är), är irrelevant för den frågeställningen.Fairlane skrev:
Det man kan ställa anmärkningar runt är huruvida TS har vilseletts angående kraven för att få de delarna utförda utöver vad silver’s bas utgör, men faktumet kvarstår att allting som garanteras ska utföras i silvernivån, har genomförts enligt TS själv.
Det är nog fler än jag som kan tänka sig att kasta in en liten slant bara för att få tyst på en petimäter på internet. För TS lär det bli en win-win-situation.E EtherMan skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 115 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 115 inlägg