89 701 läst ·
394 svar
90k läst
394 svar
Utebliven inbärning
Det finns inte ens något alternativ med "inbärning och montering" att betala extra för. Det är självklart att det ingår. Utom på Ikea där inbärningen ingår men montering kostar extra för vissa varor.E EtherMan skrev:
Jag måste säga att MIO har lyckats riktigt bra här. 65 000 möjliga kunder som läst om hur bra de sköter sin kundrelation.
När det passerar 100k är vi på nivån 1% av befolkningen. Och jag skulle misstänka att MIO skulle betala hundratusentals kronor för en sådan penetreration.
Synd bara att den är negativ…
När det passerar 100k är vi på nivån 1% av befolkningen. Och jag skulle misstänka att MIO skulle betala hundratusentals kronor för en sådan penetreration.
Synd bara att den är negativ…
Det är ju inte så att Mio centralt har en susning om hur alla deras franchisföretagare i landet sköter leveranserna. Att samma dilemma skulle uppstå oavsett vilken Miobutik man handlar i killgissar jag är osannolik. Att det bestäms centralt är ju en sak, men som ni vet, alla följer ju inte regler, liksom.
Nu bryr jag mig egentligen inte så mycket, men vilken Mio handlar tråden om?
Är det verkligen respektive butik som själva sköter utleveranserna?Litengubbe skrev:
Har fått uppfattningen att grejorna skickas ut från nåt centralt lager, vilket också känns rimligt rent logistiskt.
Tja alla MIO drabbas och centralt har man ett ansvar att uppfostra sina franchisföretagare för det är samma varumärke. Om MIO centralt inte har fokus på detta så är de på djupt vatten.Litengubbe skrev:
Det är ju inte så att Mio centralt har en susning om hur alla deras franchisföretagare i landet sköter leveranserna. Att samma dilemma skulle uppstå oavsett vilken Miobutik man handlar i killgissar jag är osannolik. Att det bestäms centralt är ju en sak, men som ni vet, alla följer ju inte regler, liksom.
Många kedjor är uppbyggda med franchisföretagare och flera av dem skulle utan minsta tvekan kompensera en kund med ett leende även om kunden faktiskt är en idiot och har fel. De vet att de är beroende av att kunder kommer tillbaks och handlar igen och framför allt inte sprider skit till andra möjliga kunder.
Att inte kompensera en kund som klagar för en utebliven tjänst med hänvisning till något luddigt villkor för en struntsumma är totalt ofattbart jätte korkat. Det är så dumt att klockorna stannar. Det finns ingen ursäkt för sånt korkat beteende hos en butik.
Att ha rätt är totalt ointressant om det gynnar en till möjlig affär.
Vad jag vet utgår varan från respektive butik. Beställer du en t ex en soffa kommer den till "din" butik direkt från leverantören och det är butiken som ansvarar för leveransen till dig, inte något centrallager. Sen kanske det finns det för mindre prylar?C cpalm skrev:
Håller med!Matte001 skrev:
Tja alla MIO drabbas och centralt har man ett ansvar att uppfostra sina franchisföretagare för det är samma varumärke. Om MIO centralt inte har fokus på detta så är de på djupt vatten.
Många kedjor är uppbyggda med franchisföretagare och flera av dem skulle utan minsta tvekan kompensera en kund med ett leende även om kunden faktiskt är en idiot och har fel. De vet att de är beroende av att kunder kommer tillbaks och handlar igen och framför allt inte sprider skit till andra möjliga kunder.
Att inte kompensera en kund som klagar för en utebliven tjänst med hänvisning till något luddigt villkor för en struntsumma är totalt ofattbart jätte korkat. Det är så dumt att klockorna stannar. Det finns ingen ursäkt för sånt korkat beteende hos en butik.
Att ha rätt är totalt ointressant om det gynnar en till möjlig affär.
Ja platsen ska vara inom angiven adress.E EtherMan skrev:
Dörren vet jag inte vad du menar med, står det i Mios avtal vilken dörr de ska leverera genom? Hos mig levererade de genom altandörren för att det var enklast (efter att först ha sagt att det inte gick att bära in till anvisad plats).
Du kommenterar utan ha läst konversationen. Självklart är det inom hemmet på adressen som är leveransadress. Men en annan här tyckte att eftersom det i Mios avtal inte säger vilken dörr de ska leverera genom så MÅSTE angiven plats gälla för annars hade ju Mio kunnat välja porten i trappuppgången som dörr att leverera inom. Hela poängen med min jämförelse var att med en sådan tolkning av vilken dörr som gäller, så skulle Ikeas avtal då tolkas att angiven plats där inte behöver vara på samma adress.P Pin skrev:
Grejen är att vi beställde två soffor för hemkörning 15 mil från butiken och det var inga problem.Litengubbe skrev:
Men de kanske körde 30 mil ToR med mina soffor - vem vet?
Dålig timpenning i så fall
Redigerat:
Varför inte ?Dan_Johansson skrev:
Villkoren gäller väl hela kedjan ?
Detta kan ju bli en parallell till Eldastämningen, snacka om vilken badwill det har skapat för den kedjan (välförtjänt, tycker jag).
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Jag sade "slakta hela kedjan ÄN", dvs TS får följa de utmärkta råden i tråden, betala inte för tjänsten, och se vad som händer. Om MIO centralt hanterar det lika illa som eldabutiken så är jag helt på din sida...P Peter787 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg
Bara för att spela djävulens advokat lite.
Tänk om det är tight att få upp möbeln uppför trappan. Såpass att man riskerar att skada ytskikt och så. Alltså att det går, men man måste vara varsam.
Hur stora blir då riskerna att bära upp kontra att låta bli? Ska Mio självklart betala eventuella skador i så fall?
Det är lätt att vara tvärsäker när man bara tänker på delar av en komplex situation.
Tänk om det är tight att få upp möbeln uppför trappan. Såpass att man riskerar att skada ytskikt och så. Alltså att det går, men man måste vara varsam.
Hur stora blir då riskerna att bära upp kontra att låta bli? Ska Mio självklart betala eventuella skador i så fall?
Det är lätt att vara tvärsäker när man bara tänker på delar av en komplex situation.
Det gick fel redan när inte kundtjänsten inte strök mellanskillnaden direkt.Dan_Johansson skrev:
Resten är bara att MIO bygger vidare på sin badwill.