Sittställning Forlowt skrev:
Ursäkta jag förstod inte riktigt vad du menade, skulle du kunna dumma ner det några nivåer
Jag förstår att du inget förstått.
1. Googla Mio hemleverans
2. Scrolla till Hemleverans och montering
3. Läs om villkoren
För att vara extra tydlig bifogar jag bilder
Skärmbild av Mios webbsida med information om hemleverans och villkoren för inbärning av möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Informationsgrafik om hemleverans och monteringstjänster med priser från 595 kronor.
Skapa konto

• Del av dokument med texten "MONTERING - Vi bär in till önskat rum (om fri väg finns) monterar och tar med oss emballaget
  • Skärmdump som visar leveransalternativ och priser för hemleverans från Mio med olika servicenivåer.
    Skapa konto
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
E EtherMan skrev:
Tja finns ju situationer där sms inte kommer fram. Men det debiteras ditt konto likväl för det så ja? Det är liksom så det har fungerat i över 20 år nu. Det enda som krävs är vad som står i avtalet, som för Telia är att de försöker skicka. Om mottagande nät sedan har något fel som gör att smset försvinner, eller rent av att en mast är trasig och tror att den skickar man inte faktiskt gjort det, ja det är helt irrelevant för avtalet, det räknas som skickat ändå.
Men leverantören av soffan har ju inte ens försökt bära upp soffan. Hade du accepterat att Telia inte ens försökte skicka de resterande 20 sms:en?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Men leverantören av soffan har ju inte ens försökt bära upp soffan. Hade du accepterat att Telia inte ens försökte skicka de resterande 20 sms:en?
Affischtavla med två tjänsteerbjudanden: Hemleverans och inbärning från 595 kronor, och med montering från 595 kronor.
Skapa konto
Skärmdump av webbsida med text om förberedelse inför möbelhemleverans.
Skapa konto

D DFYD123 skrev:
Priset för tjänsten är förmodligen anpassad till en nivå så att folk är villiga att betala. Det är inte Mio som betalar utan det är konsumenten. Om konsumenten istället var villig att betala mera så skulle service kunna vara högre.
Är det alltså en ekonomisk fråga om transportören kunde bära soffan uppför trappan? :surprised:

N Nils Fermentation skrev:
[bild] [bild]
Ja, vad vill du ha sagt med det? Varför tar de betalt för imbärning till angiven plats om de inte gör det?

E EtherMan skrev:
Inte enligt avtalet. Avtalet TS skrivit på är för inbärning. Inbärning betyder enligt avtal till närmaste plats innanför dörren, eller OM TRANSPORTÖREN ANSER DET MÖJLIGT, till anvisad plats.
Det du känner att du behöver skrika ut är en uppenbar gummiparagraf som står sig dåligt konsumenträttsligt, i synnerhet då TS i det aktuella fallet själv kunnat lösa uppbörandet själv. Att då försöka ta betalt för den ickeutförda delen snarare än att be om ursäkt till kunden för dålig service är något säljaren förtjänar att få äta upp.

• Gilla
pmd och 8 till
  • Laddar…
E EtherMan skrev:
Inte alls. TS har ju fått precis vad de enligt avtalet har rätt till.
Det du måste inse är att som näringsidkare kan man gentemot konsument inte ha vilka villkor som helst, även om det står något i det finstilta.

Det framgår exempelvis i lag om avtalsvillkor i konsumentförhållanden som jag har länkat till två gånger och som du förefaller vilja att ignorera.

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
E EtherMan skrev:
De har inte alls tagit betalt för det. De har tagit betalt för tjänsten inbärning, en tjänst som TS enligt egen utsago har fått utförd enligt avtal.
Ja, som sagt, jag förstår att du tycker det.

globaljuggler globaljuggler skrev:
Det du måste inse är att som näringsidkare kan man gentemot konsument inte ha vilka villkor som helst, även om det står något i det finstilta.

Det framgår exempelvis i lag om avtalsvillkor i konsumentförhållanden som jag har länkat till två gånger och som du förefaller vilja att ignorera.
Det är inte det minsta finstilt dock. Det står VÄLDIGT tydligt som bilderna som visas ovan tydligt visar.

Och som jag påpekar men du väljer att ignorera är att paragrafer gäller i helhet eller inte alls. Och när hela paragrafen försvinner så försvinner hela möjligheten till inbärning längre, medans kostnaden kvarstår. Dvs det hjälper dig inte om paragrafen gäller eller inte då hela paragrafen är skriven till konsuments fördel.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja, vad vill du ha sagt med det? Varför tar de betalt för imbärning till angiven plats om de inte gör det?
Därför att leverantören gjort bedömningen att köparen av tjänsten inte uppfyller villkoren som förknippas.
För att uttrycka det enkelt har Mio och deras transportörer sett till att ha både "hängslen och livrem". Jag skulle ha ogillat det om det inte i marknadsföringen för hemleveranser framgår så tydligt vilka villkor som gäller.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det du känner att du behöver skrika ut är en uppenbar gummiparagraf som står sig dåligt konsumenträttsligt, i synnerhet då TS i det aktuella fallet själv kunnat lösa uppbörandet själv. Att då försöka ta betalt för den ickeutförda delen snarare än att be om ursäkt till kunden för dålig service är något säljaren förtjänar att få äta upp.
Inte alltid att skrika för att det står med versaler. Jag bara visar vad du tydligen inte vill läsa. Och gummiparagrafer är inte ett alls att de inte gäller även om det vore det men det är det inte ens frågan om här. Och konsumenträtten skulle göra HELA paragrafen ogiltig. Men det hjälper dig ju inget. Det innebär bara att du aldrig skulle få den buren till angiven plats men priset är detsamma då den prisnivån gäller inbärningen i sig, som bara gäller till innanför dörren. Så som det är skrivet så är hela grejen med bärning i hemmet en bonus grej och helt till konsumentens fördel alltså.

E EtherMan skrev:
Och när hela paragrafen försvinner så försvinner hela möjligheten till inbärning längre, medans kostnaden kvarstår
Nu börjar jag tro att du är ett troll, men för tydlighetens skull måste jag påpeka att ditt resonemang är kvalificerat struntprat.

En tjänst kan naturligtvis delvis utföras och konsumenten kan delvis betala för den tjänsten som är utförd och bestrida resten.

Därför att leverantören gjort bedömningen att köparen av tjänsten inte uppfyller villkoren som förknippas.
För att uttrycka det enkelt har Mio och deras transportörer sett till att ha både "hängslen och livrem". Jag skulle ha ogillat det om det inte i marknadsföringen för hemleveranser framgår så tydligt vilka villkor som gäller.
Tror där finns en liten chans att man skulle kunna dra det som falsk marknadsföring genom att inte riktigt visa vilka kriterierna för fri väg är, men det skulle ju bara låta TS häva köpet men då står TS fortfarande för för transportera, och det är ju just dessa där skon klämmer så det hjälper ju inte mycket om man inte kan pressa Mio att äta en del av transportkostnaden för att köpet ska kvarstå. Men då måste man liksom lite förstå var man står juridiskt och det verkar det inte som att de är ett dugg intresserade utav att få.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Motivera gärna varför angivna villkor är en "gummiparagraf" som skulle stå sig dåligt "konsumenträttsligt". Har det prövats rättsligt är det ju intressant. Annars inte.

Då ska de ju inte heller ta betalt för den tjänsten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.