Hej,
Vi ska sätta upp utebelysning på vårt nybyggda garage.
På långsidan hade vi tänkt ha "spotlight" belysning men vill helst ha lågenergi lampor.
Men de vi har sett är för stora för att kunna ha i takets överhäng.
Är det någon som har något bra förslag?
Om vi nu inte hittar någon lampa med lågenergi, vad rekommenderar ni för spotlights?
Tack på förhand!
Vi ska sätta upp utebelysning på vårt nybyggda garage.
På långsidan hade vi tänkt ha "spotlight" belysning men vill helst ha lågenergi lampor.
Men de vi har sett är för stora för att kunna ha i takets överhäng.
Är det någon som har något bra förslag?
Om vi nu inte hittar någon lampa med lågenergi, vad rekommenderar ni för spotlights?
Tack på förhand!
Ett annat alt som är snyggt är dioder.. Lyser inte lika starkt men ger ett fint sken, billiga i drift och håller i en evighet.. Det blir mer och mer populärt med dioder istället för spottar.. Kolla med en elektriker eller på en lampfirma som säljer utebelysningar
Lysdiodsbaserade (LED) armaturer blir förvisso allt mer vanliga och bättre men fortfarande har de en bra bit kvar ljuskvalitetsmässigt. Om man tar sig tid att jämföra LED ljuskällor sida vid sida med bra lågvoltshalogen (12V) så blir man snabbt varse att LED ljus på det hela taget är mycket snack och lite verkstad.lier skrev:
LED ljus har många användningar men de är i huvudsak specialapplikationer, inte som generell ljuskälla.
Att de blir mer och mer populära betyder INTE att det är bra.
Mats Karlsson
Tack för bra förslag!
Men jag håller med om att LED inte ger tillräckligt mycket ljus.
Jag hade tänkt mig något som liknar denna lampan eller någon liknande rund.
Problemet är att denna lampan är 230x230 mm och vårt överhäng är bara 240mm
Har ni sett någon mindre?
/tösen
Men jag håller med om att LED inte ger tillräckligt mycket ljus.
Jag hade tänkt mig något som liknar denna lampan eller någon liknande rund.
Problemet är att denna lampan är 230x230 mm och vårt överhäng är bara 240mm
Har ni sett någon mindre?
/tösen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Clas O har dessa lampor så titta där. De är alldeles för dyra, det vore bättre att hitta en armatur för vanliga 2 eller 4 - stifts lågenergilysrör.
Eller tillverka egna, gjorde jag, materialet till 6 st kostade som en färdig och då fick jag rätt mått som passade till 3 brädors bredd.
Prototypen
Eller tillverka egna, gjorde jag, materialet till 6 st kostade som en färdig och då fick jag rätt mått som passade till 3 brädors bredd.
Prototypen
Klicka här för att svara

