Hej,

Vi ska sätta upp utebelysning på vårt nybyggda garage.
På långsidan hade vi tänkt ha "spotlight" belysning men vill helst ha lågenergi lampor.
Men de vi har sett är för stora för att kunna ha i takets överhäng.

Är det någon som har något bra förslag?

Om vi nu inte hittar någon lampa med lågenergi, vad rekommenderar ni för spotlights?

Tack på förhand!

Ett annat alt som är snyggt är dioder.. Lyser inte lika starkt men ger ett fint sken, billiga i drift och håller i en evighet.. Det blir mer och mer populärt med dioder istället för spottar.. Kolla med en elektriker eller på en lampfirma som säljer utebelysningar

lier skrev:
Ett annat alt som är snyggt är dioder.. Lyser inte lika starkt men ger ett fint sken, billiga i drift och håller i en evighet.. Det blir mer och mer populärt med dioder istället för spottar..
Lysdiodsbaserade (LED) armaturer blir förvisso allt mer vanliga och bättre men fortfarande har de en bra bit kvar ljuskvalitetsmässigt. Om man tar sig tid att jämföra LED ljuskällor sida vid sida med bra lågvoltshalogen (12V) så blir man snabbt varse att LED ljus på det hela taget är mycket snack och lite verkstad.

LED ljus har många användningar men de är i huvudsak specialapplikationer, inte som generell ljuskälla.

Att de blir mer och mer populära betyder INTE att det är bra.

Mats Karlsson

Så sant som du säger men det jag menade är att dom är energisnåla vilket var något trådskaparen eftersrtävade :)

Det finns 1 watts LED lampor med fattning GU 10 som passar i 230 volts downlight. inte helt fel i en takfot.

Tack för bra förslag!

Men jag håller med om att LED inte ger tillräckligt mycket ljus.

Jag hade tänkt mig något som liknar denna lampan eller någon liknande rund.
Problemet är att denna lampan är 230x230 mm och vårt överhäng är bara 240mm

Har ni sett någon mindre?

/tösen

Nytt försök att få med bilden....

• Laron.jpg
Det finns även lågenergi lampor med GU10 fattning men mins inte nu effekterna

Clas O har dessa lampor så titta där. De är alldeles för dyra, det vore bättre att hitta en armatur för vanliga 2 eller 4 - stifts lågenergilysrör.

Eller tillverka egna, gjorde jag, materialet till 6 st kostade som en färdig och då fick jag rätt mått som passade till 3 brädors bredd.

Prototypen

Efter en dags intesivt letande så har vi nog hittat den bästa lösningen.
Vi hittade en lampa från Westal:

Leverantör:
Westal Max.Effekt :2X7W
Sockel :G23 kompaktlysrör
IP-klass :21
::)

Nu återstår bara inkopplandet och all eldragning.....

• products1275_0.jpg
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.