Ett sponanbesök på Bauhaus i somras gjorde att man fick lite utebadstankar när de hade 90% rabatt på badkar.
Badkaret fick plats i bilen så det var bara att slå till.

Eftersom badkaret var billigt, ca 320:- så var målsättningen att klara det installerat för 1000:-.
Dock sprack kalkylen med ca 50%, men i antalet kronor så var det överkomligt.

Det som drog i väg kostnadsmässigt var vattenutkastaren till varmvatten, den kostade en 500:- på rea.
Jag funderade lite på vilken isolering som kunde vara lämplig och kom fram till att liggunderlag från Jysk kunde fungera. Flexibelt och lätt att limma dit med spraykontaktlim.

Sågade av trallbrädorna och fäste en regel på ena sidan i befintlig regel och i andra sidan så fäste jag regeln genom att skruva igenom trallbrädorna uppifrån och ner i regeln. Då var det lätt att få karet plant.
Slapp även jobbet med att få marken anpassad efter badkaret, det är ej plant i botten.
Grävde ner ett markavloppsrör som mynnar ut i en slänt så behövde bara gräva nån meter långt och ca 2 dm djupt.

Fyller upp karet med trädgårdsslangen med lagom temperat vatten via en y-koppling till slangen från vattenutkastarna.
När det är halvfyllt så kan man börja bada och sen bara fylla på med varmt vatten allt eftersom det kyls av.

Efter att ha badat några gånger så är vi mycket nöjda med detta utebad i all sin enkelhet.

• Träaltan under konstruktion med badkar, trallbrädor, verktyg och vattenslang på en grön gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vitt badkar installerat utomhus på en trädäck med trädgårdsslang och verktyg synliga, redo för ett utebad.
    Skapa konto
  • Ett vitt badkar inbyggt i en trätrall utomhus, omgivet av avlägsnade trallbrädor och en vattentång.
    Skapa konto
  • Ett vitt badkar monterat utomhus på en trädäckplattform med isolering synlig runtom.
    Skapa konto
  • En person badar i skumfyllt badkar utomhus på trädäck med ljusslinga och levande ljus.
    Skapa konto
  • Gilla
Cooly och 7 till
  • Laddar…
S Stegro skrev:
Ett sponanbesök på Bauhaus i somras gjorde att man fick lite utebadstankar när de hade 90% rabatt på badkar.
Badkaret fick plats i bilen så det var bara att slå till.

Eftersom badkaret var billigt, ca 320:- så var målsättningen att klara det installerat för 1000:-.
Dock sprack kalkylen med ca 50%, men i antalet kronor så var det överkomligt.

Det som drog i väg kostnadsmässigt var vattenutkastaren till varmvatten, den kostade en 500:- på rea.
Jag funderade lite på vilken isolering som kunde vara lämplig och kom fram till att liggunderlag från Jysk kunde fungera. Flexibelt och lätt att limma dit med spraykontaktlim.

Sågade av trallbrädorna och fäste en regel på ena sidan i befintlig regel och i andra sidan så fäste jag regeln genom att skruva igenom trallbrädorna uppifrån och ner i regeln. Då var det lätt att få karet plant.
Slapp även jobbet med att få marken anpassad efter badkaret, det är ej plant i botten.
Grävde ner ett markavloppsrör som mynnar ut i en slänt så behövde bara gräva nån meter långt och ca 2 dm djupt.

Fyller upp karet med trädgårdsslangen med lagom temperat vatten via en y-koppling till slangen från vattenutkastarna.
När det är halvfyllt så kan man börja bada och sen bara fylla på med varmt vatten allt eftersom det kyls av.

Efter att ha badat några gånger så är vi mycket nöjda med detta utebad i all sin enkelhet.

Det där är ju kanon! Jag funderade på något liknande på landet och dra en brasa under och sitta på några träplankor som ligger i botten av badkaret. Redneck style! Någon som testat? Jag har däremot inte hittat något gratis badkar i metall ännu.

/Henke

• Gilla
Lars12345
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.