Vi köpte huset 2020, altanen var byggd ca 2015 av tidigare ägare. Så i våras att träet såg misstänkt dåligt ut och mycket riktigt så var det riktigt murket på många ställen. Nu när jag rev ner för att byta ut det mesta såg jag att de hade byggt med "Dry graded C14‑virke", d.v.s. obehandlat trä. Jag byter rubbet mot impregnerat.
Min lekmannafråga är: det kan ju inte vara brukligt att man bygger med obehandlat trä utomhus? Även i stolpar som låg 5 cm över backen. Jag misstänker i så fall att den som byggde inte var den smartaste.

Bryggor bygger man traditionellt i sågat obehandlat virke, gärna fur, lärk eller ek om man så hava kan eller gran om isen ofta tar bygget.

(Hyvlade) granreglar/granplank är nog ovanligare men jag vet att det förekommer vid tillfälliga etableringar/ byggbodar, sannolikt av miljöskäl då det är billigt att köpa in och sen att göra sej av med vitt virke när den tillfälliga altanen/trappan/perrongen ska rivas.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Skulle aldrig att få för mig att bygga en trall i impregnerat virke om man inte skulle bygga den på något ställe som är väldigt blött och nära mark (läs träsk). De senaste 10 jag byggt har alla varit i kärnfuru och är fortfarande i gott skick. Äldsta är 25år.

Det var riktigt genommurket på sina ställen, och kände mig inte sugen på att göra om det efter 10 år igen, så det blev därför impregnerat i förhoppning att det håller längre, ser bra ut nu när det är klart.

J JE3519 skrev:
Det var riktigt genommurket på sina ställen, och kände mig inte sugen på att göra om det efter 10 år igen, så det blev därför impregnerat i förhoppning att det håller längre, ser bra ut nu när det är klart.
Bild?

C
J JE3519 skrev:
Min lekmannafråga är: det kan ju inte vara brukligt att man bygger med obehandlat trä utomhus? Även i stolpar som låg 5 cm över backen. Jag misstänker i så fall att den som byggde inte var den smartaste.
"Fulgran" 5 cm över backen är nog en synnerligen dålig idé. Men vi körde obehandlad kärnfuru på altanen, dock under tak och 1,5 m över mark. Av det gamla golvet att döma tar snön ändå med tiden ut sin rätt om man inte håller efter den. Men jag skall inte klaga, det höll > 50 år, så inte nödvändigtvis sämre än impregnerat. Så med ett rimligt väderskydd - absolut.

A atomlab skrev:
Skulle aldrig att få för mig att bygga en trall i impregnerat virke om man inte skulle bygga den på något ställe som är väldigt blött och nära mark (läs träsk). De senaste 10 jag byggt har alla varit i kärnfuru och är fortfarande i gott skick. Äldsta är 25år.
Ja kärnfuru är fint men inget man hittar på byggmax. Skulle säga att 99% av alla trallmeter som läggs är tryckt hyvlat virke

Såhär vackert var det obehandlade virket efter 10 år, så aldrig att det kommer dit likadant igen.
Med impregnerat så blev det rätt ok tycker jag. Är inte riktigt klar än.

• Gc20260819_223257707.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gc20260819_223208852.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlat? Såvitt jag kan se är det målat ( förmodligen runt om med en tät plastfärg eftersom det ruttnat.

• Gilla
datja
  • Laddar…
såg likadant ut på de delar som inte var målade.

J JE3519 skrev:
såg likadant ut på de delar som inte var målade.
Bild?

Hade byggt och ersatt med nytt tryckt virke när det är utsatt för regn/snö.
Den gamla är historia och bara att riva bort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.