Syster min har målat trädäck, nu mer än 50 år gammalt, på västkusten. Ett par plankor är visserligen bytta men med målning med ett större antal års mellanrum är det definitivt det mest ekonomiska alternativet och det är fortfarande snyggt.

Tyvärr är det modernt med tryckimpregnerat ljust däck men jag är inte glad för den kostnad jag får om 5/6 år då det idag har passerat 20 år.

Måla inte stolpar och räcken med täckfärg, olja istället. Slarva inte med underhållet, du köpte visst år 2020, hade säkert gått att rädda delar då.

Byggde altan för fem år sedan. Som trall körde jag med helt vanliga 45x145 byggreglar som jag sedan behandlade med kokt linolja som jag värmde upp till 140 grader i fritös och penslade på. Mättade ändträt extra ordentligt.Torkade av överskottet efter en stund.
Nu har det ju bara gått fem år men inte en tillstymmelse till rötangrepp. Altanen har inte ens fått sig en tvätt på de åren (som synes på bilden) vilket ligger på listan att göra innan vintern kommer i år. Så, att bygga altan utan att använda tryckimpregnerat ser inte jag som ett problem.
Altan med grånat trä av icke-tryckimpregnerade regler, omgiven av grönska och röd lada i bakgrund. En rottingstol och blommor syns på altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Silkesnusa och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.