522 läst ·
3 svar
522 läst
3 svar
Utbyte av ftx
Hej,
Jag gjorde ett byte från RDAA till RDAF Mini (huset är från 1978 på 160 m2). Största skillnaden är den roterande värmeväxlaren och att du kan reglera mot en önskar tilluftstemperatur. Systemet har gått problemfritt i 10 år.
Min rekommendation är att installera ljuddämpare på tilluften. Vi hade inte det i det gamla systemet och man hörde en ständigt sus från tilluftsdonen. Men efter ljudisolationen så är det ett betydligt lägre ljud som man knappt hör.
Lycka till med ditt val!
Jag gjorde ett byte från RDAA till RDAF Mini (huset är från 1978 på 160 m2). Största skillnaden är den roterande värmeväxlaren och att du kan reglera mot en önskar tilluftstemperatur. Systemet har gått problemfritt i 10 år.
Min rekommendation är att installera ljuddämpare på tilluften. Vi hade inte det i det gamla systemet och man hörde en ständigt sus från tilluftsdonen. Men efter ljudisolationen så är det ett betydligt lägre ljud som man knappt hör.
Lycka till med ditt val!
Det vill jag nog säga att de gjorde. Ventfirman kapade rören till rätt längd och stack på ljuddämparen. Har för mig att det inte var så stor skillnad i storlek mellan RDAA och RDAF mini. RDAF är något bredare för att rymma till och frånluftkanaler sida vid sida som den roterande värmeväxlaren går emellan. I övrigt en problemfri installation som fixades på några timmar. Det svåraste var att få upp aggregatet genom vindsluckan. Det bör kontrolleras noga innan man beställerH Hensås skrev:
Klicka här för att svara