Hej
- Vi ska bygga ut vårt sommarhus från 70kvm till 95kvm, ett enplans trähus.
- Avsikten är att förlänga huset 25 kvm, allt ska vara lika befintligt hus konstruktionsmässigt.
Jag tänker att det inte bör vara några större besvär att rita detta själv och skicka in för bygglov eller är det dumt?
Det fanns inga ritningar i kommunens arkiv så jag har mätt in allt och ritat alla streck i autocad men behöver nog ett program med färdiga objekt för fönster och wc osv så det ser ut som på kommunens exempelritning som jag bifogat.
Har ni förslag på ett bra ritprogram eller ska jag lämna det till någon "ritare" har ni tips på en prisvärd sådan?
- Vi ska bygga ut vårt sommarhus från 70kvm till 95kvm, ett enplans trähus.
- Avsikten är att förlänga huset 25 kvm, allt ska vara lika befintligt hus konstruktionsmässigt.
Jag tänker att det inte bör vara några större besvär att rita detta själv och skicka in för bygglov eller är det dumt?
Det fanns inga ritningar i kommunens arkiv så jag har mätt in allt och ritat alla streck i autocad men behöver nog ett program med färdiga objekt för fönster och wc osv så det ser ut som på kommunens exempelritning som jag bifogat.
Har ni förslag på ett bra ritprogram eller ska jag lämna det till någon "ritare" har ni tips på en prisvärd sådan?
Hej, Autocad eller stechup fungerar helt fint til att göra ritningar, Men de går självklart snabbare med ett lite mer proff verktyg. Har själv Archicad till att göra bygglovsritningar, Men de är ett dyrt program i inköp.
Här är exempel på en väns tillbyggnad ritat i Archicad:
Här är exempel på en väns tillbyggnad ritat i Archicad:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster, dörrar och köksinredning är ju inte speciellt svårt att ordna till, gör på enklaste sätt bara, fönster är ju egentligen bara ett stort H. WC och Handfat behöver du inte göra så komplicerade, bara man ser vad det är. Alternativt kan du ju faktiskt bara göra en fyrkant som visar vart handfatet står och skriva "Handfat" över den.D delore skrev:
(Man har av någon outgrundlig anledning ritat in möblerna på exemplet, detta behöver du ju naturligtvis inte göra)
Klicka här för att svara