4 053 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Kostnad utbyggnad 60 m2
Sida 1 av 2
Hej där!
Vi blev just klara med vår utbyggnad av vårt sekelskifteshus i Göteborg. Vi byggde ut 60m2.
Jag letade ju själv desperat efter hur mycket det skulle kosta innan vi startade. Men nu har jag facit som jag gärna delar med mig av här för andra i samma situation. Gjorde ju en hel del själv men själva byggandet gjorde en snickare.
Arkitektkostnader 117.000:-
Konstruktionsritningar 30.000:-
Bygglovskostnader 37.000:-
Kontrollansvarig 25.000:-
Utökat Pantbrev 35.000:-
Arbetskostnader & Material 3.425.000:-
Rotavdrag -350.000:-
Transporter 113.000:-
Byggnadsställning 44.000:-
Förvaringscontainer 10.000:-
Golv & Listverk 70.000-
Fönster & Dörrar 250.000:-
Färg 36.000:-
Övrigt inköp 100.000:-
Kök 60.000:-
SUMMA ca 4.000.000:-
Så ca 67.000:- /kvadrat
Vi blev just klara med vår utbyggnad av vårt sekelskifteshus i Göteborg. Vi byggde ut 60m2.
Jag letade ju själv desperat efter hur mycket det skulle kosta innan vi startade. Men nu har jag facit som jag gärna delar med mig av här för andra i samma situation. Gjorde ju en hel del själv men själva byggandet gjorde en snickare.
Golv & Listverk 70.000-
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Bra information!
Jag tror att det är uppskattat om du också berättar om det var en utbyggnad i 1 eller 2 plan och vad för sorts rum det var (kostnaden är ju högre för kök och bad än för sovrum) samt om/vad ni gjorde själva.
Jag tror att det är uppskattat om du också berättar om det var en utbyggnad i 1 eller 2 plan och vad för sorts rum det var (kostnaden är ju högre för kök och bad än för sovrum) samt om/vad ni gjorde själva.
Hej! Det var utbyggnad i 2 plan. Och vi byggde till både kök och 2 badrum, 3 sovrum och ett stort vardagsrum.
All sophantering tog jag hand om själv. Och allt mitt eget arbete har jag inte loggat så det är svårt att säga. Men det är klart att det är mycket pengar om man skulle leja ut allt.
All sophantering tog jag hand om själv. Och allt mitt eget arbete har jag inte loggat så det är svårt att säga. Men det är klart att det är mycket pengar om man skulle leja ut allt.
Vad för sorts golv?S SnabelDan skrev:Hej där!
Golv & Listverk 70.000-
Fönster och dörrar sår ut, någon special lösning eller handgjorda saker?
Hur många arbetstimmar timmar är det? Känns väldigt maffigt, jag antar detta följer en stil som gjort att allt måste handbyggas och krävde rikitgt handtverk. Vore kul med en bild
Moderator
· Stockholm
· 57 731 inlägg
Då kan jag kontra lite med "andra änden av skalan". Vi byggde till fritidshuset 30 kvm. Plintgrund på utbyggnaden. Bara två vanliga rum, utan vatten.
Jag ritade själv i sketchup. Bygglovskostnader ca 12 000 (kommer inte ihåg exakt), halva bygget med bygglov, halva attefallsutbyggnad.
Jag gjorde själv plintarna, tog in en grävare för att gräva för plintarna. Tog även bort liite berg med vinkelslip, behövde ta bort ca 20 cm berg på en sträcka av 2m..
Snickaren byggde klart fram till golvspån på golvet, gips på väggar och tak. Kostnad ca 330 000 för material och arbete. I det ingick även byte av tak (50 år gamla betongpannor) på den bef. byggnaden, totalt ca 100 kvm betongpannor. Snickaren lade underlagspapp/duk och läkt, jag rev själv pannorna och lade på de nya.
Och jag spacklade, målade, lade parkettgolv och monterade innerdörr osv. Målade även all ytterpanel före monteringen, sista strykning efter montering.
Jag har ingen exakt koll på hur mycket färgen kostade, men troligen ca 15 - 20 000. Parkettgolvet ca. 12 000. Innerdörren med karm, ca 5 000 och kanske 5000 för olika lister runt fönster, golvsockel osv..
Jag ritade själv i sketchup. Bygglovskostnader ca 12 000 (kommer inte ihåg exakt), halva bygget med bygglov, halva attefallsutbyggnad.
Jag gjorde själv plintarna, tog in en grävare för att gräva för plintarna. Tog även bort liite berg med vinkelslip, behövde ta bort ca 20 cm berg på en sträcka av 2m..
Snickaren byggde klart fram till golvspån på golvet, gips på väggar och tak. Kostnad ca 330 000 för material och arbete. I det ingick även byte av tak (50 år gamla betongpannor) på den bef. byggnaden, totalt ca 100 kvm betongpannor. Snickaren lade underlagspapp/duk och läkt, jag rev själv pannorna och lade på de nya.
Och jag spacklade, målade, lade parkettgolv och monterade innerdörr osv. Målade även all ytterpanel före monteringen, sista strykning efter montering.
Jag har ingen exakt koll på hur mycket färgen kostade, men troligen ca 15 - 20 000. Parkettgolvet ca. 12 000. Innerdörren med karm, ca 5 000 och kanske 5000 för olika lister runt fönster, golvsockel osv..
Är den tillbyggda boytan 60 kvm eller är det 60 kvm byggyta?S SnabelDan skrev:
Kök, 2 badrum, 3 sovrum och stort vrum låter ju som ett helt normalt hus på typ 120 kvm...
Byggde ut huset med en enplans vinkel i trä med sovrum och allrum, 30 m2. Mycket fönster, Hajom-partier. Målningsfärdigt utvändigt och gipsfärdigt invändigt. Krypgrund.
Gjorde "själv":
- el
- utvändig målnng
- schakt
- invändiga snickerier, golv etc.
Allt annat på entreprenad.
Kostnad efter rot ca 900000 kr.
Gjorde "själv":
- el
- utvändig målnng
- schakt
- invändiga snickerier, golv etc.
Allt annat på entreprenad.
Kostnad efter rot ca 900000 kr.
Är också intresserad av förklaring/planlösning!
Byggde ut en lite flygel i vinkel med källare på 20m2. Gjorde allt själv men med hjälp av en kompis vid stomresning. Förutom grävandet. Det kostade 12.000. Tror jag.
Totalt gick det på ca:300.000 till 350.000
Det dyraste var golvklinkern. 1000kr m2.
Det billigaste var fönstren. De köpte jag begagnade men nästan nya. 6 st för 10.000 Totalt.
Hela bygget tog dryga två år, då jag spikade på när jag hade tid över.
Ingen kontrollansvarig.
Inga konstruktionsritningar.
Gjorde ritningen till bygglovet själv med hjälp av rutat papper, penna och vinkel.
Totalt gick det på ca:300.000 till 350.000
Det dyraste var golvklinkern. 1000kr m2.
Det billigaste var fönstren. De köpte jag begagnade men nästan nya. 6 st för 10.000 Totalt.
Hela bygget tog dryga två år, då jag spikade på när jag hade tid över.
Ingen kontrollansvarig.
Inga konstruktionsritningar.
Gjorde ritningen till bygglovet själv med hjälp av rutat papper, penna och vinkel.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 511 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 511 inlägg
Kan också kontra lite. Gjorde 60m2 utbyggnad i ett plan, badrum (8m2) med dusch och badkar, matsal, två sovrum. Påkostade ytskikt. Falsat plåttak, gjuten platta, snickeri-fönster 9st + 1 dubbeldörr, eko-isolering, "egna" foder, lister, gold i gammal stil för att matcha. Nydragning av vattenburet system i gamla huset + nya golvvärmen och ny luft/vattenpump. Lejde in grävare, plåtslagare och isolering. Övrigt byggde jag och svärfar och div. hjälp, tog tjänsledig 1mån + 1 dag i veckan i ett år plus 1-2 dagar i veckan i ytterligare ett år. Tror vi kom upp i ca 1600h, men då är alla snickerier och fönster handmålade med linoljefärg, Slutpris blev 950k inkl all inredning.
Är inkomstförlusten från tjänstledigheten inräknad i 950k?S swirve skrev:Kan också kontra lite. Gjorde 60m2 utbyggnad i ett plan, badrum (8m2) med dusch och badkar, matsal, två sovrum. Påkostade ytskikt. Falsat plåttak, gjuten platta, snickeri-fönster 9st + 1 dubbeldörr, eko-isolering, "egna" foder, lister, gold i gammal stil för att matcha. Nydragning av vattenburet system i gamla huset + nya golvvärmen och ny luft/vattenpump. Lejde in grävare, plåtslagare och isolering. Övrigt byggde jag och svärfar och div. hjälp, tog tjänsledig 1mån + 1 dag i veckan i ett år plus 1-2 dagar i veckan i ytterligare ett år. Tror vi kom upp i ca 1600h, men då är alla snickerier och fönster handmålade med linoljefärg, Slutpris blev 950k inkl all inredning.