Vi ska bygga ut vårt hus från början av 1900-talet. Det befintliga huset är ca 150 kvm i 1,5 plan och vi vill bygga ut med ca 75 kvm i 1,5 plan inklusive torn. Här är bilder på plan 1 och 2, samt nuvarande planlösning och en fasadskiss (mot väster). Tänker höga, franska dörrar ut mot en altan från matsalen. Frågan är om de sociala sällskapsrummen blir för små. Vi har även funderat på att bygga ut en till glasveranda från matsalen och gästrummet/salongen, men problemet är då att gästrummet inte får något fönster, alternativt att man ska dela av verandan. Tycker ni att man ska bygga till eller är matrummet stort nog som det är?
Utbyggnaden sker åt norr och ett torn åt nordväst. Vi tänker flytta den befintliga trappan något. Ovanpå biblioteket på plan 2 kommer ett tornrum.
Vi behöver många sovrum och är inte så förtjusta i öppen planlösning i ett gammalt hus. Kom gärna med synpunkter på planlösningen och om ni ser något som kan förbättras! Tack på förhand
Utbyggnaden sker åt norr och ett torn åt nordväst. Vi tänker flytta den befintliga trappan något. Ovanpå biblioteket på plan 2 kommer ett tornrum.
Vi behöver många sovrum och är inte så förtjusta i öppen planlösning i ett gammalt hus. Kom gärna med synpunkter på planlösningen och om ni ser något som kan förbättras! Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min rekommendation är ni tar hjälp av en arkitekt för att få till en planlösning som är optimal för era behov samt en utformning som passar husets karaktär och stil. Gör det i tidigt skede innan ni låst er för mycket i era idéer.
Redigerat:
Vi kommer att använda oss av en arkitekt också, men har börjat skissa på en planlösning som de (med fria händer) kommer att utgå från. De börjar först att rita om ca 1 månad och fram tills dess vill vi ha klurat så mycket som möjligt. Tänker att input alltid är värdefullt och välkommet.M MetteKson skrev:
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Tack för bildenGammelnörden skrev:
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Av egen erfarenhet vet jag att det inte är så lätt som man kan tro att få bygglov utanför detaljplanerat område, fastän det finns liknande byggnader. Ditt bygglov kommer bedömas utifrån vad du lämnar in och inte utifrån vad som tidigare fått lov eller funnits där i 100 år, tyvärr. Att det "inte finns" någon maxhöjd innebär inte att man får bygga hur högt som helst utan det bedöms utifrån andra kriterier än antal meter.
Utifrån din skiss upplever jag att storleken på utbyggnaden / tornet kommer dominera så pass mycket att den befintliga byggnaden nästan blir underordnad. Det plus de stora ändringarna av planlösningen, taket och fasadens utseende gör att jag, för säkerhets skull, skulle se på bygglovsansökan som om man sökte för nybyggnation.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/provning_lov_fb/utanfor_dp_ob/
Utifrån din skiss upplever jag att storleken på utbyggnaden / tornet kommer dominera så pass mycket att den befintliga byggnaden nästan blir underordnad. Det plus de stora ändringarna av planlösningen, taket och fasadens utseende gör att jag, för säkerhets skull, skulle se på bygglovsansökan som om man sökte för nybyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/provning_lov_fb/utanfor_dp_ob/
Redigerat:
Tack så mycket för info och länk! Ja, tornet är rätt dominerande. Arkitekterna kanske kan tona ner det lite. Men vi vill gärna ha det högt för utsiktens skull. Hoppas att vi får bygglov för det.Gammelnörden skrev:
Av egen erfarenhet vet jag att det inte är så lätt som man kan tro att få bygglov utanför detaljplanerat område, fastän det finns liknande byggnader. Ditt bygglov kommer bedömas utifrån vad du lämnar in och inte utifrån vad som tidigare fått lov eller funnits där i 100 år, tyvärr. Att det "inte finns" någon maxhöjd innebär inte att man får bygga hur högt som helst utan det bedöms utifrån andra kriterier än antal meter.
Utifrån din skiss upplever jag att storleken på utbyggnaden / tornet kommer dominera så pass mycket att den befintliga byggnaden nästan blir underordnad. Det plus de stora ändringarna av planlösningen, taket och fasadens utseende gör att jag, för säkerhets skull, skulle se på bygglovsansökan som om man sökte för nybyggnation.
[bild]
[länk]
Kan vara läge att ringa kommunen först för att kolla så huset inte ingår i bevarandeprogram och är k-märkt. Då kan era planer grusas och ni har byggt upp förväntningar i onödan. Förhoppningsvis är det inte så och det hade varit kul om ni fortsätter uppdatera processen framöver här på forumet.
Tack! Vi har varit i kontakt med kommunen och huset är inte k-märkt. Det har tvärtom renoverats sönder en del på 50-talet och vi försöker återskapa sekelskifteskänslan. Uppdaterar gärna när vi kommit igång mer. Har arbetat vidare lite på planlösningen och snart tar arkitekterna överB Byggprojektören skrev:
Härligt! Och om ni inte har en upparbetad kontakt med arkitekt så har jag en som är specialiserad på sekelskifteshus om ni skulle vilja ha det. Bara att pm:a!Belombre skrev:
Tack, vad snällt! Vi har dock ett samarbete med arkitekter som är specialiserade på sekelskifteshus och byggnadsvård. Men vi letar efter kontrollansvarig och konstruktör i Stockholmstrakten eller strax norr om Stockholm.B Byggprojektören skrev:
Klicka här för att svara
