Jag bor i ett radhus som har källare och övervåning. Jag skulle vilja göra en utbyggnad för entrén och bygga ut ca 3x4meter.

Mitt del av radhuset ser ut som ett L sett uppifrån. Och det är i innerhörnet på L:et jag vill bygga ut. Det är källarväggar och inte dränerat på 50 år. Det finns inga som helst tendenser till fukt i källarna eller källarproblem utan det är varma källare(radiatorer) som är helt öppna till övriga våningar genom trapphuset.

Om jag bygger ut entrén tänker jag dränera om så det är gjort. Någon fackman påstår att har du inte problem med så ska du inte behöva göra något åt dräneringen så länge den fugnerar som den ska, vilket den verkar göra.
Men för säkerhetsskull så tror jag att man vill dränera om när man ändå håller på och gräver där.

Gjuter jag en ny platta så blir det svårt att komma åt dräneringen som är under nya entrén i framtiden om problem skulle uppstå. Behöver man ta detta i å tanke eller gjuter man bara ny platta så får det lösas senare. Eller ska man tänka speciellt när man gör ny platta?

Och om en ny platta ska byggas. Ska då även den dräneras eller räcker det med att källaren är dränerad ?

Gör din tillbyggnad med källare istället.

• Gilla
T.Gustafsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.