Har en gammal rotkällare under utbyggnaden på huset. Jag är osäker på när den byggdes med har från säljaren hört att den aldrig riktigt fungerade som den skulle.

Huset är en timring från 1850 och i denna utbyggnad (som jag tror är byggd på tidigt 60tal då vatten drogs in) finns en liten groventré och ett duschrum. Planen är att nästa år bygg ut för att då ett modern badrum och ett modernt kök. Utbyggnaden ska stå på krypgrund. Vi har torpargrund med två murstockar men vi eldar bara i en pga den enda som är godkänd.

Nu till min fråga, går det på något sätt att rädda denna lille rotkällare? Med hjälp av modern isolering och ventilation. Eller är det bara att riva och fylla igen? Jag hade så gärna haft kvar den för just matförvaring.

• Vy över en gammal rotkällare med bruna golv, en vit behållare, en grå tank och diverse rör. En del av en stege syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rotkällare med stege, belysning och äldre värmepanna, omgiven av murade väggar.
    Skapa konto
  • Gammal rotkällare med murade väggar, hyllor, en plastdunk och en liten värmefläkt. Synliga ventilationsrör och äldre elinstallationer på väggarna.
    Skapa konto
Hej

Var är problemet med utrymmet idag?
Mycket fukt
Otäckt lukt
Råttor
Förhistoriska grottmänniskor som tar sig in

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Var är problemet med utrymmet idag?
Mycket fukt
Otäckt lukt
Råttor
Förhistoriska grottmänniskor som tar sig in
Det sistnämnda. Nä men jag tror främst fukt, det luktar ju mest gammal källare möjligtvis lite jordigt. Jag har ju inte dunderkoll på hur fuktigt men tillräckligt för att vi har haft igång en värmefläkt där nere vintertid (vi har bara bott här i snart 1 år).

Vet du om det finns en dränering i botten av muren? Annars kan det vara bra att gräva bort jord runt muren för att sätta isodrän/pordrän på utsidan och sen dränering. Om det är för hög fukthalt i källaren.

Passa på att köpa en vanlig billig termometer med hygrometer, Biltema har en för 50-60 kronor, för att hålla koll på temperaturen och luftfuktigheten.

Är det bara aningen för hög luftfuktighet så kan en vanlig luftavfuktare hjälpa. Den värmer också lite så då kanske ingen värmefläkt behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.