Morsning!
Jag bygger ut mitt hus. På sidan om huset så bygger jag en yta som blir hall och sovrum.
Mitt hus är en sk. Västkuststuga.
Försöker i möjligaste mån efterlikna denna i min utbyggnad.
Det nya taket jag byggt ansluter ungefär mitt på det gamla taket. Det nya taket är helt rakt, inte brutet.
Har kommit en bit men har nu två frågor.

1. Skall man bygga luftspalten för taket FÖRST och sedan bygga innerväggen (regling, isolering, plast och gips....) ELLER skall man bygga innerväggen först och sedan - på det då mindre takutrymme som finns invändigt - tillverka luftspalten under takråsponten?
Hoppas det blev förståeligt.

2. När jag nu bygger "väggen" mot mitt stora hus så bildas ett triangelformat utrymme. Alltså utrymmet som bildas ovanför mitt inbyggda stora tak samt under mitt nybyggda tak samt till höger om den nybyggda väggen mot huset.
Skall detta utrymme lämnas som det är? Eller skall det isoleras och också ha luftspalt en bit? Eller annat? Det nya taket kommer ju luftas från takfoten och mot nya "taknocken" och sedan via ventiler åt höger och vänster, om man uttrycker sig så.

Kika på min fantastiskt proffsiga bild. Det röda utrymmet är det avses.

Tack för all hjälp! :)

Enkel skiss av hus med utbyggnad, nya taket ansluter gammalt tak med markerat rött utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har gjort liknande, men rev bort det gamla undertaket motsvarande vad din röda triangel visar.
Ny isolerad vägg vid den lodräta linjen på triangeln. Luftspalten slutar strax innanför denna.

Luftspalten byggde jag först, lättare att komma åt då.

Ingen annan som har synpunkter eller tips?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.