5 179 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Utbud av system för "intelligenta hus".
Jag funderar på att låta installera ett system för så kallade "intelligenta hus" i ett hus som kommer att byggas i början av nästa år. Jag har tittat på IHC från Schneider Electric/Lexel och kommit fram till att detta system har de funktioner som jag eftersträvar. Då jag ser detta med "intelligenta hus" mer som Nice to have än Need to have är jag inte beredd att lägga ner en förmögenhet på varken materiel, installation eller drift. De krav som jag (i dagsläget) ställer på mitt system är att det skall vara överkomligt i pris, tämligen enkelt att programmera och att det skall finnas ett tämligen stort utbud av tryckknappar eller att vanliga dumma tryckknappar kan användas.
EIB har jag förkastat på grund av att det verkar för omständigt/avancerat för hemmabruk samt kostsamt. Finns det några andra tillverkare och/eller standarder som jag bör undersöka närmare?
EIB har jag förkastat på grund av att det verkar för omständigt/avancerat för hemmabruk samt kostsamt. Finns det några andra tillverkare och/eller standarder som jag bör undersöka närmare?
Kör med en vanlig MicroPLC!
Passar din-skenemontage, finns i ett antal olika fabrikat och storlekar.
En del är skalbara till viss del.
En del kan kommunicera med andra enheter av samma typ, dvs att du kanske vill ha ett styrsystem i källaren och ett på vinden, men att dom ändå pratar med varandra.
Då kan du använda vilka "dumma" strömbrytare som helst.
Dom flesta har gratisprogramvaror för demoprogramering, då kan du testa innan vilket som verkar passa dina behov.
Dom märken jag kommer på nu är:
Siemens LOGO, Telemecanique Zelio, Moeller Easy, Crouzet Millenium II, Mitsubishi har ett också, men jag kommer inte ihåg modellen!
Det finns säkert några till!
En del kan kommunicera med andra enheter av samma typ, dvs att du kanske vill ha ett styrsystem i källaren och ett på vinden, men att dom ändå pratar med varandra.
Dom flesta har gratisprogramvaror för demoprogramering, då kan du testa innan vilket som verkar passa dina behov.
Siemens LOGO, Telemecanique Zelio, Moeller Easy, Crouzet Millenium II, Mitsubishi har ett också, men jag kommer inte ihåg modellen!
;D ;D ;D http://www.habitek.co.uk/Page1.htm
HAL2000
...the first voice-activated home operating system for your Windows 95/98 and NT PC. With HAL2000, your home of the future becomes a reality today!
Build and expand your system using your existing electrical wiring, infrared and radio technology. Whenever you want, the way YOU want it!
HALs Voice interface makes HAL easy to use. The user can pick up any phone in the home, press the # key, and then tell HAL to dim the dining room lights or close the garage door. Its a two-way conversation, with HAL confirming that it has, indeed, preformed the requested action.
New Version Includes:
New, improved screens
Step-by-step, user-friendly setup
Support for Windows® 2000 and Me
Improved infrared integration
Support for Ocelot / Leopard
Expanded answering machine features
More actions for Macros, Rules, and Schedules
No need for ribbon connection between sound card and modem
And much more!
Main Features
Voice Recognition
Telephony
Internet Access
Expand with X-10
With HAL you can control all the systems of your home, including lights, security, climate, telephone, home theatre, and the Internet. And you can control it all by voice from anywhere in the home or anywhere in the world. You can talk to the computer - to manipulate devices like thermostats and lights or to retrieve information like stock quotes - from anywhere in the home or the world.
HAL gives you a "smart home" that's easy and scalable to install, simple to use, and affordable to own.
Starter Kit includes...
HAL2000...CD-ROM (12 months support)
X-10 Computer Interface
( Allows computer to communicate with X-10 modules)
1 Lamp Module (Allows control of 1 lamp On/Off and Dim)
HAL Voice Portal....Required for Telephony - Internet - and e-mail features.
You dont have to rewire your house HAL will send commands from the computer over your existing home power lines to control devices anywhere in or outside the home. Schedule your front lights by simply telling HAL, "Every night at 7pm, turn on the front lights for five hours." Or if you get to work and remember that you forgot to turn down the heat, simply call home and tell HAL, "Set the thermostat to 64 degrees."
HAL2000
...the first voice-activated home operating system for your Windows 95/98 and NT PC. With HAL2000, your home of the future becomes a reality today!
Build and expand your system using your existing electrical wiring, infrared and radio technology. Whenever you want, the way YOU want it!
HALs Voice interface makes HAL easy to use. The user can pick up any phone in the home, press the # key, and then tell HAL to dim the dining room lights or close the garage door. Its a two-way conversation, with HAL confirming that it has, indeed, preformed the requested action.
New Version Includes:
New, improved screens
Step-by-step, user-friendly setup
Support for Windows® 2000 and Me
Improved infrared integration
Support for Ocelot / Leopard
Expanded answering machine features
More actions for Macros, Rules, and Schedules
No need for ribbon connection between sound card and modem
And much more!
Main Features
Voice Recognition
Telephony
Internet Access
Expand with X-10
With HAL you can control all the systems of your home, including lights, security, climate, telephone, home theatre, and the Internet. And you can control it all by voice from anywhere in the home or anywhere in the world. You can talk to the computer - to manipulate devices like thermostats and lights or to retrieve information like stock quotes - from anywhere in the home or the world.
HAL gives you a "smart home" that's easy and scalable to install, simple to use, and affordable to own.
Starter Kit includes...
HAL2000...CD-ROM (12 months support)
X-10 Computer Interface
( Allows computer to communicate with X-10 modules)
1 Lamp Module (Allows control of 1 lamp On/Off and Dim)
HAL Voice Portal....Required for Telephony - Internet - and e-mail features.
You dont have to rewire your house HAL will send commands from the computer over your existing home power lines to control devices anywhere in or outside the home. Schedule your front lights by simply telling HAL, "Every night at 7pm, turn on the front lights for five hours." Or if you get to work and remember that you forgot to turn down the heat, simply call home and tell HAL, "Set the thermostat to 64 degrees."
Kör med en vanlig MicroPLC!
Vilka kan komunicera med varann/sig själv & hur
Modellen easy 800 från Moeller kan kopplas ihop med andra produkter ur samma familj. Kolla in Product Information | easy500, 700, 800 Control Relays MFD-Titan® Multi-Function Display från Moeller. Synd bara att de har så få analoga utgångar.Konult skrev:
Jag har valt Tebis Tx. Ger större möjligheter och är lättare att bygga ut. Tyvärr inte alls lika bra med information på www.hager.se som för IHC på www.lexel.se.
Återkommer när jag har flyttat in med en rapport ( oktober 2005) :
Återkommer när jag har flyttat in med en rapport ( oktober 2005) :
Finns det någon PLC till vilken det finns dimmer-moduler? Om man vill ha en dimmer till de PLC:er jag sett så måste man ha en 0-10V analog utgång, och sedan en dimmer som styrs av denna signal.
WinMan nämnde Tebix Tx. Om man på Hagers hemsida kikar på de bilder som finns på aktorer och sensorer, så är dessa kapslade i normalkapsling. Om inte dessa är så små att de kan gömmas i apparatdosor ser jag ingen poäng med att ha ett buss-system i ett normalstort bostadshus. Anledningen är att man ändå måste dra alla kablar till ett skåp och där montera sensorer och aktorer, och när man ändå har allt samlat i ett skåp försvinner vitsen med bussen. Visst, man kanske vill ha ett skåp på varje våning, och då måste man ju ha en buss däremellan, men det betyder ju inte att alla sensorer och aktorer måste vara inkopplade på denna buss. Några kommentarer till denna harrang?
Till EIB, IHC och X10 vet jag att det finns sensorer (tryckknappar) med bussanslutning för montage i apparatdosor. Finns det något bussystem, utöver dessa, där sensorer (och aktorer) är små nog att gömmas i apparatdosor?
WinMan nämnde Tebix Tx. Om man på Hagers hemsida kikar på de bilder som finns på aktorer och sensorer, så är dessa kapslade i normalkapsling. Om inte dessa är så små att de kan gömmas i apparatdosor ser jag ingen poäng med att ha ett buss-system i ett normalstort bostadshus. Anledningen är att man ändå måste dra alla kablar till ett skåp och där montera sensorer och aktorer, och när man ändå har allt samlat i ett skåp försvinner vitsen med bussen. Visst, man kanske vill ha ett skåp på varje våning, och då måste man ju ha en buss däremellan, men det betyder ju inte att alla sensorer och aktorer måste vara inkopplade på denna buss. Några kommentarer till denna harrang?
Till EIB, IHC och X10 vet jag att det finns sensorer (tryckknappar) med bussanslutning för montage i apparatdosor. Finns det något bussystem, utöver dessa, där sensorer (och aktorer) är små nog att gömmas i apparatdosor?
Jag kan inte mycket om elinstallation, men har fått svaret att du ska kunna sätta deras sensorer bakom vanlig tryckknapp i apparatdosa. Om du i e-katalogen letar dig via Fastighetsautomatik >> tebis TX >> Sensorer >> Flush mounted input device 4 -fold, TX304 (tyvärr kunde jag inte få till länk) så finns där bild och monteringsanvisning. Borde inte den gå att sätta i apparatdosan?
Jag ska diskutera med Hager och min elektriker inom kort så då vet jag mer.
// Andreas
Jag ska diskutera med Hager och min elektriker inom kort så då vet jag mer.
// Andreas
Har gjort samma iaktagelse. Många (elektriker) brukar hävda att EIB (eller andra busssystem) är enklare att installera än PLC/IHC, men ofta så lägger man sedan ingångarna i centralen med vanliga "passiva" trycknappar ute i huset. Hela poängen borde gå förlorad. Nu förstår jag att man gör så då det rimligen blir billigare.... Anledningen är att man ändå måste dra alla kablar till ett skåp och där montera sensorer och aktorer, och när man ändå har allt samlat i ett skåp försvinner vitsen med bussen. Visst, man kanske vill ha ett skåp på varje våning, och då måste man ju ha en buss däremellan, men det betyder ju inte att alla sensorer och aktorer måste vara inkopplade på denna buss. Några kommentarer till denna harrang?
Har jag bara stött på feltänkta installationer?
Klicka här för att svara