OK, tack! Men vad anser du om tätningen? Mineralull på galler funkar ju inte som ångspärr.....

silvertejp, runt plasten... brandsäkert? är resten av huset brandsäkert?

ring din lokala sotare. det är bäst, han skall ju ändå besikta innan han skickar in pappret till kommun.

plasten är inte värmetålig så den skall du inte ha så nära. Klistret på silvertejp löser visst upp den åldersbeständiga plasten och är själv inte heller åldersbeständigt. I sådana fall alutejp vilket Premodul rekommenderar för tätningen kring rökrör till braskamin. Frågan kvarstår dock vilket material som själva diffusionsspärren skall bestå av. 10 000-kronorsfrågan? :)

Nu under den riktigt kalla perioden har jag haft lite kondens i min köksfläkt och stundtals har det droppat ner vatten på spisen. Jag har inspekterat röret och de är isolerat med en stenullsmatta samt själva utblåset på taket är snö och isfritt.

Tror ni problemet är att det helt enkelt varit så extremt kallt att isoleringen inte klarat av att hålla värmen och temperaturskillnaden varit för stor? Som mest har det legat kring -30C.

Det hjälper inte med kondensisolering på utsiden. Det är den varma luften inne i kanalen som kondenserar och rinner ner. Det enda som hjälper är tjockare (brand-)isolering på utsidan för att kunna hålla en högre temperatur inne i kanalen men egentligen kommer inte det heller att var helt säkert, det beror på hur mycket varm luft som läcker upp genom kanalen när fläkten är avstängd. Är det väldigt lite så kommer det att bli kallt och kondensera ändå till slut.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.