3 435 läst ·
38 svar
3k läst
38 svar
Utanpåliggande skarvar tappvatten i rum utan tätskikt ok?
Sitter i samma sits själv, skarvar på kall och varmvattenrören från 1980 som är gjorda inne i kattvind samt under stommarna i köket. Enda godkända jag har kommit fram till är att dra nya rir från vattenmätaren.
Blir extra bökigt då vi bara ska göra om ett badrum, men de faktum att vi gör om dess rör leder till att rören till vårt andra badrum och kök behöver bytas. Vilket i sin tur leder till att tätskiktet i badrum nummer två som inte ska renoveras behöver sabbas. Så får bli en avvikelse på det badrummet.
Men, slutresultatet blir fortfarande "säkrare" i min mening då jag blir av med fördelaren i kattvinden och skarvar under köksstommara...
Även värt att påpeka att säkertvatten är inte lag, utan branschregler. Du kan avvika från dem hur mycket du vill. Däremot, vid skada eller försäljning kan det bli problem..
Blir extra bökigt då vi bara ska göra om ett badrum, men de faktum att vi gör om dess rör leder till att rören till vårt andra badrum och kök behöver bytas. Vilket i sin tur leder till att tätskiktet i badrum nummer två som inte ska renoveras behöver sabbas. Så får bli en avvikelse på det badrummet.
Men, slutresultatet blir fortfarande "säkrare" i min mening då jag blir av med fördelaren i kattvinden och skarvar under köksstommara...
Även värt att påpeka att säkertvatten är inte lag, utan branschregler. Du kan avvika från dem hur mycket du vill. Däremot, vid skada eller försäljning kan det bli problem..
Säker Vatten är ingen lag, så det är fritt fram att göra som man vill.torparavgrund skrev:
Nästa år kommer ny utgåva av Säker Vatten,
https://sakervatten.se/nyheter/nu-ar-uppdateringen-av-branschregler-saker-vatten-igang/
Den är ute på remiss,
https://sakervatten.se/branschregle...branschregler-saker-vatteninstallation-20261/
Remissutgåvan är bifogad
I kommande utgåva av Säker vatten så kommer det bli ännu striktare regler för vattenanslutna apparater i kök.
Men om man inte bryr sig om ersättning från försäkringsbolag vid eventuell händelse så får man göra som man själv vill. Men det kan även bli lägre försäljningspris mm.
https://sakervatten.se/nyheter/nu-ar-uppdateringen-av-branschregler-saker-vatten-igang/
Den är ute på remiss,
https://sakervatten.se/branschregle...branschregler-saker-vatteninstallation-20261/
Remissutgåvan är bifogad
I kommande utgåva av Säker vatten så kommer det bli ännu striktare regler för vattenanslutna apparater i kök.
Men om man inte bryr sig om ersättning från försäkringsbolag vid eventuell händelse så får man göra som man själv vill. Men det kan även bli lägre försäljningspris mm.
Känns osäkert ifall det blir stopp i den golvbrunnen och översvämning till vardagsrum etc.H hapazard skrev:
Bästa vore att ha tätskikt och golvbrunn i alla rum. Gärna med två helt separata avlopp ifall det blir stopp i en stam.
Tja, golvbrunnen görs ju lämpligen med backstopp och i torrt utförande. Översvämning i köket kan det ju förövrigt även bli ändå från vaskenFarstatjej90 skrev:
Vid nybyggnation så är det inte så krångligt kanske. Men det kräver ju godkänd våtrumsplastmatta med uppvik eller klinkers i kök. Och fall mot golvbrunnen. Vad går det på? 100 000-150 000 kr extra?H hapazard skrev:
Vi renovering är det värre.
Om det hade hjälp mig så hade jag löst det med ett kopplingsskåp men tyvärr. Kommer sannolikt att sätta ett tråg under kopplingen i det angränsande rummet med en läckage sensor så undviker vi det problemet. (även om inte branschreglerna uppfylls).Claes Sörmland skrev:
En sidofråga, befintligt skarv är ok men om jag behöver byta själva koppling pga av den läcker så är den inte ok längre. Rätt uppfattat? ("Branschregler Säker Vatteninstallation gäller för nya byggnader, ombyggnader, ändring och utbyte av produkter".)
Jag har också uppfattat det så och finner det nästan lite komiskt...U UrbOls skrev:Om det hade hjälp mig så hade jag löst det med ett kopplingsskåp men tyvärr. Kommer sannolikt att sätta ett tråg under kopplingen i det angränsande rummet med en läckage sensor så undviker vi det problemet. (även om inte branschreglerna uppfylls).
En sidofråga, befintligt skarv är ok men om jag behöver byta själva koppling pga av den läcker så är den inte ok längre. Rätt uppfattat? ("Branschregler Säker Vatteninstallation gäller för nya byggnader, ombyggnader, ändring och utbyte av produkter".)
Men Säker vatten AB vill ju naturligtvis gynna rörmokeribranschen, det är ju en intresseorganisation, genom att göra små enkla och billiga reparationer till stora dyra ombyggnadsprojekt. Det ligger också i försäkringsbolagens intresse att skapa så snåriga regler att de inte behöver betala ut ersättning vid skada. Bara vi fortsätter att leva i villfarelsen att vi får ut pengar på försäkringen så vi fortsätter att betala istället för att spara pengarna själva.
Säker vatten står s a s inte på konsumentens sida. Det ligger i sakens natur.
Redigerat:
Det är den här typen av kedjereaktion som stoppar mig från att vilja följa branschreglerna pga av att den ekonomiska konsekvensen är orimlig. Om jag för att undvika skarven tex drar nya rör till tvättstugan så uppfyller inte golvbrunnen där reglerna och ska bytas (antar jag). Då ska pannan och allt annat i tvättstugan rivas ut så brunnen och våtrumsmattan kan bytas osvJ JSten skrev:Sitter i samma sits själv, skarvar på kall och varmvattenrören från 1980 som är gjorda inne i kattvind samt under stommarna i köket. Enda godkända jag har kommit fram till är att dra nya rir från vattenmätaren.
Blir extra bökigt då vi bara ska göra om ett badrum, men de faktum att vi gör om dess rör leder till att rören till vårt andra badrum och kök behöver bytas. Vilket i sin tur leder till att tätskiktet i badrum nummer två som inte ska renoveras behöver sabbas.
Exakt, man måste ha backstopp och egentligen, med tanke på konsekvenserna vid översvämning, borde man bara få hålla på med vvs om man är auktoriserad. Som elektrikerna. Hemmapulare driver ju upp försäkringspremier för alla som sköter sig....H hapazard skrev: