Hej,
Hur fäster man bäst ett utanpåliggande eluttag på en gipsvägg?

Vill inte sätta molly eftersom det kommer se dåligt ut när uttaget skall bort, och det finns ingen regel bakom gipset där uttaget skall sitta.

Finns det speciell gipsskruv för ändamålet som håller fast uttaget bra? Eller finns det bättre alternativ än molly till detta?

Tack
/H

gul/rödplugg och skruv

Var det så enkelt.... tackar

När vi ändå är på tråden... Spikas kabel fast med vanlig spikklammer på gipsvägg?

Ja, om man använder plugg. Inte riktigt optimalt men det går, det finns även speciella lettiklammer som man kan spika direkt i gipsskivan dom är lite bättre.

Du kan köra nån typ av list om det är längre/raka sträckor. Personligen tycker jag det är fulare men det kan vara enklare.

Helios skrev:
Hej,
Hur fäster man bäst ett utanpåliggande eluttag på en gipsvägg?

Vill inte sätta molly eftersom det kommer se dåligt ut när uttaget skall bort, och det finns ingen regel bakom gipset där uttaget skall sitta.

Finns det speciell gipsskruv för ändamålet som håller fast uttaget bra? Eller finns det bättre alternativ än molly till detta?

Tack
/H

Hur ofta tar man bort vägguttag utan att måla om...

Man har allt som oftast en golvlist som man kan sätta klammerna i. LETTI, då vill säga. Sista biten upp till uttaget kan man köra med tvåbensLETTI.

//Patrik

Kör ni med plastplugg? Håller det verkligen? Jag brukar köra med de där i metall som man spikar i först. HW-PRO tror jag de heter

Jag tror att det håller utmärk.
Vår platt-tv sitter med 4 st brunplugg sådana som expanderar åt 4 håll dvs både i fram och bakkant.

Det sitter fortfarande kvar efter 4 år så jag tror att det kommer hålla fint för ett eluttag.

Vill man att det ska sitta riktigt bra använder man plattiplugg, fäster man med en sådan garanterar jag att det inte lossnar, i alla fall inte utan att skivan följer med.

Tänk på att man ska dra i och ur ett uttag ganska ofta vilket brukar bryta ganska bra. Jag håller mig till metallpluggen

Molly...

molly.jpg

Än en gång, INGEN slår en plattiplugg. Det finns några andra fabrikat med liknande funktion men inte fullt lika "bra".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.