12 429 läst ·
13 svar
12k läst
13 svar
Utanpåliggande eluttag på gipsvägg?
Hej,
Hur fäster man bäst ett utanpåliggande eluttag på en gipsvägg?
Vill inte sätta molly eftersom det kommer se dåligt ut när uttaget skall bort, och det finns ingen regel bakom gipset där uttaget skall sitta.
Finns det speciell gipsskruv för ändamålet som håller fast uttaget bra? Eller finns det bättre alternativ än molly till detta?
Tack
/H
Vill inte sätta molly eftersom det kommer se dåligt ut när uttaget skall bort, och det finns ingen regel bakom gipset där uttaget skall sitta.
Finns det speciell gipsskruv för ändamålet som håller fast uttaget bra? Eller finns det bättre alternativ än molly till detta?
Tack
/H
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Helios skrev:Hej,
Tack
/H
Hur ofta tar man bort vägguttag utan att måla om...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Man har allt som oftast en golvlist som man kan sätta klammerna i. LETTI, då vill säga. Sista biten upp till uttaget kan man köra med tvåbensLETTI.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Kör ni med plastplugg? Håller det verkligen? Jag brukar köra med de där i metall som man spikar i först. HW-PRO tror jag de heter
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Jag tror att det håller utmärk.
Vår platt-tv sitter med 4 st brunplugg sådana som expanderar åt 4 håll dvs både i fram och bakkant.
Det sitter fortfarande kvar efter 4 år så jag tror att det kommer hålla fint för ett eluttag.
Vår platt-tv sitter med 4 st brunplugg sådana som expanderar åt 4 håll dvs både i fram och bakkant.
Det sitter fortfarande kvar efter 4 år så jag tror att det kommer hålla fint för ett eluttag.
Som Rikard Ågren skriver:
http://produkter.scanfast.se/products/42-hw-pro-gipsinfastning.aspx
Sitter grymt bra.
Gul plugg sitter, men hur länge ?, kör endast i nödfall. (enkel gips)
http://produkter.scanfast.se/products/42-hw-pro-gipsinfastning.aspx
Sitter grymt bra.
Gul plugg sitter, men hur länge ?, kör endast i nödfall. (enkel gips)
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Tänk på att man ska dra i och ur ett uttag ganska ofta vilket brukar bryta ganska bra. Jag håller mig till metallpluggen
Molly...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden