Hej på er! Jag vill gärna kolla med er här innan jag hör av mig till elektriker så att det jag vill göra är genomförbart.
Nu går kablar enligt bilder nedan. Sista bilden är hur jag vill ha det.
Jag vill med hjälp av wago 3-polig kopplingsklämma koppla på ett jordat, utanpåliggande vägguttag från kablarna som kommer från kopplingsdosan i köket med EXQ 3G1,5 kabel. Alla uttag i köket är jordade. Blir det någon spänningsförlust att koppla på det sättet eller är detta ok installation?
Vet att detta är olagligt att göra själv så ska givetvis ta hjälp av elektriker.
Nu går kablar enligt bilder nedan. Sista bilden är hur jag vill ha det.
Jag vill med hjälp av wago 3-polig kopplingsklämma koppla på ett jordat, utanpåliggande vägguttag från kablarna som kommer från kopplingsdosan i köket med EXQ 3G1,5 kabel. Alla uttag i köket är jordade. Blir det någon spänningsförlust att koppla på det sättet eller är detta ok installation?
Vet att detta är olagligt att göra själv så ska givetvis ta hjälp av elektriker.
Du behöver ett lock till dosan med uttag för en kabel. Hur långt skall kabeln dras? EXQ är inte den bästa kabeln att klamra om man vill ha det snyggt. Då är EXLQ bättre. Med rätt anslutna kopplingsklämmor blir det ingen varmgång.
Om du tar in enelektriker till jobbet kommer han givetvis att lösa allt detta utan att du behöver fundera på materialet. Om du å andra sidan tänkt koppla det själv är det bättre att du skriver det. Vi är många här som hempular el. Och vi klandrar inte dig om du gör samma sak bara du gör det rätt.
Om du tar in enelektriker till jobbet kommer han givetvis att lösa allt detta utan att du behöver fundera på materialet. Om du å andra sidan tänkt koppla det själv är det bättre att du skriver det. Vi är många här som hempular el. Och vi klandrar inte dig om du gör samma sak bara du gör det rätt.
Tack för svar Avenmo! Jag har stor respekt för el så om jag inte är helt hundra på hur det fungerar så tar jag hjälp av elektriker…
Doslock med kabelutsläpp är inköpt. Kabeln ska dras ner mot golvlist och sedan kanske 2 m längs med golvlist.
Ok, men båda typer av kablar funkar? Vilken typ av klammer är bäst? Är betongvägg.
Det jag funderade mest på var just om att skarva med kopplingsklämmor på det sättet var ok. Tänkte att det borde vara det när jag bara ska ha ett uttag.
Doslock med kabelutsläpp är inköpt. Kabeln ska dras ner mot golvlist och sedan kanske 2 m längs med golvlist.
Ok, men båda typer av kablar funkar? Vilken typ av klammer är bäst? Är betongvägg.
Det jag funderade mest på var just om att skarva med kopplingsklämmor på det sättet var ok. Tänkte att det borde vara det när jag bara ska ha ett uttag.
Ja, det är inga problem med Wago, men det är väl det som är elektrikerns jobb? Att välja rätt grejer för jobbet och sedan montera och testa av?K karege skrev:Tack för svar Avenmo! Jag har stor respekt för el så om jag inte är helt hundra på hur det fungerar så tar jag hjälp av elektriker…
Doslock med kabelutsläpp är inköpt. Kabeln ska dras ner mot golvlist och sedan kanske 2 m längs med golvlist.
Ok, men båda typer av kablar funkar? Vilken typ av klammer är bäst? Är betongvägg.
Det jag funderade mest på var just om att skarva med kopplingsklämmor på det sättet var ok. Tänkte att det borde vara det när jag bara ska ha ett uttag.
Vilken klammer som är finast är en smaksak men jag tycker Letti är fina.
Klicka här för att svara



