Hej på er! Jag vill gärna kolla med er här innan jag hör av mig till elektriker så att det jag vill göra är genomförbart.

Nu går kablar enligt bilder nedan. Sista bilden är hur jag vill ha det.

Jag vill med hjälp av wago 3-polig kopplingsklämma koppla på ett jordat, utanpåliggande vägguttag från kablarna som kommer från kopplingsdosan i köket med EXQ 3G1,5 kabel. Alla uttag i köket är jordade. Blir det någon spänningsförlust att koppla på det sättet eller är detta ok installation?

Vet att detta är olagligt att göra själv så ska givetvis ta hjälp av elektriker.
 
  • Handritad skiss över elektrisk kabeldragning från ett köks kopplingsdosa till en wago-koppling med noteringar om jordade uttag och elcentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wago 3-poliga kopplingsklämmor kopplade till blå och svart kabel i öppning i köksvägg för elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss över elinstallation, visar vägguttag, kopplingsdosa och Wago 3-polig kopplingsklämma anslutning i köket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrikern har nog koll. Vill du ha ett uttag brukar det gå att lösa och elektrikern vet hur. Ta annars dialogen med elektrikern innan så kan han eller hon berätta om det är genomförbart. 👍🏻
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Du behöver ett lock till dosan med uttag för en kabel. Hur långt skall kabeln dras? EXQ är inte den bästa kabeln att klamra om man vill ha det snyggt. Då är EXLQ bättre. Med rätt anslutna kopplingsklämmor blir det ingen varmgång.

Om du tar in enelektriker till jobbet kommer han givetvis att lösa allt detta utan att du behöver fundera på materialet. Om du å andra sidan tänkt koppla det själv är det bättre att du skriver det. Vi är många här som hempular el. Och vi klandrar inte dig om du gör samma sak bara du gör det rätt.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Tack för svar Avenmo! Jag har stor respekt för el så om jag inte är helt hundra på hur det fungerar så tar jag hjälp av elektriker…

Doslock med kabelutsläpp är inköpt. Kabeln ska dras ner mot golvlist och sedan kanske 2 m längs med golvlist.

Ok, men båda typer av kablar funkar? Vilken typ av klammer är bäst? Är betongvägg.

Det jag funderade mest på var just om att skarva med kopplingsklämmor på det sättet var ok. Tänkte att det borde vara det när jag bara ska ha ett uttag.
 
K karege skrev:
Tack för svar Avenmo! Jag har stor respekt för el så om jag inte är helt hundra på hur det fungerar så tar jag hjälp av elektriker…

Doslock med kabelutsläpp är inköpt. Kabeln ska dras ner mot golvlist och sedan kanske 2 m längs med golvlist.

Ok, men båda typer av kablar funkar? Vilken typ av klammer är bäst? Är betongvägg.

Det jag funderade mest på var just om att skarva med kopplingsklämmor på det sättet var ok. Tänkte att det borde vara det när jag bara ska ha ett uttag.
Ja, det är inga problem med Wago, men det är väl det som är elektrikerns jobb? Att välja rätt grejer för jobbet och sedan montera och testa av?

Vilken klammer som är finast är en smaksak men jag tycker Letti är fina.
 
  • Gilla
karege och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.