Hejsan!

Jag ska riva lite väggar i källaren och på några av dessa sitter det sådana här strömbrytare. Kan jag skruva loss kabelklämmorna och ”hänga undan” strömbrytaren, alternativt lägga den på golvet?
Det är ju ingen dosa i väggen bakom så jag tänker att ”all el” sitter väl i den svarta ”lådan” med täckt baksida?
Det ska komma en elektriker i början av nästa år och koppla om viss el men då jag är ledig tänkte jag tjuvstarta med rivandet redan idag.
Jag har också några element som sitter kopplade med utanpåliggande el, kan man haka av dessa och ställa åt sidan så länge? De är inte påslagna men inte heller urkopplade.

Tack!

• Gammal, smutsig elkontakt utan skyddslock, vit vägg, synlig kabel, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ta ur/slå av aktuell säkring, dubbelkolla, att det verkligen inte finns någon spänning på aktuella kablar, sedan riva dem till närmsta dosa och koppla ur kablarna där. I min värld är det säkrare än att ha löst hängande kablar av äldre datum som det kanske går spänning i… Egentligen får man ju knappt ändra något i fast installation men tycker att man kan vara lite pragmatisk i såna här fall bara man är noggrann med säkerheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.