Hus byggt 1945 och tillbyggt 1977, i Norge ska tilläggas.
Elen är ett kapitel för sig. Inkommande el via luftledning in på vinden, centralen sitter på andra våningen.
När det byggdes gick allt i stålrör i väggarna. Senare har man inrett källare (bastu, vvb) och byggt ut, samt satt in elelement. Resultatet är en "8-filig motorväg" ut från centralen som går till diverse förbrukare.
Vad kan en elektriker få till här? (förutsatt att reglerna inte skiljer sig åt fullständigt.
Hade jag fått bestämma, skulle jag öppna upp väggen här ändå ner till källaren och sätta ett säkringsskåp där (räcker väl med en rätt dimensionerad ledare per fas? skyddsjord går redan nu från källaren vad jag kunnat se).
Några andra idéer?
Har inget emot utanpåliggande när det är snyggt gjort, klamrat utmed en list. Men här finns en del mindre vackra lösningar.
(där ni ser spåren efter något var det strömbrytare till ett trådat larm Falken Magnum 1000).
Elen är ett kapitel för sig. Inkommande el via luftledning in på vinden, centralen sitter på andra våningen.
När det byggdes gick allt i stålrör i väggarna. Senare har man inrett källare (bastu, vvb) och byggt ut, samt satt in elelement. Resultatet är en "8-filig motorväg" ut från centralen som går till diverse förbrukare.
Vad kan en elektriker få till här? (förutsatt att reglerna inte skiljer sig åt fullständigt.
Hade jag fått bestämma, skulle jag öppna upp väggen här ändå ner till källaren och sätta ett säkringsskåp där (räcker väl med en rätt dimensionerad ledare per fas? skyddsjord går redan nu från källaren vad jag kunnat se).
Några andra idéer?
Har inget emot utanpåliggande när det är snyggt gjort, klamrat utmed en list. Men här finns en del mindre vackra lösningar.
(där ni ser spåren efter något var det strömbrytare till ett trådat larm Falken Magnum 1000).
Någon platta för mätaren i källaren är kanske inte att tänka på. Bäst är ett fasadmätarskåp på väggen under där linjen kommer, Då skarvas linjen ner till skåpet ( det gör nätägaren och brukar inte kosta något ) och en kabel till första centralen dras. Då blir du av med säkringarna på vinden, då om en huvudsäkring går behöver du inte krypa kanske på en vind. Samt att det finns plats i nya skåpet att säkra av för en elbilsladdning ( populärt nu med elbil ) och annat med. kanske i ny bod eller liknande. Även med ett skåp så går det sätta in trafos för en balastningsvakt som håller ner amperen till ett minimum. Det gäller att ligga i framkant, så det kan stämma med framtida bruk. Är det även risk med att nätägaren tänker gräva ner linjen och gå in med jordkabel, så är du klart på plussidan fö det.
För egen del skulle jag inte tveka en sekund med ett nytt skåp på utsidan.
Nu kan jag ju inte det norska elsystemet, det kan väl t.ex finnas lokalt jordtag, som man måste tänka på.
Men att sätta en undercentral i källaren eller BV och dra en (1) grövre kabel till den borde inte vara något problem.
Det andra alternativet borde vara att öppna väggar så pass mycket att man dra infällt hela vägen. Men det kan dock bli ett grisigt problem om alla grupper sen måste gå över från infällt till utanpåliggande, kommer det bli 8 st dosor då?
Men att sätta en undercentral i källaren eller BV och dra en (1) grövre kabel till den borde inte vara något problem.
Det andra alternativet borde vara att öppna väggar så pass mycket att man dra infällt hela vägen. Men det kan dock bli ett grisigt problem om alla grupper sen måste gå över från infällt till utanpåliggande, kommer det bli 8 st dosor då?
tack för svar hörrni!
Det finns elbilsladdare, då har man gått ut från centralen till höger, där det sitter ett likadant skåp med elmätaren, och sen borrat sig upp till vinden. På vinden går ledningarna till andra sidan huset och ner igen. De går i en plastkanal från tak till golv i en klädkammare, sen ner till första våningen där de går bakom kylskåp. Det är relativt prydlig. Man kunde tänka sig något likande om det sitter ett skåp på utsidan och framsidan.
Jag gillar iden, det kan ju hända att de kommer vilja gräva ner någon gång i framtiden som du säger.
Jorden tas från inkommande vattenledning i källaren, så en av dessa 8 ledningar är jordkabeln.
Om man drar infällt ner till källaren, borde man väl kunna komma ut i en undercentral, och sen ha utanpåliggande ut från den? Kommer inte vara vackert men mindre störande.
Skulle haft en undercentral på bottenvåningen också egentligen.
luftledningen går in på "fel" sida av huset så att säga, så skåpet hade hamnat ganska lång från där befintlig el är dragen. Kanske inget problem.J jonaserik skrev:Någon platta för mätaren i källaren är kanske inte att tänka på. Bäst är ett fasadmätarskåp på väggen under där linjen kommer, Då skarvas linjen ner till skåpet ( det gör nätägaren och brukar inte kosta något ) och en kabel till första centralen dras. Då blir du av med säkringarna på vinden, då om en huvudsäkring går behöver du inte krypa kanske på en vind. Samt att det finns plats i nya skåpet att säkra av för en elbilsladdning ( populärt nu med elbil ) och annat med. kanske i ny bod eller liknande. Även med ett skåp så går det sätta in trafos för en balastningsvakt som håller ner amperen till ett minimum. Det gäller att ligga i framkant, så det kan stämma med framtida bruk. Är det även risk med att nätägaren tänker gräva ner linjen och gå in med jordkabel, så är du klart på plussidan fö det.
Det finns elbilsladdare, då har man gått ut från centralen till höger, där det sitter ett likadant skåp med elmätaren, och sen borrat sig upp till vinden. På vinden går ledningarna till andra sidan huset och ner igen. De går i en plastkanal från tak till golv i en klädkammare, sen ner till första våningen där de går bakom kylskåp. Det är relativt prydlig. Man kunde tänka sig något likande om det sitter ett skåp på utsidan och framsidan.
Jag gillar iden, det kan ju hända att de kommer vilja gräva ner någon gång i framtiden som du säger.
Jag har bara tre faser in till huset. Så är det 230V mellan faserna och det finns ingen nolla.Mikael_L skrev:
Nu kan jag ju inte det norska elsystemet, det kan väl t.ex finnas lokalt jordtag, som man måste tänka på.
Jorden tas från inkommande vattenledning i källaren, så en av dessa 8 ledningar är jordkabeln.
Om man drar infällt ner till källaren, borde man väl kunna komma ut i en undercentral, och sen ha utanpåliggande ut från den? Kommer inte vara vackert men mindre störande.
Skulle haft en undercentral på bottenvåningen också egentligen.
Bara 3 faser in ?? Nog en tankevurpa hos dig. Kabeln har nog 3 ledare och en kopparfläta utanför, från inkommande huvudsäkringsboxen och till el-centralen, det är en PEN ( jord och noll i samma och då är det ett TN-C utifrån. Inget fel, så var det förr, numera är det 5 ledare som läggs TN-S. Hängkabeln har 4 ledare. 3 faser och PEN, sen delas det upp i elcentralen till jord och noll.. Då det är på andra sidan huset, lite stökigt att dra nytt tvärs genom huset. Kan du tänka dig att gå med jordkabel som läggs i gul slang utmed husets grund runt ca 0,5 m djupt, Det med centraler på gaveln där luftlinjen kommer in, är mycket vanligt i äldre hus. sen hur du skulle få till en extra central på BV är hur det går att koppla in.
Nu är det lite svårt att få till det med alla kablar från 1 tr upp, på ett bra sätt, som skulle kunna kopplas på en ny central nere. Det blir nästan som i stort sätt, som en ny el-anläggning och är inte gjort i en handvändning. Men prata med en elektriker hur det skulle gå att få ihop det. Alltid den som är på plats som kan säga något.
Nu är det lite svårt att få till det med alla kablar från 1 tr upp, på ett bra sätt, som skulle kunna kopplas på en ny central nere. Det blir nästan som i stort sätt, som en ny el-anläggning och är inte gjort i en handvändning. Men prata med en elektriker hur det skulle gå att få ihop det. Alltid den som är på plats som kan säga något.
Det är varken TN-C eller TN-S, Jag har IT-nät vad jag förstått.J jonaserik skrev:Bara 3 faser in ?? Nog en tankevurpa hos dig. Kabeln har nog 3 ledare och en kopparfläta utanför, från inkommande huvudsäkringsboxen och till el-centralen, det är en PEN ( jord och noll i samma och då är det ett TN-C utifrån. Inget fel, så var det förr, numera är det 5 ledare som läggs TN-S. Hängkabeln har 4 ledare. 3 faser och PEN, sen delas det upp i elcentralen till jord och noll.. Då det är på andra sidan huset, lite stökigt att dra nytt tvärs genom huset. Kan du tänka dig att gå med jordkabel som läggs i gul slang utmed husets grund runt ca 0,5 m djupt, Det med centraler på gaveln där luftlinjen kommer in, är mycket vanligt i äldre hus. sen hur du skulle få till en extra central på BV är hur det går att koppla in.
https://ndla.no/subject:1:8c5a9fdd-...resource:1756af6e-4853-43b3-8e1a-720a542b2c38
Ja det bästa är nog att få hit någon erfaren som kan se lite lösningar som jag inte kunnat komma på
Mardrömmen då man felsöker i ett it-nät när man tror det är tn-s😠G glemmy skrev:
Väldigt dålig koll på det norska elnätet annat än att alla svenska elektriker jag känner som varit över och jobbat, tycker det är helt fucked up.
De man såg på bilen, det ser för djävligt ut(estetiskt). Man kan ju undra om berusad polak varit i farten.
Klicka här för att svara