918 läst ·
4 svar
918 läst
4 svar
Utanpåliggande el och bakelit
Jag har köpt uttag och strömbrytare i bakelit från THPG och en elektriker ska komma och dra utanpåliggande el i torpet. Efterfrågar dels lite allmänna tips och bra-att-veta men också hur man bäst gör plats för kabeln i bakelithöljet? Rundfil? Dremel? Bakelit är ju sprödare än vanlig plast och jag vill inte göra sönder grejerna.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 077 kr
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 200 inlägg
Det finns bra tips här på forum hur man snyggt klamrar utanpåliggande kabel. Hoppas att din elektriker kan det på ett snyggt sätt.
Hej! Får jag fråga, ska du dra om all el i torpet? Vad har du isf fått för pris på det (efter ROT)?trolldeg skrev:
Jag har köpt uttag och strömbrytare i bakelit från THPG och en elektriker ska komma och dra utanpåliggande el i torpet. Efterfrågar dels lite allmänna tips och bra-att-veta men också hur man bäst gör plats för kabeln i bakelithöljet? Rundfil? Dremel? Bakelit är ju sprödare än vanlig plast och jag vill inte göra sönder grejerna.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 291 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 291 inlägg
Med källa från en elektriker så är det lite besvärligt. Jag använde vinkelslipen och försiktigt försiktigt slipade bort så jag fick in kabel när jag satte upp porslinsarmaturer. Så det kanske kan fungera för dig med.trolldeg skrev:
Det enda är att inte köra på så det blir för varmt för då blev det missfärgningar.
Annat tips är att karva in i väggen så man inte behöver göra åverkan på uttaget/brytaren utan kabeln viker in i väggen precis bakom uttaget.
Har installerat några utanpåliggande THPG, det var ett bra tag sen men som jag minns så gick det ganska okej att bryta upp hålet för kabeln. Där är brottanvisningar på insidan men man får vara mycket försiktigare än med standardgrejer. Om jag minns rätt så använde jag en näbbtång för att lite om lite bryta loss bitar av bakeliten tills önskad form på hålet uppnåddes.
Klicka här för att svara