Hej,
Jag är nybliven husägare till ett hus från 1938. I källaren är elen till större delen utanpåliggande. På de flesta ställen ligger kablarna i metallrör, troligen galvade, på andra ligger kablarna fria. En större ombyggnad gjordes på 1960-talet. Kan det vara så att eldragningen i rören är från då huset byggdes och övriga friliggande kablar från 1960-talet? Jag förstår inte annars varför vissa är ligger i rör och andra inte. Någon som vet?
Mvh
/Björn
Jag är nybliven husägare till ett hus från 1938. I källaren är elen till större delen utanpåliggande. På de flesta ställen ligger kablarna i metallrör, troligen galvade, på andra ligger kablarna fria. En större ombyggnad gjordes på 1960-talet. Kan det vara så att eldragningen i rören är från då huset byggdes och övriga friliggande kablar från 1960-talet? Jag förstår inte annars varför vissa är ligger i rör och andra inte. Någon som vet?
Mvh
/Björn
Inte galvade , det är stålrör samt att gamla dosor är av plåt och små ., framför allt så var det textilisolering på ledningarna .
Kan vara så att det tillkommit en del vägguttag och belysning , förr i tiden var det en lampa och ett vägguttag i varje rum ( dyrt med EL ) Att dra nytt då utvändigt var billigare , kanske med s.k. aluminiumkulo än att försöka ta fram dosorna i väggen .
I bland går det inte att dra om , ledningarna har fastnat i rören , för dom var tjärbehandlade och efter alla år så har dom klibbat fast , det blev tvärnit
Kan vara så att det tillkommit en del vägguttag och belysning , förr i tiden var det en lampa och ett vägguttag i varje rum ( dyrt med EL ) Att dra nytt då utvändigt var billigare , kanske med s.k. aluminiumkulo än att försöka ta fram dosorna i väggen .
I bland går det inte att dra om , ledningarna har fastnat i rören , för dom var tjärbehandlade och efter alla år så har dom klibbat fast , det blev tvärnit
Välkommen till forumet!
Det kan vara värt att veta att isoleringen på gamla textilklädda ledningar troligen faller isär i bitar om du rör dem så gör inte det om du inte planerar för ett komplett byte. Elinstallationer från 1938 bör du planera för att byta ut i närtid. Det som ev är gjort på 60-talet kan möjligen vara kvar, det beror på vad man använde för materiel. PVC-isolerade kablar/ledare är troligen i väsentligen nyskick om det har fått vara ifred.
Är du säker på att det är metallrör och inte metallmantlad kabel du ser? Om du lägger upp lite bilder blir det lättare att bedöma skicket på installationen.
Skulle jag vara du skulle jag börja ta in offerter för byte redan nu.
Det kan vara värt att veta att isoleringen på gamla textilklädda ledningar troligen faller isär i bitar om du rör dem så gör inte det om du inte planerar för ett komplett byte. Elinstallationer från 1938 bör du planera för att byta ut i närtid. Det som ev är gjort på 60-talet kan möjligen vara kvar, det beror på vad man använde för materiel. PVC-isolerade kablar/ledare är troligen i väsentligen nyskick om det har fått vara ifred.
Är du säker på att det är metallrör och inte metallmantlad kabel du ser? Om du lägger upp lite bilder blir det lättare att bedöma skicket på installationen.
Skulle jag vara du skulle jag börja ta in offerter för byte redan nu.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Tack för svar jojo123. Det stämmer precis. Det finns textilisolering. Jag det är nog som du säger att de byggt ut efterhand. Ledningarna går lite kors och tvärs om man säger så. Jag tänker oavsett att det är läge att lägga nytt och inte återanvända de gamla stålrören. Men jag hade tänkt att göra det mest akuta som att byta ut några uttag och ta bort onödig kabeldragning. Jag misstänker att det dröjer innan jag får tag på någon elfirma som kan göra jobbet.
Redigerat:
Tack tommib! Bra att veta att jag måste vara försiktig med att dra i befintliga ledningar. Kablarna som är utanpåliggande utan rör är i bra skick så det stämmer nog. De verkar som de kablarna är blymantlade innanför pvchöljet. Jo jag är säker på att det är metallrör, men det är oklart om det ligger lösa trådar, eller hel kabel inuti.
Det ser precis ut som på bilden JanneJanne 123 lagt upp. Tack föresten Jannejanne123 för bildinlägget.
Jag tänkte det kan vara idé att göra en besiktning för att klargöra bristerna i systemet innan jag tar in offert. Någon som har tips på bra besiktningsman/elektriker i Göteborgsområdet?
Det ser precis ut som på bilden JanneJanne 123 lagt upp. Tack föresten Jannejanne123 för bildinlägget.
Jag tänkte det kan vara idé att göra en besiktning för att klargöra bristerna i systemet innan jag tar in offert. Någon som har tips på bra besiktningsman/elektriker i Göteborgsområdet?
Redan detta kan faktiskt vara omöjligt.S sebjgo skrev:
Du har troligen OVIR-ledningar som har gummiisolering som är stenhård och spröd idag. Bara du nuddar i ledarna så faller isoleringen av.
Det brukar inte gå att byta brytare eller uttag, eller ens koppla bort delar av en sådan installation idag.
Ledningarna från 60-talet är däremot troligen i utmärkt skick fortfarande. Det är bara där det varit överdrivet varmt som PVC-isolerade ledningar har tagit stryk av tidens tand.
Moderator
· Stockholm
· 57 863 inlägg
Som sagt, den gamla isoleringen är nog inte ens hård, det stadiet passerades fö 50 år sedan. Idag har de här trådarna ofta en isolering av vitt damm.
Jag tittade försiktigt in i några av fördelningsdosorna och såg att som tur är så är större delen av kablaget i metallrören utbytt till pvc. Men på andra ställen måste det byttas ut snarast.H hempularen skrev:
Tack!
Förstår din tanke. Det låter vettigt, men det är väl inte tillåtet att göra den typen av omdragning utan att vara behörig? Eller är det ok eftersom det är utanpåliggande och att det inte är nydragning?tommib skrev:
hrm.... Auktorisationskrävande om jag får be.... Eller bara anställd i ett elinstallationsföretag med EKP....
Vi kanske inte behöver börja med det i denna tråd, så för enkelhets skull kan du tänka att du måste ta in en elfirma för att lösa det.
Vi kanske inte behöver börja med det i denna tråd, så för enkelhets skull kan du tänka att du måste ta in en elfirma för att lösa det.
Moderator
· Stockholm
· 57 863 inlägg
Men den juridiska biten är densamma oavsett vad du gör. Spelar ingen roll om det bara skall dras nya trådar i rören, eller installeras kablar.
Klicka här för att svara