7 279 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Utanpåliggande dubbel trappkoppling?
Då kan ju vi köra en utmaningPatrik_Hed skrev:
Observera att endast skriva seriösa inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Haha Challenge accepted!JLAINE skrev:
//Patrik
Hejsan!
Tack för svaren. Så om jag förstått rätt så väljer man installationskabel efter innehåll och syfte, dvs skall man endast koppla ett utanpåliggande dubbeluttag så väljer man en kabel med svart, blå, gulgrön. Men behöver man dra flera utanpåliggande exempelvis vid en trappkoppling där man även vill ha med tändtråd i någon annan exotisk färg så väljer man installationskabel som har andra färger. Ungefär så som man tänker vid dold installation.
/Henrik
Tack för svaren. Så om jag förstått rätt så väljer man installationskabel efter innehåll och syfte, dvs skall man endast koppla ett utanpåliggande dubbeluttag så väljer man en kabel med svart, blå, gulgrön. Men behöver man dra flera utanpåliggande exempelvis vid en trappkoppling där man även vill ha med tändtråd i någon annan exotisk färg så väljer man installationskabel som har andra färger. Ungefär så som man tänker vid dold installation.
/Henrik
Exakt.hen_rik79 skrev:Hejsan!
/Henrik
Men i praktiken blir det 3G1,5 eller 5G1,5 ungefär 10 gånger av 10.
För 4G1,5 och 3x1,5, 4x1,5 och 5x1,5 är dyra och ovanliga.
Sen är kabelinstallationer undantaget från de vanliga reglerna, iom att det är tillåtet att använda blå som tändtråd, så elektrikern behöver inte dra en femledare eller nåt annat exotiskt till en strömbrytare, utan där blir det 3g1,5 och brun som obruten fas och blå som tändtråd.
(3G1,5 = brun + blå + g/g
5G1,5 = brun + svart + grå + blå + g/g
3x1,5, 4x1,5 och 5x1,5 = samma som g, men gul/grön utbytt till annan fasfärg)
Klicka här för att svara