Hej!

Vilket är det snyggaste sättet att göra en godkänd utanpåliggande trappkoppling i kök? Köket har två lampor som skall kunna tändas och släckas på två olika ställen. Fas, nolla och jord finns framdraget till kök i extern kopplingsdosa. Vilken sorts installationskabel är lämpligast att använda? Man är ju låst vid att anv'nda de trådar som finns i en kabel för utanpåliggande installation, vid dolt drar jag mina rör/slang och sedan själv väljer vilka trådar + färger jag vill använda mig av.

Obs ska inte göra det själv, vill bara lära mig hur det funkar med utanpåliggande monteringar, jag hade utan problem kunnat installera och koppla detta dolt (om jag hade fått och velat)

/Henrik

Det finns flerledad utanpåliggande kabel som saknar gul/grön och istället har t ex blå, brun och svart. Tidigare vet jag att det fanns EKK och EKRK med upp till fem ledare utan gul/grön. Du bör använda "kulo" EKRK (?) eftersom denna är snyggast att klamra och få rak. Ska skyddsjord dras fram mellan t ex två dosor måste denna vara gul/grön. Eftesom alla uttag ska vara jordade så blir det troligen 3x1,5 och 5x1,5 som ska användas.
Beroende på hur ditt kök ser ut och var du ska ha eluttag kan det vara värt att koppla trappkopplingen som s k sparkoppling. Du hittar info om detta här på forumet.
Nu var det ca 20 år sedan jag jobbade som "lysmask" :D så det har ju hänt en del. En sak som jag inte riktigt förstå är varför man bytt från svart till brun för obruten fas i fasta installtioner. De flesta utanpåliggande kablar är ju svart, blå och gul/grön, men det kanske håller på att ske ett byte?
För att svara på hur installationen ska göras snyggast behövs en skiss över köket där du satt ut tänkt placering av vägguttag, brytare och lampor samt var du har fönster och dörrar mm.

Redigerat:
Det var ett tag sen färgen på fas blev brun. Jag har då inte sett nån 3G1.5 med svart fasledare sen jag började för 5 år sedan.

Och jag har ALDRIG sett femledar "kulo"/EKRK utan skyddsjord och jag betvivlar att det nånsin har existerat, det är nått man saknat nån enstaka gång när man fått lägga två ledningar till nån dubbeltrapp

Den snyggaste strömställarlösningen är i alla fall Eljo Trend med utanpåliggande ram.

Edit: Eller ja, snyggast och snyggast... det finns väl säkert någon riktigt snygg SS-lösning från typ Gira eller nåt, men Eljo trend är den snyggast "standard-lösningen", om vi säger så.

//Patrik

Redigerat:
Det beror ju helt på omständigheterna...

hen_rik79 skrev:
Vilken sorts installationskabel är lämpligast att använda? Man är ju låst vid att anv'nda de trådar som finns i en kabel för utanpåliggande installation, vid dolt drar jag mina rör/slang och sedan själv väljer vilka trådar + färger jag vill använda mig av.
Finns snygg kanal som är godkänd att ha FK löst i. Kan vara ett alternativ tex mellan kopplingsdosa och strömbrytare.

Patrick E skrev:
En sak som jag inte riktigt förstå är varför man bytt från svart till brun för obruten fas i fasta installtioner.
För att de skulle anpassas till övriga EU.

elmont skrev:
Och jag har ALDRIG sett femledar "kulo"/EKRK utan skyddsjord och jag betvivlar att det nånsin har existerat, det är nått man saknat nån enstaka gång när man fått lägga två ledningar till nån dubbeltrapp
Har säkert funnits förr.. Jag är inte nog gammal för att ha varit med om det dock :)
Nexans har EKRK 4x1,5 E0408281. Fast de hjälpte ju föga, då är de ju lättare att ta vanlig EKRK 5G1,5 och klippa bort jorden.

Rikard Ågren skrev:
den snyggaste strömställarlösningen är i alla fall eljo trend med utanpåliggande ram.
Jag brukar köra ELKO vid utanpåliggande montage. Tycker deras brytare är snyggare, samt mer kopplingsutrymme.

Ursäkta, men det var inte jag som skrev det där :)

Men jag är gammal nog ;)

Rrrrr skrev:
Finns snygg kanal som är godkänd att ha FK löst i. Kan vara ett alternativ tex mellan kopplingsdosa och strömbrytare.
Jag ryser.. :p

Rrrrr skrev:
Jag brukar köra ELKO vid utanpåliggande montage. Tycker deras brytare är snyggare, samt mer kopplingsutrymme.
Har inte monterat så många Elkoprodukter för att vi monterar bara Eljo på firman(och så ska jag ju inte sticka under stolen med mina låga erfarenhet :D), så kan egentligen inte uttala mig så mycket om installationsvänlighet på deras grejer , men Eljo trend är snyggare än Elko RS och Eljo aqua stark är bra mycket snyggare än Elkos kvadratiska motsvarighet.

Och så gillar jag Eljos anslutningar som är undertill/på sidorna på SS och VU. Verkar skitkonstigt på Elkos som har ovanpå. :confused::confused:

//Patrik

Rrrrr skrev:

Absolut!

Rikard Ågren skrev:
Ursäkta, men det var inte jag som skrev det där :)
Ah.. blev förvirrad! Får skylla på att ni har nästan likadan avatar :)

Rrrrr skrev:
Ah.. blev förvirrad! Får skylla på att ni har nästan likadan avatar :)
Och Rrrrr har fixat avatar:)

JLAINE skrev:
Och Rrrrr har fixat avatar:)
Jajjemän! Tänkte att de var dags! Och jag har tydligen blivit "Forumgud" också. Betyder de att man hänger här för ofta? :rolleyes:

Rrrrr skrev:
Jajjemän! Tänkte att de var dags! Och jag har tydligen blivit "Forumgud" också. Betyder de att man hänger här för ofta? :rolleyes:
Jag vill också bli "forumgud".. kanske bäst att lägga på ett kål och börja skriva inlägg.. :p:cool:

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.