8 802 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Utanpåliggande 3-ledarkabel utan gul/grön ledare
Och då är det lämpligt att upplysa TS om att 3x nästan aldrig förekommer utan att man använder4g i stället. Orsaken till 3x var att den var tunnare och det är den, men det handlar om 1 mm eller mindre och det stör knappast någon.
I och med att jag bevisligen har en 3X1,5-ledare installerad ville jag givetvis fortsätta med en sådan. Nu har vi ägt stugan i 27 år och inte rört den här installationen så den har sina år på nacken. Det kanske var lättare då för 30 år sen att få tag på dessa kablar.
För en elfirma är de lika enkelt i dag, men man vill ha så "smalt" sortiment som möjlig, inte minst med hyllvärmare. Och då priset på 3x har varit högre än 4g så har 3x nästan försvunnit ur marknaden liksom 2x
Om det finns jord i den dosa som kabeln går från (tråkigt nog dåliga odds på det, dock) så skall Du absolut ansluta den gul-gröna ledaren där!
Andra änden kan klippas. Skulle det bli en framtida ändring till en dimmer/enkelbrytare och ett jordat vägguttag nere vid golvet så får man ta smällen och byta de metrarna då, det lär vara mycket mer som skall åtgärdas samtidigt vid en sådan omläggning. OBS: "KAN" klippas - får lika gärna vara kvar, men måste isoleras så den inte kan ställa till med något. Om det finns "blindanslutning" för överkoppling i strömbrytaren (ofta märk "X") så kan den användas.
Om den gul-gröna tråden inte kan jordas i dosan anser jag att den SKALL klippas oanvändbart kort i båda ändar, och lika fullt är det inte bra att ha en gul-grön ledare som inte är jord - vi har läst mer än en gång på forumet om nya ägare som hittat jordade vägguttag anslutna till gul-gröna trådar man (sannolikt en "gör-det-självare") hittat, men som inte är anslutna i matande ände. Annars blir det att byta kabel hela vägen tillbaka mot centralen så att det verkligen tas fram jord till den nya ledningen.
Jag mycket tveksam till att motiveringen "inte lust med hyllvärmare" räcker för att rättfärdiga en yrkesmans förläggning av kablar med ej ansluten gul/grön ledning. Jag har själv en varm hylla, 50 m av den kabeln stjälper inte lasset. 2x1,5 har jag också där. Minns inte säkert om det är brun eller svart fas i 2-ledarn, om nu någon undrar hur mycket jag omsätter av dessa...
Andra änden kan klippas. Skulle det bli en framtida ändring till en dimmer/enkelbrytare och ett jordat vägguttag nere vid golvet så får man ta smällen och byta de metrarna då, det lär vara mycket mer som skall åtgärdas samtidigt vid en sådan omläggning. OBS: "KAN" klippas - får lika gärna vara kvar, men måste isoleras så den inte kan ställa till med något. Om det finns "blindanslutning" för överkoppling i strömbrytaren (ofta märk "X") så kan den användas.
Om den gul-gröna tråden inte kan jordas i dosan anser jag att den SKALL klippas oanvändbart kort i båda ändar, och lika fullt är det inte bra att ha en gul-grön ledare som inte är jord - vi har läst mer än en gång på forumet om nya ägare som hittat jordade vägguttag anslutna till gul-gröna trådar man (sannolikt en "gör-det-självare") hittat, men som inte är anslutna i matande ände. Annars blir det att byta kabel hela vägen tillbaka mot centralen så att det verkligen tas fram jord till den nya ledningen.
Jag mycket tveksam till att motiveringen "inte lust med hyllvärmare" räcker för att rättfärdiga en yrkesmans förläggning av kablar med ej ansluten gul/grön ledning. Jag har själv en varm hylla, 50 m av den kabeln stjälper inte lasset. 2x1,5 har jag också där. Minns inte säkert om det är brun eller svart fas i 2-ledarn, om nu någon undrar hur mycket jag omsätter av dessa...
Bra kommentar. Nu är oddsen så fina att kronbrytaren manövrerar en utelampa med framdragen jord så det finns faktiskt jord i dosan. Jordkabeln till brytaren kommer att anslutas i dosan och blindanslutas i brytaren.
Och nu, såhär i början av 2025 så kan jag konstatera att det börjar bli problem.E elmont skrev:
Av de tre grossister som jag har konto hos så är det ingen som kan erbjuda mig någon 3x1,5
Medan 2x1,5 kan jag få i lite olika typer från alla tre.
Solar har FKK och FQQ 2x1,5
Elektroskandia har EXQ och FQQ 2x1,5
Malmbergs har EKRK 2x1,5
Men någon 3x1,5 lyser helt med sin frånvaro, vad jag kan se.
Nu gäller detta endast "vanliga" installationskablar.
Går man och kikar på gummikabel, orange brandskyddad kabel, olika anslutningskablar osv, så hittar jag förstås ännu fler, både 2x1,5 och 3x1,5 ... men dessa ska ju inte användas i den fasta installationen i sådana här sammanhang, så de är ju ointressanta.
Och det tycker jag är helt OK för 3x1,5 har väl i stort sett aldrig fyllt någon större funktion utan har väl mest varit "ännu en onödig" produkt som bara legat och tagit upp plats. En 4G1,5 fungerar utmärkt som ersättare.
Jadå, precis så är det i praktiken.E elmont skrev:
Och som du nämnt långt tidigare i tråden, det är ingen våldsam skillnad på diametern mellan 3g och 4g, det är väl 1-2 mm lite beroende på vilken kabeltyp.
Så redan innan 3x1,5 försvann så hade nog de flesta redan rationaliserat bort att hålla på och köra med ytterligare en kabelrulle i bilen.
Men att det en gång i tiden funnits 3x1,5 är sant, och det har vi ju även bildbevis på i denna tråd.
Tadaa!!!
Rev en del i ett gammalt ventaggregat igår och idag.
Jag vet inte riktigt hur gammal anläggningen är, kunde iofs kollat datum på driftkorten.
Det är i alla fall ett PM-vent, som försvann någon gång på 80-talet tror jag, uppgick i Swegon kanske.
På den här tiden var det rätt vanligt att dra EKK till olika givare och andra klenspänningsgrunkor.
Såhär hittade jag en EKK 2x1,5 som gick till tempgivare, en rätt vanlig syn, fast idag går den kabeln knappt att köpa längre.
(fast jag konstaterade dock att den fanns som EXQ 2x1,5, vilket är typ samma)
Men så hittade jag en riktigt rar kabel (rar, i betydelsen sällsynt), EKK 4x1,5. Det är verkligen inte varje dag man stöter på denna. Den här styrde en motorshunt på 24VAC. 0-10V styrsignal, antingen användes den sista till återmatning (0-10 = verkligt läge) eller så var det kanske en systemjordning, den sortens shunt har ibland en extra jord/nolla, typ.
Annars typiska EKK för sin tid, en rejäl kabelfyllning för att göra kabeln rund och att den inte viker sig när man böjer, och därmed lite mer svårskalad än de flesta idag. Och kabelmanteln av den typen som man relativt lätt drar bort 1 eller 2 dm av (och som elektriker i alla tider har tagit till för att skapa ett ytterligare isolationslager, t.ex. när FK-ledarna i väggen inte kommer på rätt ställe för badrumsarmaturen.
Rev en del i ett gammalt ventaggregat igår och idag.
Jag vet inte riktigt hur gammal anläggningen är, kunde iofs kollat datum på driftkorten.
Det är i alla fall ett PM-vent, som försvann någon gång på 80-talet tror jag, uppgick i Swegon kanske.
På den här tiden var det rätt vanligt att dra EKK till olika givare och andra klenspänningsgrunkor.
Såhär hittade jag en EKK 2x1,5 som gick till tempgivare, en rätt vanlig syn, fast idag går den kabeln knappt att köpa längre.
(fast jag konstaterade dock att den fanns som EXQ 2x1,5, vilket är typ samma)
Men så hittade jag en riktigt rar kabel (rar, i betydelsen sällsynt), EKK 4x1,5. Det är verkligen inte varje dag man stöter på denna. Den här styrde en motorshunt på 24VAC. 0-10V styrsignal, antingen användes den sista till återmatning (0-10 = verkligt läge) eller så var det kanske en systemjordning, den sortens shunt har ibland en extra jord/nolla, typ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars typiska EKK för sin tid, en rejäl kabelfyllning för att göra kabeln rund och att den inte viker sig när man böjer, och därmed lite mer svårskalad än de flesta idag. Och kabelmanteln av den typen som man relativt lätt drar bort 1 eller 2 dm av (och som elektriker i alla tider har tagit till för att skapa ett ytterligare isolationslager, t.ex. när FK-ledarna i väggen inte kommer på rätt ställe för badrumsarmaturen.
Redigerat:
Klicka här för att svara