Hej

Har ett nybyggt hus med en väldigt massa dcl-uttag med krokar i taket som vi inte använder. Ibland önskar man dock lite mer ljus på vissa ställen

Finns det någon utanpåliggande diskret spotlight eller plafond som kopplas i dessa uttag och hängs upp i kroken?

Tänker typ något sånt här fast med annan infästning (Krok)

https://www.lamp24.se/p/prios-led-t...1fLtR6X3M0t-lO5uhFe8b2K5gZL3sO-hoCN7wQAvD_BwE

Gör helst inte åverkan i det nya taket, detta är mer en lösning som får vara tills dess att vi kommer på något bättre.

BirgitS
Din länk fungerar inte.

Men plafonder brukar inte vara gjorda för att hängas på en krok, det är svårt att få dem parallella med taket då. Samma sak med spotlight skulle jag tro.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Din länk fungerar inte.
jodå.
Vit, rund takarmatur monterad på ett innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tommib
Den här från IKEA ser ut att kunna monteras på krok, över ett DCL-takuttag

https://www.ikea.com/se/sv/p/trubbrufse-plafond-starr-90601337/

Generellt är de billiga plafonderna gjorda för att skruvas direkt i tak över ett rör/kabelutlopp, det är det billigaste sättet att montera belysning. Du kan dock enkelt (men sannolikt inte särskilt snyggt) konvertera en sådan plafond till montage på krok. Allt som behövs är lite plyfa att bygga en liten fästplatta och låda av. Tänk en rund skiva (eller valfri form som passar plafondens fästpunkter) och en liten fyrkantig låda på baksidan av den. Montera upp den över uttaget med en gängad ögla och en vingmutter och släpp ut en kabel med DCL-kontakt på lämplig plats. Skruva upp plafonden och koppla in.

Själv hade jag bara plockat ner DCL-uttagen och monterat lämpliga plafonder där jag vill ha dem, direkt över takdosan.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Den här från IKEA ser ut att kunna monteras på krok, över ett DCL-takuttag

[länk]
Den har en diameter på 45 cm, TS armatur har en diameter på 12,2 cm, en skillnad på 369%.

tommib
Jag missade "diskret" i kravbilden. Att hitta något som är så litet som monteras på kroken tror jag är önsketänkande.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Nu lär det protesteras, och det säkert med rätta, men jag hade nog plockat bort uttaget för att göra en fast installation av en diskret och LÄTT plafond som jag skruvat i dosan. Rätt armatur, en borrskruvdtagare och en 4-5mm-borr, 3 wago, lite längre dosskruv och ett par brickor.

Borde inte vara något problem att lösa, med rätt armatur.
Sen om det är rätt eller inte, det är en helt annan sak.

Och jag förordar starkt att man inte monterar bort lamputtag för att göra en fast anslutning. Det kräver ett snäpp högre kunskaper då det annars lätt blir väldigt dåligt. Skäll hellre på butikerna så att de erbjuder fler armaturer som kan hängas i en krok, såsom vi gör i Sverige.

K
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och jag förordar starkt att man inte monterar bort lamputtag för att göra en fast anslutning. Det kräver ett snäpp högre kunskaper då det annars lätt blir väldigt dåligt. Skäll hellre på butikerna så att de erbjuder fler armaturer som kan hängas i en krok, såsom vi gör i Sverige.
I sak håller jag med, men det löser inte TS problem. Ingenting kommer att förändras och mörkret består.

Om TS inte kan göra en fast installation av en modern LED-plafond bör TS inte göra det. Handen på hjärtat så är det dock inte hjärnkirurgi det handlar om.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90
Detta va första träffen på Aliexpress

Cylindrisk taklampa i travertin sten och valnötsträ, 7W, mätt D11cm x H16cm, visas på Aliexpress med rabattpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Kardan79 skrev:
I sak håller jag med, men det löser inte TS problem. Ingenting kommer att förändras och mörkret består.

Om TS inte kan göra en fast installation av en modern LED-plafond bör TS inte göra det. Handen på hjärtat så är det dock inte hjärnkirurgi det handlar om.
TS problem är att hitta en armatur som kan hängas i en krok och förses med stickpropp.

Att montera bort lamputtag är vansinnigt dumt och olämpligt. Jag vill faktiskt hävda att det är lite av rocket science att göra det på ett bra sätt, och ingenting som detta forum bör lära ut.

• Wow
  • Gilla
Pär Edstam och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, hade hoppats på någon smidig lösning men det verkar vara krångligt. Farsan är elektriker med auktorisation så hur den tekniska biten skall lösas ifall man tar bort takdosan behöver vi inte avhandla i detta fall.

Farstatjej90
Det finns minst 30 olika varianter som skulle kunna passa dig på Aliexpress så om du inte hittar lösningen på ditt problem är det du som är problemet..

BirgitS
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta va första träffen på Aliexpress

[bild]
Var framgår det att den är avsedd att hängas på en (svensk) takkrok?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.