Det är jävligt viktigt med dörrarna om man ska ha exakt 90 grader vinkel vägg/dörr när de är stängda. Man kan inte ens lita på ritningen utan måste testa detta märkte vi. Vi fick flytta dörrarna 15mm utåt för att uppnå korrekt vinkel vid stängt. Som tur var kollade vi detta noga långt innan montering, redan när vi gjorde fallet så vi kunde planera storleken på duschdelen

edit: Vi vill se bilder! :D

Om jag nån gång ska montera duschdörrar verkar det vara en bra idé att först provmontera dem på t.ex. en lös 120 cm OSB-skiva för att testa avståndet. Verkar vara en väl investerad hundralapp....

Redigerat:
Jo, fast i det här fallet var det ju inte i ett hörn, utan mitt på en vägg.

Borde kunna fixa fram lite bilder ikväll. Det är inte helt klart, men nära. Har några surdegar kvar som vi haft otur med. Fattades nån skruv/nippel till takduschen så den har inte gått att montera. Fick en låda till kommoden för dubbelhandfat istället för enkelhandfat och en trasig badkarsdusch.. det ska inte vara lätt tydligen. Eventuellt har vi fått badkaret inkaklat idag om de fått nya plattor. Nu när det gick åt några extra i bytet i duschen så räckte det inte till badkaret så de fick göra extra beställning.. suck.

b8q skrev:
Jo, fast i det här fallet var det ju inte i ett hörn, utan mitt på en vägg.
Missade den lilla detaljen :D

Här kommer lite bilder till slut.
Det är inte riktigt färdigt än, fattas grejen till duschen, fått fel låda till kommoden och sen har vi förstås allt piff som kommer när man väl "flyttar in"

En panoramabild hur det såg ut innan
IMG_0619.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här var det toa+bidé förut
DSC_3628.JPG
Skapa konto

Inkaklade badkaret.. måste få bort de bruna spröjsen
DSC_3627.JPG
Skapa konto

Duschväggen
DSC_3629.JPG
Skapa konto

Toalett
DSC_3630.JPG
Skapa konto

Kommod och handdukstork
DSC_3631.JPG
Skapa konto

Bonusbild på duschväggen, blev hyfsat centrerat ändå
DSC_3632.JPG
Skapa konto

• IMG_0619.jpg
    Skapa konto
  • DSC_3628.jpg
    Skapa konto
  • DSC_3627.jpg
    Skapa konto
  • DSC_3629.jpg
    Skapa konto
  • DSC_3630.jpg
    Skapa konto
  • DSC_3631.jpg
    Skapa konto
Vortex: Var det svårt att göra sneväggen för toastolen? Jag har själv planer på att göra likande fast ända upp till tak då jag har ett ventilationsrör i hörnet.

Gör du kakling+tätskydd bakom också antar jag?

Vilket program har du använt för uppritning samt rendening av den snygga bilden?

Jag gjorde ingenting (mer än att fota på kvällarna) så jag har inte en aning hur svårt det var. Det gick fort iaf så jag antar att det inte var så komplicerat. Tätskikt är det definitivt bakom och jag tror det var kakel också. Sen byggdes lådan utanpå.

Programmet är det de flesta kakelbutiker här i stan verkar använda. Vet inte vad det heter, men verkar vara lite branschstandard. Snyggt blev det hur som helst, men tog tydligen väldigt lång tid (eller så har de kassa datorer).

Ok, antar att man gör hela väggen helt klar & bygger låda efteråt. Frågan är bara hur man skall få till en inspektionslucka när pelaren går ända upp till taket?
Kanskee med inbyggda hyllplan där man kan ta bort delar

Det går inte & luska vad programmet heter skulle gärna vilja göra en sån snygg bild på min ritning.

maran74 skrev:
Ok, antar att man gör hela väggen helt klar & bygger låda efteråt. Frågan är bara hur man skall få till en inspektionslucka när pelaren går ända upp till taket?
Kanskee med inbyggda hyllplan där man kan ta bort delar

Det går inte & luska vad programmet heter skulle gärna vilja göra en sån snygg bild på min ritning.
Man behöver inte göra så, vi valde att göra toalettväggen först och sedan kakla på det
http://www.byggahus.se/forum/social...0-talslagenhet-12.html?perpage=15#post2003921

Vill man ha hårdfog i hörnen måste man nästan göra så, svårt att få fogen att ta på den glatta keramiken

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.