Tänkte fixa en tråd angående kommande badrumsrenoveringen där det blir till att slänga ut originalet från 78 och byta ut mot något lite mer tidsenligt (även om det säkert snart är modernt med nuvarande).
Har vridit och vänt på innehållet hur mycket som helst och försökt få plats med både dusch och badkar men inte hittat alltför många bra varianter. Till slut har vi dock troligen bestämt oss enligt följande:
Måtten med början uppe till vänster och medurs:
Kortsida dörr: 240cm med dörren mitt i
Kommoddel: 135cm, 70cm djup
Handdukstorksvägg: 155cm
Toalett+dusch: 170cm delat 50/50 så ca 80cm var + minivägg
Dusch: 90cm
Inbyggt högskåp: 40cm
Badkar: 160cm
Några synpunkter på detta?
Jag har några, men börjar bli van att kompromissa...
- Man ser toaletten direkt, dock en förbättring mot idag då den är vid kommoden idag.
- Badkar direkt innanför dörren.. ser det vettigt ut?
- Man sitter lite lätt instängt mellan dusch och handdukstorken full med handdukar när man sitter på toa.. eller så är det inte så farligt?
- 80 cm brett vid dusch och toa borde väl funka? Vi har 87cm i lilla toaletten och det känns "rymligt". Vi hade även en 75x75cm duschkabin förut och det gick ju. Visserligen stod man på diagonalen i den, men ändå.
Har ägnat dagen åt att plocka ihop prylar på sigro.se och se om jag kan hålla min önskade budget och det har gått hyfsat.
Min överslagsbudget har sett ut så här:
- Kommod, handfat, blandare mm: 15.000
- Handdukstork, el + vatten: 7.000
- Inbyggd toalett: 5-7.000
- Spegel: 2.000
- Duschdörr: 3.000
- Takdusch: 5.000
- Högkåp: 5.000
- Ev nytt badkar: 10.000
- Kakel + klinker: 10.000
Bortåt 65.000 redan mao eller 55.000 om vi behåller nuvarande badkar till en början.
Ytterligare materialposter som jag är mer osäker på:
- Golvvärme el, 5000
- Spottar i tak: 5000
- Nytt mindre fönster, ca 50*100: 3000
- Tätskikt med allt det innebär.. ????
- vvs-material.. rör, brunnar mm.. ????
- el.. ????
- snickerigrejer runt fönstret, sätta igen dörr, taksänkning mm.. ????
Slutligen den största posten - arbete. Här kan jag bara gissa vilt. De som varit här hittills och tittat har alla gissat på ca 3 veckor jobb. Nu vet jag inte hur en badrumsrenovering går till, men jag misstänker att det sällan är mer än en hantverkare där åt gången?
Tre veckors heltid, eller varför inte fyra veckor så man har lite marginal = 160 timmar
Snitt-timpeng vvs/el/snickare/kakelsättare = 5-600 inkl moms?
Slutsumma: 80-96.000 / 2 för ROT = 40-48.000
Rimligt?
Återkommer när det börjar trilla in offertsvar
Har vridit och vänt på innehållet hur mycket som helst och försökt få plats med både dusch och badkar men inte hittat alltför många bra varianter. Till slut har vi dock troligen bestämt oss enligt följande:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måtten med början uppe till vänster och medurs:
Kortsida dörr: 240cm med dörren mitt i
Kommoddel: 135cm, 70cm djup
Handdukstorksvägg: 155cm
Toalett+dusch: 170cm delat 50/50 så ca 80cm var + minivägg
Dusch: 90cm
Inbyggt högskåp: 40cm
Badkar: 160cm
Några synpunkter på detta?
Jag har några, men börjar bli van att kompromissa...
- Man ser toaletten direkt, dock en förbättring mot idag då den är vid kommoden idag.
- Badkar direkt innanför dörren.. ser det vettigt ut?
- Man sitter lite lätt instängt mellan dusch och handdukstorken full med handdukar när man sitter på toa.. eller så är det inte så farligt?
- 80 cm brett vid dusch och toa borde väl funka? Vi har 87cm i lilla toaletten och det känns "rymligt". Vi hade även en 75x75cm duschkabin förut och det gick ju. Visserligen stod man på diagonalen i den, men ändå.
Har ägnat dagen åt att plocka ihop prylar på sigro.se och se om jag kan hålla min önskade budget och det har gått hyfsat.
Min överslagsbudget har sett ut så här:
- Kommod, handfat, blandare mm: 15.000
- Handdukstork, el + vatten: 7.000
- Inbyggd toalett: 5-7.000
- Spegel: 2.000
- Duschdörr: 3.000
- Takdusch: 5.000
- Högkåp: 5.000
- Ev nytt badkar: 10.000
- Kakel + klinker: 10.000
Bortåt 65.000 redan mao eller 55.000 om vi behåller nuvarande badkar till en början.
Ytterligare materialposter som jag är mer osäker på:
- Golvvärme el, 5000
- Spottar i tak: 5000
- Nytt mindre fönster, ca 50*100: 3000
- Tätskikt med allt det innebär.. ????
- vvs-material.. rör, brunnar mm.. ????
- el.. ????
- snickerigrejer runt fönstret, sätta igen dörr, taksänkning mm.. ????
Slutligen den största posten - arbete. Här kan jag bara gissa vilt. De som varit här hittills och tittat har alla gissat på ca 3 veckor jobb. Nu vet jag inte hur en badrumsrenovering går till, men jag misstänker att det sällan är mer än en hantverkare där åt gången?
Tre veckors heltid, eller varför inte fyra veckor så man har lite marginal = 160 timmar
Snitt-timpeng vvs/el/snickare/kakelsättare = 5-600 inkl moms?
Slutsumma: 80-96.000 / 2 för ROT = 40-48.000
Rimligt?
Återkommer när det börjar trilla in offertsvar
Renoverare
· Stockholm
· 20 277 inlägg
Du kommer aldrig hitta en hantverkare som vill göra det där väggsnutten som dörren hänger på. 
Vi har en liknande lösning som vi gjort själva
Visa bilaga 116051
Vi har en liknande lösning som vi gjort själva
Visa bilaga 116051
Redigerat:
Den där väggen ser ju nästan exakt likadan ut som den ska göra hos mig, förutom att vi ska ha ett fönster ovanför toaletten 
Blir det ett problem med den där smala väggen menar du?
Det var en kakelnisse/badrumsritare som föreslog lösningen, så jag antog att det inte skulle vara några problem.
Blir det ett problem med den där smala väggen menar du?
Det var en kakelnisse/badrumsritare som föreslog lösningen, så jag antog att det inte skulle vara några problem.
Renoverare
· Stockholm
· 20 277 inlägg
Sant man kan använda lister, då blir det heller inte ett problem med kapade plattor på kortsidan. Jag valde att tillverka egen mosaik av golvklinkern eftersom vi ville ha gerade hörn. Personligen gillar jag inte lister, men å andra sidan är det ett helvete att gera moderna plattor. Kvalitén på kakel och då även dyrare är inte vad den har varit. Vi har säkert haft sönder ett 20 tal plattor när vi skulle gera våra tre ytterhörn
Ser väldigt tjusigt ut utan list så jag får väl försöka övertala den framtida plattsättaren om att det är så vi vill ha det 
Det är ju även ett ytterhörn mellan torken och kommod-delen och där fungerar det säkert helt ok med list, men runt de här "småväggarna" vid duschdörren och högskåpet tror jag det blir väldigt "listigt" med lister överallt.. men visst, det kan förstås bli en prisfråga också i slutänden.
Det är ju även ett ytterhörn mellan torken och kommod-delen och där fungerar det säkert helt ok med list, men runt de här "småväggarna" vid duschdörren och högskåpet tror jag det blir väldigt "listigt" med lister överallt.. men visst, det kan förstås bli en prisfråga också i slutänden.
Renoverare
· Stockholm
· 20 277 inlägg
Tror det kan bli dyrt tyvärr, vi har även en trumma med ytterhörn, och en hel platta, tog en vecka att bara göra trumman, men då kanske 3 timmar per kväll så 21 timmar bara för trumman
En erfadrhen plattsättare kan säket göra det lite snabbare, men gerade ytterhörn tar tid om det ska bli bra. Man vill använda fabrikshörnet, och har man då otur som i mitt fall får man en hel platta och då måste man vara supernoga så att inte fogen drar iväg (Eftersom man inte har någon justeringsmån).
Visa bilaga 119638
Men jag tror att Nino mer träffsäkert kan upplysa dig om vad en plattis skulle ta uppskattningsvis för tre gerade ytterhörn
edit: Kollade din ritning igen, du kommer få två hela plattor på var sida om ytterhörnet vid kommod, och antagligen samma sak vid väggsnutten. Det går att göra men kräver otroligt noggrant jobb både av plattis och den som gör underarbetet
Visa bilaga 119638
Men jag tror att Nino mer träffsäkert kan upplysa dig om vad en plattis skulle ta uppskattningsvis för tre gerade ytterhörn
edit: Kollade din ritning igen, du kommer få två hela plattor på var sida om ytterhörnet vid kommod, och antagligen samma sak vid väggsnutten. Det går att göra men kräver otroligt noggrant jobb både av plattis och den som gör underarbetet
Redigerat:
Jo, kommer inte ihåg vilket kakel som är inritat, men jag tror "småväggarna" är tänkta att bli 40cm och vi lutar åt kakel i den storleken, typ 25x40. Vore det en fördel rent plattsättningsmässigt om man istället gjorde väggen 39cm alternativt väljer ett kakel > 40cm? Då borde man kunna göra geringen först och sen kapa andra änden till rätt längd.. eller?
Ytterväggen vid kommod/tork är 70cm så där är inte hel platta på slutet - om man nu börjar med hel platta från spegelväggen förstås, men det antar jag är mest logiskt.
Ytterväggen vid kommod/tork är 70cm så där är inte hel platta på slutet - om man nu börjar med hel platta från spegelväggen förstås, men det antar jag är mest logiskt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 277 inlägg
Problemet är att du vill ha ett fabrikshörn i hörnet för att geringen ska bli bra. Kapar man en platta som man gerar så blir det inte en lika skarp och fin kant. Så "kommodhörnet" måste ha två hela plattor, På samma sätt som jag har en sådan på bilden ovan
Jaja, nu fattar jag jnogvad du menar. Du menar att man inte vill kapa bortre änden från gersidan?
Dvs den som är till höger i din bild och som fortsätter mot nästa platta?
Även samma sak med den som går "in" i bilden som slutar i ett innerhörn är trevlig att ha fabrikskant inåt.
Eller är jag ute och cyklar?
Det betyder att det är tvärtom i kommodhörnet mot hur jag tänkte. Man vill alltså börja i ytterhörnet med hel platta och sen ta en sågad platta i innerhörnet där det ändå inte kommer synas efter att spegeln kommit på plats.
Dvs den som är till höger i din bild och som fortsätter mot nästa platta?
Även samma sak med den som går "in" i bilden som slutar i ett innerhörn är trevlig att ha fabrikskant inåt.
Eller är jag ute och cyklar?
Det betyder att det är tvärtom i kommodhörnet mot hur jag tänkte. Man vill alltså börja i ytterhörnet med hel platta och sen ta en sågad platta i innerhörnet där det ändå inte kommer synas efter att spegeln kommit på plats.
nej jag kan inte ens gissa vad det kan kosta att gera plattorna...
Är det kakel så går det enklare än om det är klinker och är det granitkeramik så är det väldigt svårt att få det bra
När det kommer till sånt här precisions arbete med hela plattor på en pelare som Malmgren har gjort så är mitt tips att köpa hem plattorna först för att mäta dom, ibland slår det +-5mm i samma serie och då kan det sabba hela planeringen. Står det tex M15*15 så är plattorna ca 14,7cm.
Byggde ett badrum med 30*60 och 15*60 på vägg (granitkeramik) från Höganäs, samma serie och allt beställt vid samma tillfälle. 30*60 var 29,5*60,5 och 15*60 var 15*59,5, det var även olika färg på plattorna :/
Svårt att få till när det skulle vara 2 varv 30*60 4 varv 15*60 osv, staplat på varandra
Bara att riva ner och köra hela pallen på soptippen och beställa nytt, kom på en egen pall från Italien
Är det kakel så går det enklare än om det är klinker och är det granitkeramik så är det väldigt svårt att få det bra
När det kommer till sånt här precisions arbete med hela plattor på en pelare som Malmgren har gjort så är mitt tips att köpa hem plattorna först för att mäta dom, ibland slår det +-5mm i samma serie och då kan det sabba hela planeringen. Står det tex M15*15 så är plattorna ca 14,7cm.
Byggde ett badrum med 30*60 och 15*60 på vägg (granitkeramik) från Höganäs, samma serie och allt beställt vid samma tillfälle. 30*60 var 29,5*60,5 och 15*60 var 15*59,5, det var även olika färg på plattorna :/
Svårt att få till när det skulle vara 2 varv 30*60 4 varv 15*60 osv, staplat på varandra
Bara att riva ner och köra hela pallen på soptippen och beställa nytt, kom på en egen pall från Italien
Renoverare
· Stockholm
· 20 277 inlägg
Granikkeramik var faktiskt rätt lätt, vi hyrde en vattenkyld såg och det blev väldigt fina 45 graders hörn, på kakel är det svårare enligt mig då det inte blir snyggt med kapade hörn där, så man måste köra med fabrikshörnet.
@Vortex, du vill varken kapa mot hörnet eller i fogen mot mötande platta, båda fallen kommer synas. Jag har ett ställe där jag valt att kapa en platta mitt på väggen, det är på 1900mm över golvet så man tittar normalt intepå denna höjd och därför kommer jag undan med det, men att göra så från golv till tak kan jag inte rekommendera.
Plattan i mitten har sitt högra hörn kapat, och även plattan den möter är kapad
Visa bilaga 116149
Precis som Nino säger så gör brännigen av plattan att ingen platta är den andra lik,så välj ut plattor som är så lika som möjligt. 0.5mm diff får man acceptera, vi har något ställe där det tyvärr blev lite mer än 0.5 jag hoppas det blir mindre markant när fogen är på plats
@Nino, Det där med att två storlekar i samma serie inte har samma nyans beror på att de inte bränns samtidigt. Jag och sambon var fan runt på alla butiker i Ulvsunda för att hitta en levernatör som körde 400x200 och 100x100 i samma bränning. Men det finns inte så vi valde till slut att köra golvmaterialet på väggsnutten
@Vortex, du vill varken kapa mot hörnet eller i fogen mot mötande platta, båda fallen kommer synas. Jag har ett ställe där jag valt att kapa en platta mitt på väggen, det är på 1900mm över golvet så man tittar normalt intepå denna höjd och därför kommer jag undan med det, men att göra så från golv till tak kan jag inte rekommendera.
Plattan i mitten har sitt högra hörn kapat, och även plattan den möter är kapad
Visa bilaga 116149
Precis som Nino säger så gör brännigen av plattan att ingen platta är den andra lik,så välj ut plattor som är så lika som möjligt. 0.5mm diff får man acceptera, vi har något ställe där det tyvärr blev lite mer än 0.5 jag hoppas det blir mindre markant när fogen är på plats
@Nino, Det där med att två storlekar i samma serie inte har samma nyans beror på att de inte bränns samtidigt. Jag och sambon var fan runt på alla butiker i Ulvsunda för att hitta en levernatör som körde 400x200 och 100x100 i samma bränning. Men det finns inte så vi valde till slut att köra golvmaterialet på väggsnutten
Redigerat:
@nino, fy vad tragiskt.. konstigt att det kan skilja så mycket.
@Anders, tycker det ser bra ut på bilden, men liiiite ojämnhet syns längst tror jag(?). Vi har det knappast speciellt jämnt och fint idag, men å andra sidan har vi värsta kamouflagekaklet som döljer allt
Hoppas på att det ska komma någon offert här i veckan hur som helst.
Hittills har två företag varit på besök, en förra veckan och en veckan innan dess. Ytterligare två stycken kommer på fredag. Har även varit i kontakt med ett femte, men dels är han svår att få tag på och dels hör han inte av sig när han ska, så jag tror vi ger upp angående dom.
@Anders, tycker det ser bra ut på bilden, men liiiite ojämnhet syns längst tror jag(?). Vi har det knappast speciellt jämnt och fint idag, men å andra sidan har vi värsta kamouflagekaklet som döljer allt
Hittills har två företag varit på besök, en förra veckan och en veckan innan dess. Ytterligare två stycken kommer på fredag. Har även varit i kontakt med ett femte, men dels är han svår att få tag på och dels hör han inte av sig när han ska, så jag tror vi ger upp angående dom.
Renoverare
· Stockholm
· 20 277 inlägg
Det mesta du ser där är faktiskt fixrester, det är ytterst fint skär. Men, rundningen är ju borta så det är ju det som är det största problemet. Men du kanske ska ha vattenskurna plattor?
Ska bli kul och följa hur det går!
Ska bli kul och följa hur det går!
Har du berättat för dom som hittills har räknat på jobbet att du vill ha gerade plattor istället för lister?Vortex skrev:@nino, fy vad tragiskt.. konstigt att det kan skilja så mycket.