95 744 läst ·
234 svar
96k läst
234 svar
Urbanfront - medvetet bedrägeri eller bara dåligt affärssinne?
Så länge det är fakturerat av Urban Group, så tror jag bara det handlar om uthållighet. Om Modum kök står som faktura utställare, så tror jag det är värre. Det bolaget bör inte överleva länge till.claessundqvist skrev:
Nu har UrbanFront kommunicerat ut ett långt mail till alla berörda:
"Som vi informerat dig om tidigare, så har vi nyligen har haft en utmaning i produktionen som påverkat tillverkningen av dina måttbeställda köksluckor. En maskinstörning i vår lackeringsprocess har skapat en försening med våra leveranser som vi inte har kunnat förutspå. Vi beklagar djupt för de bekymmer detta medför och vi vill be så hemskt mycket om ursäkt för den försening som du påverkas av med din order hos oss. Vi förstår helt och fullt din frustration och vi beklagar djupt att vi inte kunde uppfylla vårt tidigare leveransåtagande...."
De har lagt en lista med status för samtliga ordrar, så i min värld känns det något tryggare? Men den som lever får se...
Dom har risk 1, mao så lågt man kan komma, och anmärkning hos kronofogden på inte obetydligt belopp, till Staten för skatter. Skatter har den otrevliga egenskapen att styrelsen kan bli personligt ansvariga, om man kommer fram till att styrelsen inte agerade snabbt nog. Det brukar innebära att betalar man ut löner och sen inte har pengar till skatt och arbetsgivaravgifter den 12e, så börjar dom jaga dem personligen. Här sitter samma personer i urban styrelse, så risken finns att det indirekt spiller över hit.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 376 inlägg
Mjo, men det förklarar ju inte dom uppenbara lögnerna som kundtjänst matat kunder med om man ska tro omdömen. "Ordern kommer packas" etc. Det rimmar dessutom väldigt illa med det dom skriver på sin webbsida "Marknaden har gått loco ......" och att dom därför erbjuder 20% rabatt.claessundqvist skrev:
Nu har UrbanFront kommunicerat ut ett långt mail till alla berörda:
"Som vi informerat dig om tidigare, så har vi nyligen har haft en utmaning i produktionen som påverkat tillverkningen av dina måttbeställda köksluckor. En maskinstörning i vår lackeringsprocess har skapat en försening med våra leveranser som vi inte har kunnat förutspå. Vi beklagar djupt för de bekymmer detta medför och vi vill be så hemskt mycket om ursäkt för den försening som du påverkas av med din order hos oss. Vi förstår helt och fullt din frustration och vi beklagar djupt att vi inte kunde uppfylla vårt tidigare leveransåtagande...."
De har lagt en lista med status för samtliga ordrar, så i min värld känns det något tryggare? Men den som lever får se...
Dessutom förklarar det inte den nästan uteblivande kundservicen med uteblivna svar etc.
Och om man kollar lite äldre omdömen så ser man att dom vid tidigare leveransproblem också skyllt på något problem i tillverkningen och då tänker jag att man vis av erfarenhet försöker sourca en back up. Jag får känslan av att dom inte gjort rätt för sig gentemot fabriken och att det därför strular med leveranserna.
Nej, tycker att en ordentlig varning fortfarande är på sin plats.
Exakt, det är en avsevärd skillnad. Om man inte menar att var och vartannat företag som har utkontrakterad försäljning håller på med drop shipping förstås.M mojjen skrev:Fast här är det deras produkt som tillverkas av 3e part, för Urban, det bedömer jag som något annat.
Vi har möjlighet att leverera dropp shipping från vissa av våra distributörer. Då får Kunden en leverans som är skickad från vår distributör, men vi står ändå som avsändare. Inga av distributörens handlingar går med, utan det står våra namn på allting. Tanken är att vi skall kunna tex bedriva e-handel, men nyttja deras lager etc. Vilket inte skall förväxlas med ett 3e parts lager, där mans äegr det som förvaras på ett externt lager. Hanteras oftast av en logistik partner tex Schenker, eller Bring.
Hobbysnickare
· Järved
· 15 inlägg
Nu var ju detta bara en fjärdedel av hela informationen som vi som köpare fick. Tidplanen fanns med där de listade alla aktiva ordernummer och var i produktionen de befann sig samt beräknad tid till leverans.Farstatjej90 skrev:
Men jag håller med att det är skepsis fram till dess att vi får leveranserna, är dock något försiktigt positiv. Jag hade inte lagt sådan tid och energi på att kommunicera till samtliga om jag själv hade laddat för en scam/konkurs.
Det hade jag i och för sig gjort så länge jag försökte ta in mer pengar och det sysslar de fortfarande med.claessundqvist skrev:
Nu var ju detta bara en fjärdedel av hela informationen som vi som köpare fick. Tidplanen fanns med där de listade alla aktiva ordernummer och var i produktionen de befann sig samt beräknad tid till leverans.
Men jag håller med att det är skepsis fram till dess att vi får leveranserna, är dock något försiktigt positiv. Jag hade inte lagt sådan tid och energi på att kommunicera till samtliga om jag själv hade laddat för en scam/konkurs.
Kan du lägga upp den fullständiga informationen ni kunder fick? Lättare att bedöma.
Hobbysnickare
· Järved
· 15 inlägg
claessundqvist skrev:
Hej kära kunder,Farstatjej90 skrev:
Som vi informerat dig om tidigare, så har vi nyligen har haft en utmaning i produktionen som påverkat tillverkningen av dina måttbeställda köksluckor. En maskinstörning i vår lackeringsprocess har skapat en försening med våra leveranser som vi inte har kunnat förutspå. Vi beklagar djupt för de bekymmer detta medför och vi vill be så hemskt mycket om ursäkt för den försening som du påverkas av med din order hos oss. Vi förstår helt och fullt din frustration och vi beklagar djupt att vi inte kunde uppfylla vårt tidigare leveransåtagande.
Under tiden som maskinen varit ur funktion har vårt team arbetat oavbrutet för att förbereda och säkra din beställning. Vi har lagt ned all tid, energi och resurs som vi kan för att minimera förseningens påverkan för att se till så att dina köksluckor ska hålla hög kvalité med fin finish. Vi har även tagit in fler i personalstyrkan, så från och med vecka 42 kommer vi kunna köra 2-skift på 100%, vilket kommer påskynda allt väldigt mycket. Vecka 45–46 har vi som mål att vara i fas igen med leveranstiden för alla.
Vi värdesätter dig som kund högt och vi är otroligt tacksamma för ditt tålamod och förståelse i denna situation. Ditt förtroende till Urbanfront betyder mycket för oss, och vi vill försäkra dig om att vi gör allt i vår makt för att leverera din beställning så snart som möjligt. Alla som påverkats av förseningen kommer vi att kompensera för den förlängda väntetiden.
Om du har några frågor eller funderingar angående din beställning är du alltid välkommen att kontakta vår kundsupport. Svarstiden på mejl samt telefon är dock lite längre än vanligt då stoppet gjort att det är väldigt många fler som har frågor till oss gällande sin leveransstatus. För att underlätta detta lite och sänka trycket så vi hinner svara lite snabbare på alla som mejlar och ringer in, så har vi gjort en lista här nedan på alla beställningar som påverkats av förseningen som är på tur att bli klara. Din position är baserad på det datum som du betalt din order på. Listan för alla ordrar finner du längst ner i mejlet.
En del kunder har mottagit en spårningslänk för transport som kommer att aktiveras ett par timmar efter att DHL hämtat upp godset. Vissa spårningslänkar skickades ut för tidigt då dom fick göra om några delar till vissa kök vid paketeringen, de som mottagit detta har leverans under nuvarande vecka Vi ber om ursäkt att den inte aktiverats i tid och att upphämtningen tog några extra dagar för din order.
Vi uppskattar ert fortsatta stöd och ser fram emot att kunna leverera era måttbeställda köksluckor till er inom kort.
Med vänliga hälsningar,
Teamet på URBANFRONT
Position/Status för din order:
Status: Paketerad/paketeras och skall/har bokats för transport med leverans inom 2–4 arbetsdagar.
Ordernummer: nnn...
Status: Lackering/härdning (Detta moment tar ca 3-5 arbetsdagar)
Status: Grundmålning samt slipning inför lackering (Detta moment tar ca 3-5 arbetsdagar)
Status: Slipning inför grundmålning (Detta moment tar ca 1-2 arbetsdagar)
Status: Inväntar slipning (Detta moment tar ca 1-2 arbetsdagar)
Status: Nesting/CNC ( ”framtagning och kapning av fronterna” ) (Detta moment tar ca 1-3 arbetsdagar ”ca 5st per dag, beroende på storlek” )
Status: Kölagd Nesting/CNC. Färg blandad. (Detta moment tar ca 1-5 arbetsdagar)
Hobbysnickare
· Järved
· 15 inlägg
Aha, tänkte på att de skrev "Position/Status för din order".claessundqvist skrev:
Intressant, då har man ju troligen insikt i deras fullständiga backlogg. Lite märkligt att det inte är fler än 50-60 st som väntar om det nu tar så lång tid och kunderna går "loco" med nya beställningar.
Alla har inte fått mejlet med alla ordernummer. Vi beställde den 13 september och har inte fått någon info. Däremot ringde vi till deras kundtjänst idag för att kolla läget. De intygade att de håller på att jobba ifatt förseningen och att det bör ta totalt 8-10 veckor för oss att få luckorna.C cpalm skrev:
Men det säger de så klart oavsett om de faktiskt försöker leverera eller om de bara vill ha in pengar. Så jag vet inte vad man ska tro. Det går ju tyvärr inte att göra mycket annat än att avvakta och se om det kommer några luckor.
Vi gjorde en beställning 1 augusti. 30 augusti sa kundtjänsten att vi skulle få leverans v40. Senaste två mailen mailen har jag inte fått svar på. Har inte heller fått någon annan information eller mail sedan dess.
Jag har en släkting som hade tänkt att beställa via Urbanfront. Han skrev till dem och undrade om status och nämnde denna tråd. Deras svar:
"
Hoppas att du har haft en fin helg!
Jag gick precis in och kikade på byggahus.se och förstår din fundering till fullo. Jag kan inte göra annat än att förklara situationen, så får du ta ställning till hur du önskar göra.
Vi har tidigare haft vår produktion i Polen och tillverkat våra luckor där, för att sedan i våras öppna vår egna produktion i Sverige. Det fungerade toppen fram till att en av våra lackeringsmaskiner slutade att fungera i somras, vilket gjorde att produktionen stannade upp. Vi har sedan dess gjort vad vi kan för att jobba ikapp detta och från och med nästa vecka har vi tagit in fler i personalstyrkan för att även kunna jobba nattskift. Allt för att produktionen ska komma ikapp och leverera kök på samma sätt som tidigare.
I och med stoppet som varit så har även frågor om leverans ökat drastiskt. Detta gör att antalet mail som inkommer numera på Leverans är fler än det hinner svaras på under en och samma dag, samt att tiden att svara på mail minskat under telefontiden, då det aktivt ringer in kunder under dessa öppettider. Detta gör att svarstiden blivit längre än önskat, även om såklart alla får svar, men i tur och ordning. Detta har även påverkat tiden vi har att informera ut till kund, men ju mer vi kommer ikapp desto mer har vi möjlighet att sköta detta som det bör.
Vår nuvarande beräkning är att leveranstiden just nu är 8-10 veckor för nya beställningar.
Hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar!
Allt gott!
Med vänlig hälsning,
Ida Nilsson
"
"
Jag gick precis in och kikade på byggahus.se och förstår din fundering till fullo. Jag kan inte göra annat än att förklara situationen, så får du ta ställning till hur du önskar göra.
Vi har tidigare haft vår produktion i Polen och tillverkat våra luckor där, för att sedan i våras öppna vår egna produktion i Sverige. Det fungerade toppen fram till att en av våra lackeringsmaskiner slutade att fungera i somras, vilket gjorde att produktionen stannade upp. Vi har sedan dess gjort vad vi kan för att jobba ikapp detta och från och med nästa vecka har vi tagit in fler i personalstyrkan för att även kunna jobba nattskift. Allt för att produktionen ska komma ikapp och leverera kök på samma sätt som tidigare.
I och med stoppet som varit så har även frågor om leverans ökat drastiskt. Detta gör att antalet mail som inkommer numera på Leverans är fler än det hinner svaras på under en och samma dag, samt att tiden att svara på mail minskat under telefontiden, då det aktivt ringer in kunder under dessa öppettider. Detta gör att svarstiden blivit längre än önskat, även om såklart alla får svar, men i tur och ordning. Detta har även påverkat tiden vi har att informera ut till kund, men ju mer vi kommer ikapp desto mer har vi möjlighet att sköta detta som det bör.
Vår nuvarande beräkning är att leveranstiden just nu är 8-10 veckor för nya beställningar.
Allt gott!
Med vänlig hälsning,
Ida Nilsson
"
Hobbysnickare
· Järved
· 15 inlägg
Intressant att de ändå är ganska öppen med sitt strul? Men som många varit inne på, kan ju bara vara ett snack för att locka in nya i fällan…sysmali skrev:
Jag har en släkting som hade tänkt att beställa via Urbanfront. Han skrev till dem och undrade om status och nämnde denna tråd. Deras svar:
"
Allt gott!
Med vänlig hälsning,
Ida Nilsson
"
Jag börjar bli nyfiken hur det går för @John Vestberg , ni bör ju ha legat ganska högt på listan som de skickade ut förra måndagen? Är det möjligen så att ni närmar er att ta emot en leverans? 😬
Intressant att de har möjlighet att svara långt på eventuella nya kunder men inte svarat på mina mail. När vi la ordern i augusti fick vi inte höra om några fabriksproblem. Hoppas verkligen ingen lägger en ytterligare order tills Urbanfront har levererat vad de redan har lovat.claessundqvist skrev:
Intressant att de ändå är ganska öppen med sitt strul? Men som många varit inne på, kan ju bara vara ett snack för att locka in nya i fällan…
Jag börjar bli nyfiken hur det går för @John Vestberg , ni bör ju ha legat ganska högt på listan som de skickade ut förra måndagen? Är det möjligen så att ni närmar er att ta emot en leverans? 😬
Lackeras inte köksluckor för hand? Förstår inte hur lackeringen kan göra luckor flera månader sen.
Hobbysnickare
· Järved
· 15 inlägg
Nu har jag fått både bekräftelse att min leverans kommer nästa vecka och ett ursäktande mail. De verkar ha haft ordentliga strul i fabriken som skapat en jobbig period för dem som bidragit till en negativ spiral.
Har även blivit erbjuden en skälig kompensation, så jag tycker att de har steppat upp och agerat på ett förträffligt sätt de senaste veckorna. Nu ser jag fram emot leverans nästa vecka 🤗 (avhängt att DHL levererar).
Har även blivit erbjuden en skälig kompensation, så jag tycker att de har steppat upp och agerat på ett förträffligt sätt de senaste veckorna. Nu ser jag fram emot leverans nästa vecka 🤗 (avhängt att DHL levererar).