John Vestberg John Vestberg skrev:
Jag ger det fram till onsdag. Har inte leveransen hämtats upp av DHL då blir det ARN.

Tyvärr är ju ARN en ganska tandlös myndighet. Ser inte att det hjälper mig få tillbaka pengarna. Men kanske kan det göra att andra inte hamnar i samma situation!
De flesta företag följer ARNS beslut om de vill framstå som någorlunda seriösa. Jag vet inte men tror att det här företaget nog vill det, de har ju levererat tidigare.

M Marielisan skrev:
De flesta företag följer ARNS beslut om de vill framstå som någorlunda seriösa. Jag vet inte men tror att det här företaget nog vill det, de har ju levererat tidigare.
Sant. Men om det handlar om att maximera inbetalningar från kunder för att sen ta ut höga ersättningar eller utdelningar och sedan kursa bolaget, så är det en annan femma... "Svårt att lugga en flintskallig" osv...

• Gilla
Langos
  • Laddar…
Farstatjej90
Sant. Men om det handlar om att maximera inbetalningar från kunder för att sen ta ut höga ersättningar eller utdelningar och sedan kursa bolaget, så är det en annan femma... "Svårt att lugga en flintskallig" osv...
Det måste ju inte vara så. Jag tror det är så. Men jag hade också anmält till ARN. Jag har haft fel förr!☺️

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det måste ju inte vara så. Jag tror det är så. Men jag hade också anmält till ARN. Jag har haft fel förr!☺️
Utifrån allt jag sett, läst och upplevt hittills kring företaget så tror jag också att det är så. Ockhams rakkniv...

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
J
Det finns väl många företag som startas med ärliga avsikter men drabbas av något missöde och konkursar. Att ha otur eller vara dålig på det man gör är inte en scam. En scam är när man från början planerat att lura folk, att tex sälja mobiltelefoner billigt till 10 personer som ger betyg och sen sälja 1000 till utan att leverera. Att sälja luckor i ett par år och sen sluta leverera känns som ett jobbigt upplägg för en scam, det krävs rätt mycket för att lyckas leverera i flera år.

Att däremot företaget går dåligt och man på slutet försöker dra in så mycket pengar det går för att överleva, det är ju en annan sak. Jag har hört de som jobbat på företag som håller på och gå i putten och ägare/chefer tar ut semester, jobbar så lite som möjligt, försöker ta ut max med lön och på annat sätt krama ur det sista men mörkar för kunder och anställda som då blir lurade på sina pengar. Tror man kan återkräva pengar om man nyttjat detta för mycket, men troligen finns en stor gråzon.

Nå. Jag har ingen aning om detta företag men generellt tror jag att scams är frågan om att man kör max några månader. Inte år.

• Gilla
Marielisan och 5 till
  • Laddar…
Nej, tyvärr, betalning till bankgiro...
Går bg till modum kök eller urban group?
Samt viltigt vilket org nummer kommer fakturan från. Modum är helt klart konkurs mässiga. Men Urban är helt enkelt inte tillräckligt ekonomiskt sjukt för att medvetet göra en KK.

Modum: 559158-4338
Urban: 559170-1783

Att dom har problem är ju ingen tvekan om. Frågan är om det är ekonomiskt eller produktionstekniskt, (båfa leder förr eller senare till samma sak). En koll på tustpilot ger helt klart anledning till oro. Det jag slås av är framför allt att fe svara och tackar de som ger positivt, men kommenterar inte ens inlägg dom ör negativa. Som folk som inte öppnar posten man tror är jobbig, bättre att inget veta.
Tror detta är ett bolag inte förutsett svårigheter. Det är guld och gröna skogar alla glada och nöjda. När man sen har fått problem så saknas kraft och resurser att möta det. Ett bolag med deras omsättning har helt enkelt varken en reklamationsavdelning, eller kundtjänst. Det är samma personer (dom förhoppningsvis) står i verkstaden och försöker fixa luckor, som också tar emot förfrågningar, reklamationer, inköp mm. Upplägget funkar så länge allt flyter på.

Redigerat:
  • Gilla
Langos och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte luckor från Urbanfront för 3-4 år sedan lovades även då en leveranstid på 8-10 veckor blev dock 8 månader.
Denna gången var anledningen att en folierings maskin strulade (trots att våra luckor är lackade). Vi fick också 10% i kompensation efter många påtryckningar. När luckorna väl kom från den Polska fabriken så var det mycket hög kvalitet, gångjärnen som skulle levereras från "lagret" i Sverige kom efter ytterligare påtryckning 2 veckor senare och endast den del som ska sitta i luckan.
Kundtjänsten för övrigt var en av de 2 bolagsmännen.

Vi köpte från UF för cirka 1 år sedan och allt gick mycket smidigt. Tiden hölls och luckorna levererades MYCKET välemballerade. Jag tror paketet vägde över 250kg. Det saknades ett gångjärn men det skickade de direkt.
Dock så tillverkas dessa luckor inte i Sverige utan i Polen.

Farstatjej90
J JohanLun skrev:
Det finns väl många företag som startas med ärliga avsikter men drabbas av något missöde och konkursar. Att ha otur eller vara dålig på det man gör är inte en scam. En scam är när man från början planerat att lura folk, att tex sälja mobiltelefoner billigt till 10 personer som ger betyg och sen sälja 1000 till utan att leverera. Att sälja luckor i ett par år och sen sluta leverera känns som ett jobbigt upplägg för en scam, det krävs rätt mycket för att lyckas leverera i flera år.

Att däremot företaget går dåligt och man på slutet försöker dra in så mycket pengar det går för att överleva, det är ju en annan sak. Jag har hört de som jobbat på företag som håller på och gå i putten och ägare/chefer tar ut semester, jobbar så lite som möjligt, försöker ta ut max med lön och på annat sätt krama ur det sista men mörkar för kunder och anställda som då blir lurade på sina pengar. Tror man kan återkräva pengar om man nyttjat detta för mycket, men troligen finns en stor gråzon.

Nå. Jag har ingen aning om detta företag men generellt tror jag att scams är frågan om att man kör max några månader. Inte år.
Scammen börjar när de fortsätter att ta in pengar utan att ha för avsikt att leverera något. Det är vad jag tror händer just nu men vi får se.

• Gilla
Langos
  • Laddar…
Farstatjej90
G G.A.S skrev:
Vi köpte luckor från Urbanfront för 3-4 år sedan lovades även då en leveranstid på 8-10 veckor blev dock 8 månader.
Denna gången var anledningen att en folierings maskin strulade (trots att våra luckor är lackade). Vi fick också 10% i kompensation efter många påtryckningar. När luckorna väl kom från den Polska fabriken så var det mycket hög kvalitet, gångjärnen som skulle levereras från "lagret" i Sverige kom efter ytterligare påtryckning 2 veckor senare och endast den del som ska sitta i luckan.
Kundtjänsten för övrigt var en av de 2 bolagsmännen.
Men vänta, är detta ett rent drop ship-företag? Alltså de förmedlar bara beställningar till ett polskt företag där allt tillverkas?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men vänta, är detta ett rent drop ship-företag? Alltså de förmedlar bara beställningar till ett polskt företag där allt tillverkas?
Tror att du har missförstått vad drop shipping är. Att ha en kontrakterad partner som tillverkar det man säljer är inte drop shipping.

• Gilla
Nyatag
  • Laddar…
Farstatjej90
B Bästerortarn skrev:
Tror att du har missförstått vad drop shipping är. Att ha en kontrakterad partner som tillverkar det man säljer är inte drop shipping.
Om de bara administrerar beställningar är det i praktiken vad det är.

Nu har UrbanFront kommunicerat ut ett långt mail till alla berörda:

"Som vi informerat dig om tidigare, så har vi nyligen har haft en utmaning i produktionen som påverkat tillverkningen av dina måttbeställda köksluckor. En maskinstörning i vår lackeringsprocess har skapat en försening med våra leveranser som vi inte har kunnat förutspå. Vi beklagar djupt för de bekymmer detta medför och vi vill be så hemskt mycket om ursäkt för den försening som du påverkas av med din order hos oss. Vi förstår helt och fullt din frustration och vi beklagar djupt att vi inte kunde uppfylla vårt tidigare leveransåtagande...."

De har lagt en lista med status för samtliga ordrar, så i min värld känns det något tryggare? Men den som lever får se...

Ang Drop Shipping...
Wikipedia:
"Drop shipping is a form of retail business in which the seller accepts customer orders without keeping stock on hand. Instead, in a form of supply chain management, the seller transfers the orders and their shipment details either to the manufacturer, a wholesaler, another retailer, or a fulfillment house, which then ships the goods directly to the customer."

Det kan visst vara något som karaktäriserar Urban Front, baserat på vad som nämnts hitintills i tråden.

• Gilla
Langos och 2 till
  • Laddar…
R redsky skrev:
Ang Drop Shipping...
Wikipedia:
"Drop shipping is a form of retail business in which the seller accepts customer orders without keeping stock on hand. Instead, in a form of supply chain management, the seller transfers the orders and their shipment details either to the manufacturer, a wholesaler, another retailer, or a fulfillment house, which then ships the goods directly to the customer."

Det kan visst vara något som karaktäriserar Urban Front, baserat på vad som nämnts hitintills i tråden.
Fast här är det deras produkt som tillverkas av 3e part, för Urban, det bedömer jag som något annat.

Vi har möjlighet att leverera dropp shipping från vissa av våra distributörer. Då får Kunden en leverans som är skickad från vår distributör, men vi står ändå som avsändare. Inga av distributörens handlingar går med, utan det står våra namn på allting. Tanken är att vi skall kunna tex bedriva e-handel, men nyttja deras lager etc. Vilket inte skall förväxlas med ett 3e parts lager, där mans äegr det som förvaras på ett externt lager. Hanteras oftast av en logistik partner tex Schenker, eller Bring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.