95 744 läst ·
234 svar
96k läst
234 svar
Urbanfront - medvetet bedrägeri eller bara dåligt affärssinne?
Hobbysnickare
· Järved
· 15 inlägg
Vi har kört på Famous Frank med färgen Kalk. Tycker det är väldigt fin finish på luckorna!L Lellemelle skrev:Jag lånar tråden lite. Ni som har köpt (och fått) luckor från Urbanfront, skulle ni vilja lägga upp bild på hur de ser ut i "verkligheten"? Vi är, trots leveransstrul, sugna på att köpa luckor därifrån till vårt nya ikeakök och nu har de dessutom 20% rabatt månaden ut. Planen är att renovera köket till sommaren så det gör inte så mycket ifall de inte kan hålla utlovad leveranstid.
Nu är beställningen lagd, ska bli spännande att se hur länge vi får vänta.
Modum skapade dom när de började få dåliga omdömen på Trustpilot. Som att "gömma sig"M mojjen skrev:Går bg till modum kök eller urban group?
Samt viltigt vilket org nummer kommer fakturan från. Modum är helt klart konkurs mässiga. Men Urban är helt enkelt inte tillräckligt ekonomiskt sjukt för att medvetet göra en KK.
Modum: 559158-4338
Urban: 559170-1783
Att dom har problem är ju ingen tvekan om. Frågan är om det är ekonomiskt eller produktionstekniskt, (båfa leder förr eller senare till samma sak). En koll på tustpilot ger helt klart anledning till oro. Det jag slås av är framför allt att fe svara och tackar de som ger positivt, men kommenterar inte ens inlägg dom ör negativa. Som folk som inte öppnar posten man tror är jobbig, bättre att inget veta.
Tror detta är ett bolag inte förutsett svårigheter. Det är guld och gröna skogar alla glada och nöjda. När man sen har fått problem så saknas kraft och resurser att möta det. Ett bolag med deras omsättning har helt enkelt varken en reklamationsavdelning, eller kundtjänst. Det är samma personer (dom förhoppningsvis) står i verkstaden och försöker fixa luckor, som också tar emot förfrågningar, reklamationer, inköp mm. Upplägget funkar så länge allt flyter på.
Gjorde en bakgrundskoll. Blev registrerade hos Skatteverkets momsregister 18 september 2018. En i styrelsen heter Fanny Forsman. Samma Fanny Forsman gav bolaget ett 5-stjärnigt omdöme på Trustpilot den 26 september 2018. (Jag sorterade alla omdömen på Trustpilot i datumordning och gick till sista sidan). Hon skrev att hon fick hem leveransen på 3 veckor (!!!) Vem tror att de som ger sig själv ett 5-stjärnigt betyg innan bolaget ens har kommit igång, att ett företag med den typen av fejkade omdömen skulle vara seriöst? Till råga på allt har "någon" svarat och tackat Fanny för den fina recensionen. Hennes kille? Men hallå!!! Ser också att företaget lyckat få hela FYRA 5-stjärniga recensioner just den 26 september 2018. Märkligt att någon ens litar på dessa "omdömen". Den som har flest kusiner är den som får flest positiva omdömen!
För övrigt har de "just nu" 20% rabatt. Det ha de haft hela året. Varje år. Olagligt att ha rabatt mer än 60 dagar på ett helt år. Antingen tycker inte kunderna att deras priser är bra från början eller så tycker deras kunder inte att deras produkter är värda priset. Nåt lurt är det...
För övrigt har de "just nu" 20% rabatt. Det ha de haft hela året. Varje år. Olagligt att ha rabatt mer än 60 dagar på ett helt år. Antingen tycker inte kunderna att deras priser är bra från början eller så tycker deras kunder inte att deras produkter är värda priset. Nåt lurt är det...
Vad är det för skälig kompensation? Vi väntade 20 veckor på våra luckor, och trots utlovad kompensation i det där långa informationsmejlet så vill de nu enbart bjuda på leveransavgiften.claessundqvist skrev:
Nu har jag fått både bekräftelse att min leverans kommer nästa vecka och ett ursäktande mail. De verkar ha haft ordentliga strul i fabriken som skapat en jobbig period för dem som bidragit till en negativ spiral.
Har även blivit erbjuden en skälig kompensation, så jag tycker att de har steppat upp och agerat på ett förträffligt sätt de senaste veckorna. Nu ser jag fram emot leverans nästa vecka 🤗 (avhängt att DHL levererar).
Min uppfattning är att nästintill alla i den här tråden beställde innan problemen uppdagades.C cpalm skrev:
Har du fått luckorna? Hur är kvaliteten? Ser att det finns recensioner om att färgen ska släppa/vara väldigt känslig. Någon skrev att färgen släppte av att man drar med nageln mot luckan, det känns ju sådär.I Iris EV skrev:Min leverans har nu lämnat Kållered. Tror den är framme i norra Jämtland på måndag efter att ha passerat Sundsvall.
Det har varit en lång väntan, men har förstått att de haft svårt att hämta hem produktionsstoppet.
20% hade de redan ifjol och i våras, så gör en jämförelse med IKEAS priser och andra som gör Ikea- luckor.
Samma fråga här, hur känns kvaliteten?claessundqvist skrev:
Vi har tittat och jämfört alla (tror jag) som tillverkar luckor till IKEA kök och svaret på varför folk köper av Urbanfront är nog att de är så pass mycket billagare än många andra leverantörer (förutom IKEA själva då..). Det kan ju finnas en anledning till det såklart. Börjar man läsa omdömen verkar det dock finnas flera andra leverantörer som har samma typ av problem som Urbanfront. Det är inte lätt det här med kök, det kanske får blir luckor från IKEA ändå..
Hobbysnickare
· Järved
· 15 inlägg
Tycker hittills att kvaliteten känns bra, har märkt att färgen varit lite känslig mot metallföremål (typ när jag monterat lådfästen/handtag). Typ att det blivit märken ovanpå luckan och än så länge inga färgsläpp. Det återstår väl att se hur de står sig i ett långtidsperspektiv.R RickNess skrev:Har du fått luckorna? Hur är kvaliteten? Ser att det finns recensioner om att färgen ska släppa/vara väldigt känslig. Någon skrev att färgen släppte av att man drar med nageln mot luckan, det känns ju sådär.
Samma fråga här, hur känns kvaliteten?
Vi har tittat och jämfört alla (tror jag) som tillverkar luckor till IKEA kök och svaret på varför folk köper av Urbanfront är nog att de är så pass mycket billagare än många andra leverantörer (förutom IKEA själva då..). Det kan ju finnas en anledning till det såklart. Börjar man läsa omdömen verkar det dock finnas flera andra leverantörer som har samma typ av problem som Urbanfront. Det är inte lätt det här med kök, det kanske får blir luckor från IKEA ändå..
Tänker att detaljerna i kompensationen är något mellan mig och Urbanfront. Det var inget som de direkt erbjöd utan här fick jag ligga på och kräva ersättning. Det handlar om en klassisk förhandling där det gäller att ha argument för sin sak.P pewatXMQCn7S skrev:
Hej,
Vill också varna för företaget. Beställde i slutet av juni och fick en leverans i fredags. 22 veckor senare. Till saken hör att jag ringde till Urbanfront innan jag lade ordern för att höra hur lång leveranstiden var. Fick då till svar att det som står på hemsidan stämmner, dvs. 8-10 veckor.
När leveransen kom visade det sig att en av luckorna saknades. Nu möts vi igen av idiotsvar från företaget. Vi vet fortfarande inte när den saknade luckan kan komma att levereras och vad de kan ge för kompensation mer än att "vi kompenserar inte för försenad tillverkning eller leverans, det står i våra villkor". Snart är vi uppe i en försening om 13 veckor/tre månader och vi har fortfarande inte fått alla luckor vi betalat för.
Aldrig mer Urbanfront.
Vill också varna för företaget. Beställde i slutet av juni och fick en leverans i fredags. 22 veckor senare. Till saken hör att jag ringde till Urbanfront innan jag lade ordern för att höra hur lång leveranstiden var. Fick då till svar att det som står på hemsidan stämmner, dvs. 8-10 veckor.
När leveransen kom visade det sig att en av luckorna saknades. Nu möts vi igen av idiotsvar från företaget. Vi vet fortfarande inte när den saknade luckan kan komma att levereras och vad de kan ge för kompensation mer än att "vi kompenserar inte för försenad tillverkning eller leverans, det står i våra villkor". Snart är vi uppe i en försening om 13 veckor/tre månader och vi har fortfarande inte fått alla luckor vi betalat för.
Aldrig mer Urbanfront.
Hur gick det för er? Fick ni några luckor eller blev det anmälan till ARN?John Vestberg skrev:
Jag fick leveransen måndag v 46. Beställde v 27. Det saknades en lucka. Eftersom man ska granska luckorna fann jag också att tre luckor och en front har noppror i färgen. Det meddelade jag. Har utlovats ersättning för förseningen men har inte fått någon än.... och ingen reaktion över nopprorna.
DHL:s leverans var mycket snabb. Anledningen till att jag valde UF var att IKEA inte hade släta luckor med den färg jag ville ha.
DHL:s leverans var mycket snabb. Anledningen till att jag valde UF var att IKEA inte hade släta luckor med den färg jag ville ha.