694 läst ·
8 svar
694 läst
8 svar
Golv ouppvärmt utrymme
Hej, Bygger om farstukvisten till gäststugan och har nu gjutit en liten klack runt hela som väggarna kommer vila på. Platonmatta ytterst så fuktvandring från marken utanför bör vara lugn. Ska nu bygga golvet och har läst att man bör ha inner eller ytterventilerat utrymme under, men jag tänker eftersom det är så litet utrymme (mellan 2-7cm typ) Skulle man kunna fyll a ut med LECA kulor och skippa ventiler och annat?
Behöver man ändå lägga plast?
Golvet är tänkt att byggas med träregel och stenull, OSB skiva och sedan platsmatta på toppen
Tack
Golvet är tänkt att byggas med träregel och stenull, OSB skiva och sedan platsmatta på toppen
Tack
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
OM man kollar hur tex hybridgrunder byggs så fyller man utrymmet med cellplaast och sen en byggplast ovanpå detta, och sen golv.H Hunneberg skrev:Hej, Bygger om farstukvisten till gäststugan och har nu gjutit en liten klack runt hela som väggarna kommer vila på. Platonmatta ytterst så fuktvandring från marken utanför bör vara lugn. Ska nu bygga golvet och har läst att man bör ha inner eller ytterventilerat utrymme under, men jag tänker eftersom det är så litet utrymme (mellan 2-7cm typ) Skulle man kunna fyll a ut med LECA kulor och skippa ventiler och annat?
Tack
https://www.attefallshus.se/hybridgrund/
Problemet är väl att betongen kan dra upp markfukt, som sen sprider sig till utrymmet som man då behvöer ventilera, eller "trycka ut" genom attden är varm (isolerad undertill och utan på).
Om man fyller det med isolering som inte tar upp nämnvärt med vatten (tex xps) och sen en byggplast ovanpå så bör man ju både bibehålla någorlunda isolering över tid, och tine dra upp fukt på innerkonstruktionen.
Det är ingen betongplatta utan utrymmet innanför gjutningen är endast en markduk uppepå bef väldränerad mark. Bör ju därmed inte vara något som drar dit fukt men kanske ändå kan bli kondens när det tillfälligt värmts upp för att sedan stå och kallna igen?klaskarlsson skrev:
OM man kollar hur tex hybridgrunder byggs så fyller man utrymmet med cellplaast och sen en byggplast ovanpå detta, och sen golv.
[länk]
Problemet är väl att betongen kan dra upp markfukt, som sen sprider sig till utrymmet som man då behvöer ventilera, eller "trycka ut" genom attden är varm (isolerad undertill och utan på).
Om man fyller det med isolering som inte tar upp nämnvärt med vatten (tex xps) och sen en byggplast ovanpå så bör man ju både bibehålla någorlunda isolering över tid, och tine dra upp fukt på innerkonstruktionen.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Nej inte en platta det är jag med på, utan det är via kanterna som betongen kan dra upp vatten över årtiondena. Men det är därför man har byggplast ovanpå, istället för direkt på marken som vanliga krypgrunder, om man har hybridgrund, som jag har förstått det.H Hunneberg skrev:
Jag skulle föreslagit isodrän underst och ser nu att det är just så hybridgrunden är uppbyggd (kapilärbrytande cellplast tolkar jag som just det).
Hur hög är klacken du gjutit? Det man kan oroa sig lite för är kondensbildning mot den del av väggen som är oisolerad.
Hur hög är klacken du gjutit? Det man kan oroa sig lite för är kondensbildning mot den del av väggen som är oisolerad.
Klacken är endast ca 10cm och sedan är det lecablock ovanpå, och golv kommer fästa i den del det är leca. Marken under är varierande höjd mellan ca 2-7 cm och inget jag helst vill röra mer i då det är bland annat skiffer och risk för att det rasar ner fylle i sten springorna som öppnas senare. Därav tanken med lecakulor som kan spridas jämt över ojämn mark.. Känns som ni är överens om en plast innan reglarna och isoleringen iaf och bör då inte va nån fara då dom hamnar mellan byggplatsen under och plastmattan över?mexitegel skrev:
Ja, då instämmer jag med leca och sedan Isodrän så högt som möjligt. Du fyller med Leca runt om isodränen också där det är svårt att skära jämnt. I denna konstruktionen lägger du åldersbeständig plast på det utjämnade lagret av Leca.
Funderar och googlar lite mer angående golvet. Problemet är att jag inte får in några isodränskivor då det är väldigt lågt på vissa ställen (ca2-3cm) och jag vill inte röra i bergkross/jorden så det skapar springor som det rinner ner i och underminerar. Vanlig leca är enligt sökningar både fukthållande och sugande, vilket skulle innebära att jag tar upp fukten som ev är på marken och lyfter upp den närmare konstruktionen. Jag kan lägga en byggplast uppepålecakulorna innan golvreglar men undrar då om det är nån fördel kontra att ha bara luft? Och hur tätt måste plasten vara för att det inte ska bli lurt?mexitegel skrev:
@klaskarlsson & @mexitegel har ni några tankar om det går att lösa utan att få plats med isodrän eller kappilärbrytande skikt? Lägga leca under plast bör som jag skrev innan bara lyfta upp fukten då leca suger fukt. Lägga plasten i botten och ut mot väggar och sedan leca i där och upp mot undersidan reglar och isolering? Finns det mening eller bättre å ha ett litet utrymme med luft? Har svårt att föreställa mig hur olika temperatur i utrymmet och inne eller ute kan påverka.. tack på förhand!
Klicka här för att svara