Tjena

Har en mindre lada i timmer som används som ”garage” slash förråd, förvarar bland annat åkklipparen där, nu under vintern så används till klipparen tillkopplad snöslunga för snöröjning utav gården.

..nu till min fråga/fundering: Nu då vi haft kallt (-30C˚) så gör det ont i en att vilja starta upp den (säkert i den också), nog för att man är Norrlänning men nu sitter jag inte frivilligt och kör den då det är -30C˚ 😅 men nog kan jag erkänna att kvicksilvret stått lågt på termometern någon gång efter man har blivit klar på kvällen, ner mot -20C˚..så, för att vara lite snällare på den och ha en bättre temperatur på oljorna inför kall-start på vintern så fick jag en idé om att eventuellt bygga ett litet mini-garage/kåpa att ställa över ”ekipaget” och värma med en byggfläkt, att ha skärmväggar som sätts ihop till en huv som man kan ta isär smidigt och ställa åt sidan då man inte använder det.

Min fundering här är hur man på nåt bra sätt skulle kunna få till en övergångsadapter från byggfläkten att koppla ihop direkt mot själva lådan, eller mot en kort värmeslang och sen en stos i ena vägg-delen på lådan för att styra in värmen…har ni några förslag?

/Mvh

Hej

Jag skulle hålla det så enkelt som möjligt och bara rikta byggfläkten mot motorn och lägga en vanlig pressning över till att börja med.
Du vill knappast ha något som är helt tätt över för luften som fläkten blåser in behöver ju ta sig ut någonstans.

Fungerar det bra kan du bygga en ram av träribbor och fästa pressningen i. Men låta en kortsida vara helt öppen eller låter pressningen hänga löst där så kan luft komma ut.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Jag skulle hålla det så enkelt som möjligt och bara rikta byggfläkten mot motorn och lägga en vanlig pressning över till att börja med.
Du vill knappast ha något som är helt tätt över för luften som fläkten blåser in behöver ju ta sig ut någonstans.

Fungerar det bra kan du bygga en ram av träribbor och fästa pressningen i. Men låta en kortsida vara helt öppen eller låter pressningen hänga löst där så kan luft komma ut.
Jo, ja tänkte först ett skelett typ och häfta pressening på men tänkte det vore bättre med nåt som kan hålla inne värmen lite bättre..givetvis så skulle jag ha ventilation, inlopp på ena gaveln, lågt mot golvet, i och utlopp på motsvarande gavel. Kruxet är egentligen hur man löser själva anslutningen för till-luft mellan byggfläkt och låda/slang.

Frågan är om det ger så mycket att hålla på och bygga en isolerat huv. Min erfarenhet av ett vanligt friluftsgaskök i ett tält är att det snabbt blir tokvarmt.
Du kan ju prova huven med enbart pressning först och känna efter hur mycket värme som stannar kvar. Och sen göra en vidareutveckling om det behövs.

Håll allt enkelt och gör en öppning där fläkten ryms när du ställt ramen över gräsklipparen.

• Gilla
Antee76
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Frågan är om det ger så mycket att hålla på och bygga en isolerat huv. Min erfarenhet av ett vanligt friluftsgaskök i ett tält är att det snabbt blir tokvarmt.
Du kan ju prova huven med enbart pressning först och känna efter hur mycket värme som stannar kvar. Och sen göra en vidareutveckling om det behövs.

Håll allt enkelt och gör en öppning där fläkten ryms när du ställt ramen över gräsklipparen.
Jo, det är sant att ett tält värms ganska fort.

Nu tänkte ja inte gå så långt som att isolera lådan, men ifall kanske klä med plyfa..ja, man får väl testa sig fram till vad som känns okej 👍

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.