959 läst ·
17 svar
959 läst
17 svar
Fastkörning i tanken rörande uppvärmning?!
Sida 1 av 2
Hej!
Jag står inför en större renovering och har kört fast i min tanke, vi bor i ett friköpt radhus med förutsättningarna;
Vattenburet system via fjärrvärme, vi betalar en fast (låg) summa för VA och Värme varje månad.
Det som ska renoveras är Kök, Wc, samt hall, sammanlagd yta på ca 25-30 kvm. Ytan är förlagd i samma del av fastigheten på entréplanet med inredd/uppvärmd källare under.
Idag är det radiatorer i samtliga utrymmen och de gör sitt jobb, utrymmen där jag måste ha golvvärme oavsett om jag landar i vattenburet eller elsystem rör ca 5 kvm hall samt 2 kvm wc där det blir klinker.
Jag måste inte ha bort de befintliga radiatorerna av praktiska skäl men det vore heller ingen nackdel.
Den berörda ytan som skall renoveras är en förhållandevis stor del av fastigheten där vi rör oss mycket och när jag ändå ska byta köket helt och har för avsikt att även renovera de andra utrymmena vore det ju jäkligt skönt med golvvärme även i de utrymmen där det inte ''behövs av praktiska skäl'' då det inte blir klinkers i kök/resterande yta av hallen.
Men med tanke på att jag har vattenburet system och har den värmen ''gratis'' känns det onödigt att lägga elslinga på bara de 7-10 kvm där det verkligen är ett måste och ta bort radiatorerna och lämna två radiatorer kvar för övriga yta när jag ''ändå håller på''.
Vad tycker ni? är det värt att köra allt i ett svep och lägga in vattenburet? eller ska jag satsa på elslinga och bara ha golvvärme där det verkligen är ett måste där det blir klinkers?
Det jag ser är väl att om jag väljer elslinga kan jag ta renoveringen i etapper, kör jag vattenburet så ryker allt i ett svep så att säga då det vattenburna systemet hänger ihop under bef. golv.
Att tillägga är väl att samtliga ytor som berörs där det sitter radiatorer idag är yttervägg.
Jag står inför en större renovering och har kört fast i min tanke, vi bor i ett friköpt radhus med förutsättningarna;
Vattenburet system via fjärrvärme, vi betalar en fast (låg) summa för VA och Värme varje månad.
Det som ska renoveras är Kök, Wc, samt hall, sammanlagd yta på ca 25-30 kvm. Ytan är förlagd i samma del av fastigheten på entréplanet med inredd/uppvärmd källare under.
Idag är det radiatorer i samtliga utrymmen och de gör sitt jobb, utrymmen där jag måste ha golvvärme oavsett om jag landar i vattenburet eller elsystem rör ca 5 kvm hall samt 2 kvm wc där det blir klinker.
Jag måste inte ha bort de befintliga radiatorerna av praktiska skäl men det vore heller ingen nackdel.
Den berörda ytan som skall renoveras är en förhållandevis stor del av fastigheten där vi rör oss mycket och när jag ändå ska byta köket helt och har för avsikt att även renovera de andra utrymmena vore det ju jäkligt skönt med golvvärme även i de utrymmen där det inte ''behövs av praktiska skäl'' då det inte blir klinkers i kök/resterande yta av hallen.
Men med tanke på att jag har vattenburet system och har den värmen ''gratis'' känns det onödigt att lägga elslinga på bara de 7-10 kvm där det verkligen är ett måste och ta bort radiatorerna och lämna två radiatorer kvar för övriga yta när jag ''ändå håller på''.
Vad tycker ni? är det värt att köra allt i ett svep och lägga in vattenburet? eller ska jag satsa på elslinga och bara ha golvvärme där det verkligen är ett måste där det blir klinkers?
Det jag ser är väl att om jag väljer elslinga kan jag ta renoveringen i etapper, kör jag vattenburet så ryker allt i ett svep så att säga då det vattenburna systemet hänger ihop under bef. golv.
Att tillägga är väl att samtliga ytor som berörs där det sitter radiatorer idag är yttervägg.
Administrator
· Skåne
· 8 707 inlägg
Du skulle kunna lägga vattenburen golvvärme överallt där du renoverar om du ändå byter golv? Det verkar dumt att byta från vattenburna radiatorer till elslingor med tanke på elpriserna.
Precis Marlen allt skall bytas i samtliga utrymmen, men min fråga rör ju dels det extra arbetet + kostnad med det vattenburna systemet.Marlen Eskilsson skrev:
Det kanske var luddigt framfört av mig i ovan text, men 2/3 av berörd yta som skall renoveras ''måste'' det inte vara golvvärme då de golven inte blir kalla, men det vore ju lyxigt när man ändå gör det att få med golvvärme på de ytorna också, plus att man blir av med de gamla radiatorerna.
Men lyxen kontra det extra arbetet och den utökade kostnaden för ett vattenburet system är det jag står frågande till i berörd kontext.
Byte från radiatorer till golvvärme för ofta med sej att det blir kallras från fönstren, har du räknat på vad det innebär om du måste byta fönster också för att få god boendekomfort?
Om du väljer golvvärme anser jag att du ska satsa på vattenburen eftersom du har billig fjärrvärme.
Om du väljer golvvärme anser jag att du ska satsa på vattenburen eftersom du har billig fjärrvärme.
Likt jag skrev, så vetter samtliga utrymmen mot yttervägg, fönstren är bytta och är energiklassade, fastigheten i sig är sina år till trots väl isolerad och huset blir inte kallt.F fribygg skrev:
Så det i sig bör inte bli några bekymmer avseende ''energiförlust/kallras''.
Men jag tackar ändå för din tanke/synpunkt
Utan likt det jag skrev tidigare rör mest en ''lyx investering'' när allt ändå ska bytas. men det medför ju även en större kostnad i form av; extra rivningsarbete, slang, golvspån, shunt mm som tillkommer vid installation/konvertering av vattenburen golvvärme.
Plus allt extra arbete, kontra att bara byta golven och flytspackla in en slinga vid de ytor där det blir klinkers.
Administrator
· Skåne
· 8 707 inlägg
Då hade jag behållit de vattenburna radiatorerna och lagt elslingor bara på wc och i hallen.
Med radiatorer blir det inte kallt/ kallras men du får ju tänka och räkna på vad det kommer att innebära om du plockar bort raddarna, extra kostnaden för mtrl till vattenburen golvvärme när du likafullt bryter upp golven är nog rätt små jämfört med att behöva byta fönster en gång till..L Leif Nyllet skrev:
Du har rätt, fönstren är dock inte mer än 5-6 år gamla, så att byta till helt nya fönster skulle inte påverka inomhusklimatet utan enbart plånboken i sakfrågan.F fribygg skrev:
Om du förstår hur jag tänker?
Som tillägg så ligger min bostad mellan grannarna så jag får ju även värme från dem, det är enbart en del/sida som vetter mot yttervägg.
Tror du verkligen kostnaden blir försumbar? 🤔
Shunt, spårad spån, slang, ev. förstärkning av bef. träbjälklag, rivning/avstängning av befintliga radiatorer.
Jag tror det blir en avsevärd större kostnad kontra att bara byta ytskikt(golven)?
Edit. man får även beakta ytterliggare ev. bygghöjd för den typen av färdigt golv med vattenburet system.
Jag har ännu inte börjat riva så jag vet inte hur det ser ut under, det jag vet är att originalgolvet i anslutande vardagsrum redan är lägre än den ytan som berörs av renoveringen.
Jag vill inte ha en ''trapp'' ner till vardagsrummet när allt är klart.
Redigerat:
Merkostnaden för mtrl till golvvärmen blir nog försumbar jämfört med att behöva byta bara 5 år gamla fönster pga kallraset som kanske uppstår om du slutar ha varma radiatorer under fönstren.L Leif Nyllet skrev:Du har rätt, fönstren är dock inte mer än 5-6 år gamla, så att byta till helt nya fönster skulle inte påverka inomhusklimatet utan enbart plånboken i sakfrågan.
Om du förstår hur jag tänker?
Som tillägg så ligger min bostad mellan grannarna så jag får ju även värme från dem, det är enbart en del/sida som vetter mot yttervägg.
Tror du verkligen kostnaden blir försumbar? 🤔
Shunt, spårad spån, slang, ev. förstärkning av bef. träbjälklag, rivning/avstängning av befintliga radiatorer.
Jag tror det blir en avsevärd större kostnad kontra att bara byta ytskikt(golven)?
Nu förstår jag inte riktigt med vad du menar?F fribygg skrev:
Förklara gärna för mig hur du tänker, ett fönsterbyte skulle göra varken till eller från?! det skulle ju bli kallras även med sprillans nya fönster om radiatorerna tas bort från yttervägg.
Skillnaden på ett fem år gammalt fönster kontra ett som görs av SP/annan valfri svensk fönstertillverkare just precis i detta nu är noll/försumbar?!
Vad tänker du att skillnaden skulle vara? förklara gärna hur du tänker, så förklarar jag mer vad min grundfråga består i.
Kök, hall, wc skall renoveras.
I del av hall + wc skall det ligga klinkers, där måste jag ha golvvärme av förklarliga skäl, i dessa utrymmen finns idag radiatorer från 50-talet som idag gör sitt jobb.
Väljer jag elburen golvvärme blir dessa element kvar.
Väljer jag istället att konvertera till vattenburen golvvärme så kommer jag inte enbart att lägga den där det blir klinker utan då blir det totalytan av kök, wc, hall.
(det är detta jag kan se som en ''lyx''), då det i grunden inte behövs men det vore så klart trevligt.
Detta medför på +Plussidan att jag inte behöver betala en extra elkostnad för eluppvärmda golv, då jag har den värmen i samfällighetsavgiften som jag får betala oavsett om jag nyttjar den eller inte och att jag ''blir av med'' de radiatorer som finns idag.
På -Minussidan är ju det extra arbetet det medför samt den förmodade extra material/arbetskostnaden för hantverkare som tillkommer vid läggning av vattenburen golvvärme, samt vidare även ev. extra bygghöjd.
Väl mött.
Medlem
· Västernorrland
· 2 505 inlägg
Det hänger väl på hur gärna du vill ha golvvärmen?
Och det är svårt att få en uppfattning om från din text då det mest låter som du mer är inne på att byta för sakens skull när det ändå ska fixas?
Jag hade aldrig gjort det om det var mitt hus. Men det säger inte så mycket om huruvida TS borde göra det...
Och det är svårt att få en uppfattning om från din text då det mest låter som du mer är inne på att byta för sakens skull när det ändå ska fixas?
Jag hade aldrig gjort det om det var mitt hus. Men det säger inte så mycket om huruvida TS borde göra det...
När vi renoverade badrummen så tog vi bort vattenburna radiatorerna och lade in vattenburen golvvärme via var sin minigolvvärmeshunt.
Är inne på att koppla på en golvvärmeslinga till ena golvvärmeshunten när vi renoverar entrén.
Är inne på att koppla på en golvvärmeslinga till ena golvvärmeshunten när vi renoverar entrén.
Likt jag påtalat så även du i din text så handlar det precis om just det, renoveringarna skall göras, kök skall bytas, wc skall totalrenoveras så även hall.R Räknenisse skrev:Det hänger väl på hur gärna du vill ha golvvärmen?
Då jag har ett vattenburet system som betalas via en låg summa ovidkommande om det nyttjas eller ej, så vore det ju mest kostandseffektivt på lång sikt att ta bort elementen och dra golvvärme istället, kontra att lägga en elgolvvärme och betala den ''separat'' och ändå ha kvar radiatorerna.
Men, det är inget måste att ha golvvärme i hela ytan eller att elementen som finns måste flyttas/tas bort, utan som sagt mer som en lyx när renoveringen ändå görs.
Det är väl här jag velar, är det värt den extra kostanden/tiden/arbetet det troligt medför att konvertera till vattenburen golvvärme.
Det är ju inget måste men ändå en skön/långsiktigt bra sak när det ändå görs, jag kommer inte göra det sen när allt är klart.