Hej! Nån som kan förklara varför de blir mögel på altanen och om man kan göra något åt det?
Dels är de mögel i plankan längst ut mot inglasningen. Sen ytligt mögel när jag lyfte på en leksak som legat över vintern.
Vi har också slängt stolsdynor som var helt prickiga. Bör man oroa sig för mattan? Den är dock för utebruk och ser fräsch ut.
Undrar helt enkelt hur jag tar hand om min inglasade altan och vad som kan förvaras där. Det är en trall som ligger på frigolit och sen inglasad med skjutdörrar.
Ny i hus ursäkta min okunskap
Dels är de mögel i plankan längst ut mot inglasningen. Sen ytligt mögel när jag lyfte på en leksak som legat över vintern.
Vi har också slängt stolsdynor som var helt prickiga. Bör man oroa sig för mattan? Den är dock för utebruk och ser fräsch ut.
Undrar helt enkelt hur jag tar hand om min inglasade altan och vad som kan förvaras där. Det är en trall som ligger på frigolit och sen inglasad med skjutdörrar.
Ny i hus ursäkta min okunskap
Antagligen för klent med ventilation/luftomsättning så att fukt håller sig kvar och möglet frodas.
Vissa årstider är värre än andra beroende på väderväxlingar och kondens.
Har ni problem året om? Eller är detta något som uppstår vintertid när rummet inte används?
Vissa årstider är värre än andra beroende på väderväxlingar och kondens.
Har ni problem året om? Eller är detta något som uppstår vintertid när rummet inte används?
Vi flyttade in i somras och märkte ingenting då, eller kanske enstaka svarta prickar på plankor som ser gammalt ut och att de är bitvis flammiga i svart men torra. Jag tror att det är ganska gammalt, vet inte vad man ska förvänta sig. Bör man lämna glasdörrar öppna för ventilation i stället?S Stuff skrev:
Jag gissar att det bildas kondens på insidan av taket och att det ofta droppar ner där du har problem. Alternativt kan det ha kondenserat på insidan av glaspartiet och sen runnit ner, men det är lite mindre troligt.
Om du har enkel plast som tak så är det svårt att helt undvika kondens.
Saker du kan undersöka:
Minska eventuellt luftläckage inifrån huset till uterummet.
Öka ventilationen som jag gissar finns mellan tak och glasparti på i alla fall en ledd.
Lämnar du dörren på glänt så riskerar du att smådjur letar sig in och dessutom kan det regna/snöa in.
Om du har enkel plast som tak så är det svårt att helt undvika kondens.
Saker du kan undersöka:
Minska eventuellt luftläckage inifrån huset till uterummet.
Öka ventilationen som jag gissar finns mellan tak och glasparti på i alla fall en ledd.
Lämnar du dörren på glänt så riskerar du att smådjur letar sig in och dessutom kan det regna/snöa in.
Vi kan få mögel på dynor och annat, t.ex. betonggolvet, på vår inglasade balkong också. Det är ofta organiskt/sött från växter, saftstänk eller liknande i kombination med att det är fuktigt och sedan blir varmt när solen ligger på. Då växer det nästan oavsett om det finns något som möglet vill äta.
Nej det där ser väl ut som det ska. Det är oftast i änden på respektive skiva som det brukar lämnas glipa ut i det fria. Alltså längst ut mot änden på takbjälkarna. Vissa bygger igen det helt för att hålla fåglar mm ute, men då kan det vara bättre att sätta nån form av nät där för att ventilera.Pernilla Bengtsson3 skrev:
man kan också sätta gavelventiler på respektive kortsida, mellan glasparti och tak.
Jag hittar ingen glipa, men det förklarar väl å andra sidan problematiken med mögel. Får försöka öppna upp på nåt sätt. Tack för bra infoS Stuff skrev:Nej det där ser väl ut som det ska. Det är oftast i änden på respektive skiva som det brukar lämnas glipa ut i det fria. Alltså längst ut mot änden på takbjälkarna. Vissa bygger igen det helt för att hålla fåglar mm ute, men då kan det vara bättre att sätta nån form av nät där för att ventilera.
man kan också sätta gavelventiler på respektive kortsida, mellan glasparti och tak.
Klicka här för att svara