Hej igen,
Nu har jag tittat och jo lite högt är er förbrukning. Lite högre än vad vår var i januari och i februari. Jag jämförde två år bakåt. Jag såg dessutom att den luftvärmepump som vi har på sovrumsvåningen inte gör någon större skillnad i energiåtgång.
Men sätt på el-elementen och testa om det gör skillnad.
Varmvatten är en ganska stor post och som någon skrev tidigare långa duschar och bad tar mycket energi.
Testa med el-elementen en månad och se om det blir någon skillnad.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Saftigt pris på fjärrvärmen relativt elpriset. Elenergipriset går ju att dela med tre om det körs via värmepump.
Ja det är därför jag nämner JOST förslag med luf/luftvärmepump som en komplettering. Ändrade lite i texten.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack så väldigt mycket för era tips och förslag. Förstår att kostnaderna på vintern är högre än resten av året. Tänkte bara att 4000 kr för november där snittemperaturen låg på ca.7-8 grader. Svårt att säga som ni säger om det skulle löna sig med en luftvärmepump då vi har tre plan! Det är väl bara att prova och chansa tänker jag. Sen kanske vi får jobba lite med tilläggsisolering och tätningslister då huset verkar vara oerhört dåligt isolerat! Fick också tips om att man kan få rådgivning av kommunen gällande energi och uppvärmning, så jag ska vända mig dit.
Förresten så har de tidigare ägarna angett uppvärmningskostnaderna till 17800 kr/år! Det låter ju orimligt mot vad vi betalar nu!

Då måste nog de förra ägarna eldat mycket i kamin med egen ved för att få den summan att stämma! Det kan bli så att uppvärmningen i januari motsvarar uppåt 25% av årets totala uppvärmningskostnader så spara undan en slant tills fakturan för januari ska betalas.

Redigerat:
En bra luft-luft värmepump i Helsingborg bör ge ett SCOP på strax över 4.0.

Först och främst se över klimatskalet, det är ganska vanligt att gamla hus söderut är typ en plankvägg med tapet. Om det är tunnt med isolering och inte vindtätt drar förbrukningen snabbt iväg.

Förteckning över genomsnittlig månatlig förbrukningskurva i Centrala Jämtland, med värden i procent från januari till december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapeldiagram över månatlig elförbrukning i kWh för åren 2016-2019 med jämförelsetabell nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 374434 Visa bilaga 374434
I Centrala Jämtland ser genomsnittlig förbrukningskurva ut så här. Stämmer bra i mitt hus även om det såklart varierar mellan månader och mellan år. har dock inte varit med om att någon vintermånad stuckit iväg upp till 25% (förutom den gången när bergvärmen lade ner och elpatronen fick gå i 3 veckor haha).
Kanske är olika beroende på var man befinner sig i landet men någorlunda lika borde det väl vara.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.