Hej
Vi har under hösten flyttar in i vårt första hus som är byggt 1922. Nu har vi fått första fakturan på uppvärmningen, som blev en chock! Nu vänder jag mig till er om hjälp! Huset är delvist uppvärmt med fjärrvärme, dock inte hela huset. Men för att spara på kostnaderna (trodde vi) har vi endast använt oss av fjärrvärme-elementen och har haft el-elementen avstängda. Vad har ni för tips på vad vi kan göra för att sänka kostnaderna? Tänk när vintern sätter igång på allvar! Då blir kostnaderna ju ännu högre!
Väldigt stort tack på förhand från nybörjar-husägare!

Beror på var ni bor och vad ni betalar för fjärrvärmen? Är olika för olika orter. Det kan löna sig en del att sätta in en ganska kraftig luftluftvärmepump om planlösningen är någorlunda öppen. En investering på drygt 20 tkr. Att se över husets isolering är alltid bra. Förr var det bara sågspån i väggarna och det packas ihop med tiden.

Hur stort är huset, hur varmt har ni och hur mycket värme går det åt?

Vi har tre våningar inkl. källare, 129 kvm + 76kvm. Vi har 18 grader i huset. Vi bor i Helsingborg och har därför Öresundskraft som leverantör. ( kan ju dessvärre inte välja!)

Lite svårt att uttala sig om huruvida er kostnad är onormal eller inte. Det blir mkt högre räkning på fjärrvärmen på vintern än på sommaren och det kan upplevas chockartat första gången. I H-borg blåser det ju dessutom alltid och vinden har en avkylande effekt. Om det är smartare att kombinera era elementet eller inte är ju också svårt att säga, det beror ju bla på vad det är för el-element, hur de sitter och hur planlösningen ser ut.
Kanske är det inte en onormal räkning ni fått?

2733 kwh gick det åt i november! Och då var det en ovanligt mild november.

Tack för ditt svar Jiji. Det vi har gjort är att prata med familj, vänner och bekanta där majoriteten menar att den kostnaden låter orimligt hög. Vi är väldigt okunniga i ämnet och vet inte hur fjärrvärme egentligen fungerar, hur man kan minska sina kostnader för uppvärmning och vad som är rimligt eller ej! Svåra frågor (för oss) ska man ta hjälp av någon expert som kommer och analyserar och tipsar och hjälper en på traven? Jag tänker att alla bara vill sälja in sina lösningar!!

Börja med att läsa energideklarationen för ditt hus, är det köp/sålt senaste 10 åren så bör det finnas en. Är det en nogrann energikonsult som har gjort den så finns det ibland lite tips i den.

B Bettusia skrev:
Tack för ditt svar Jiji. Det vi har gjort är att prata med familj, vänner och bekanta där majoriteten menar att den kostnaden låter orimligt hög. Vi är väldigt okunniga i ämnet och vet inte hur fjärrvärme egentligen fungerar, hur man kan minska sina kostnader för uppvärmning och vad som är rimligt eller ej! Svåra frågor (för oss) ska man ta hjälp av någon expert som kommer och analyserar och tipsar och hjälper en på traven? Jag tänker att alla bara vill sälja in sina lösningar!!
Jag antar att ni värmer varmvatten med fjärrvärme också?
Jag reagerar inte jättemycket på den siffran men ska leta reda på en räkning och kolla. Vi har tre våningar och fjärrvärme visserligen nytt hus men dåligt isolerat och vid havet, stor avkylningseffekt från vinden på stora fönster. En person i familjen badar och duschar varje dag. Övriga duschar normalt. Vi gör av med mycket vatten och mycket varmvatten.
Jag återkommer när jag hittat en faktura.
Det jag minns är att när vi flyttade hit var det sommar och sen när hösten kom blev jag också lite upprörd över fjärrvärmen men på sommaren går det ju bara fjärrvärme till varmvatten så på helårs basis blir det inte så dyrt. Men som sagt återkommer när jag hittat faktura.

Ja det är en hög fjärrvärmetaxa i Helsingborg under vinterhalvåret. Den fasta avgiften är väl bara medel dock. Eftersom en mycket stor andel av totala energiförbrukningen ligger under vintermånaderna så blir uppvärmningskostnaden hög för er. Men klimatet som helhet är ju ändå milt i Skåne. Vet inte vilken årsförbrukning ni har men jag tror på idén att skaffa en bra luftluftvärmepump om det fungerar med planlösningen så att en stor del av boytan kan värmas. Års-COP blir säkert (minst) 3 och med ett el-pris på 1,36 kr/kWh (som man ofta räknar med) blir det ca 45 öre per kWh värme från LLVP.

Kika på historiken hos fjärrvärmeleverantören för tidigare år samt fråga grannar med liknande hus och fjärrvärme hur många kWh de använder. Man får se kostnaden för helår. Fjärrvärme är ofta dyrt när man har äldre hus med hög förbrukning och då är en årskostnad på 20 000 - 35 000 kr inte ovanligt.

B Bettusia skrev:
Vi är väldigt okunniga i ämnet och vet inte hur fjärrvärme egentligen fungerar, hur man kan minska sina kostnader för uppvärmning och vad som är rimligt eller ej! Svåra frågor (för oss) ska man ta hjälp av någon expert som kommer och analyserar och tipsar och hjälper en på traven?
Jag har använt Olof på Eko Energirevision (han sitter ute i Nyhamnsläge) https://www.energirevision.se/ för att göra energideklarationer på hus jag har. Han är väldigt nogrann och går igenom alla el/fjärrvärme fakturor och tittar över hela huset och ger tips på förbättringar. Det är välinvesterade typ 3000 kr. (kommer inte riktigt ihåg om den exakta siffran) Har ni ingen energideklaration så kan ni lika gärna göra en nu.

Det låter som ni ligger lite högt. Men för alla som flyttar in tar det en tid att anpassa sig och upptäcka vad man förbrukar. Det kostar att ha saker på och duscha 20 minuter med 15L/min etc. Att sänka till 12L/min gör en stor skillnad om flera duschar länge.

Tidigare sa man att fjärrvärme var billigare än el. Men dess kostnad närmare sig då skillnaden numera är runt 20-25 öre i skillnad med olika avgifter. Som i ert fall på vintern ca 1,13 kr/kwh mot ca 1,35kr/kr på vintern med tilläggsavgifter. Sedan har fjärrvärmen och elen säsongspriser. Man kan man inte komma ifrån de extra avgifter de tar för olika system. Men de sänker priset på er fjärrvärme övriga tiden till ca 0.73:-/kwh. Den fasta kostnaden på 3555 kr är då inräknad. annars 0,49:-/kwh. Ert bolag beräknar höja 1-2% närmaste åren. Jost förslag med luft/luftvärmepump kan vara en bra komplettering för att sänka kostnaderna. Då man kan spara ca 35-40 % på värmen. Men det är avgörande hur planlösningen ser ut.

Redigerat:
Claes Sörmland
S slurppe99 skrev:
Men med fjärrvärmen kostar hos er ca 1.13:-/kwh och man räknar el på runt 1,30:-/kwh.
Saftigt pris på fjärrvärmen relativt elpriset. Elenergipriset går ju att dela med tre om det körs via värmepump.

Det är alltid dyra räkningar på vintern, eftersom ni flyttat in på vinterhalvåret har ni inte lagt undan pengar för att kompensera. Så det ni gör till våren är att räkna ut vad ni betalat för uppvärmningen nu i vinter, dela summan på antal månader, sen delar ni den summan på två och lägger undan dessa pengarna på ett ”värmekonto”.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.