1 164 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Uppvärmingssystem fritidshus
Jag tycker du ska isolera golvet bättre oavsett om du väljer platta på mark eller plintgrund, det är svårt att fixa i efterhand och du vet ju inte om huset kommer att bebos permanent nån gång i framtidenJ Johank_86 skrev:
Vad har krypgrunden för fördelar gentemot en vanlig plintgrund? Jag tänker att krypgrund är riskabelt med risk för fuktproböem och behov av avfuktare ogh tänker därför att en öppen plintgrund borde vara säkrate samt kräva mindre underhåll. Dessutom är väl inte krypgrunden så mycket billigare än en gjuten platta?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Krypgrunden skyddar vattenledning från frysning, ger lägre uppvärmningskostnader till huset än en öppen plintgrund då det inte "blir fritt drag" under, rätt utformad kan krypgrunden dessutom tjänstgöra som teknikutrymme för hydropress och ev vattenfilter.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Plast på marken bör man ha oavsett.
Inget tryckimpregnerat i bjälklaget utan vanliga reglar bara. Man kan bygga på plintar och bara stänga igen med kantelement om man vill
Inget tryckimpregnerat i bjälklaget utan vanliga reglar bara. Man kan bygga på plintar och bara stänga igen med kantelement om man vill
Jag tror inte det finns så mycket energi att utvinna ur frånluften på ett sparsamt uppvärmt fritidshus, en luft/vatten värmepump är nog lämpligare om du inte ska gå på den kostsammare bergvärmen.J Johank_86 skrev:
Gratis ved?
Varför inte en tung Täljstensugn? Vår väger 1800 kg. Kräver ordentligt fundament. Isokern skorsten, som jag monterade själv.
Och några elradiatorer. (Samtliga hos mig är avstängda då vi är permanentboende. Använt någon gång då vi lämnar huset på vintern flera dagar.)
Krypgrund med rätt inställd Sorptionsavfuktare, t ex Acetec. Drar lite ström. Plasttäkt mark i krypgrunden.
Varför inte en tung Täljstensugn? Vår väger 1800 kg. Kräver ordentligt fundament. Isokern skorsten, som jag monterade själv.
Och några elradiatorer. (Samtliga hos mig är avstängda då vi är permanentboende. Använt någon gång då vi lämnar huset på vintern flera dagar.)
Krypgrund med rätt inställd Sorptionsavfuktare, t ex Acetec. Drar lite ström. Plasttäkt mark i krypgrunden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden