1 164 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Uppvärmingssystem fritidshus
Sida 1 av 2
Jag planer att bygga ett fritidshus på 85 m2 med gjuten platta och funderar på vilket uppvärmningssystem jag ska välja, Det kommer primärt att användas under sommaren, men vinterbonat så att det går att bo där på vintern också. Under vinterhalvåret kommer det troligen bli max 2-3 veckor totalt som spenderas där, troligen mindre.
Jag står i valet och kvalet mellan att installera ett vattenburet uppvärmningssystem med golvvärme i plattan och bergvärme eller frånluft/vatten+luft som uppvärmningskälla, alternativt eluppvärmning (varmvattenberedare som går på el, elradiatorer samt vanlig luftvärmepump).
Skulle helst vilja ha det vattenburna systemet med bergvärme inklusive kylfunktion, men funderar på hur på om det går att räkna in besparingen kontra det eluppvärmda systemet, givet hur fritidshuset är tänkt att användas. När vi inte är där räcker det ju att temperaturen är ca 10 grader inomhus. Som ytterligare en faktor i ekvationen planerar jag att installera en braskamin, och jag har obegränsad tillgång till gratis ved i anslutning till fritidshuset. Geografisk plats är Östergötland.
Tacksam för era kommentarer kring för- och nackdelar med respektive lösning.
Jag står i valet och kvalet mellan att installera ett vattenburet uppvärmningssystem med golvvärme i plattan och bergvärme eller frånluft/vatten+luft som uppvärmningskälla, alternativt eluppvärmning (varmvattenberedare som går på el, elradiatorer samt vanlig luftvärmepump).
Skulle helst vilja ha det vattenburna systemet med bergvärme inklusive kylfunktion, men funderar på hur på om det går att räkna in besparingen kontra det eluppvärmda systemet, givet hur fritidshuset är tänkt att användas. När vi inte är där räcker det ju att temperaturen är ca 10 grader inomhus. Som ytterligare en faktor i ekvationen planerar jag att installera en braskamin, och jag har obegränsad tillgång till gratis ved i anslutning till fritidshuset. Geografisk plats är Östergötland.
Tacksam för era kommentarer kring för- och nackdelar med respektive lösning.
Mina 50 öre:
- Golvvärme i plattan är trögt. Vill du kunna dra ner temperaturen när ingen är där kan det ta dagar att värma upp igen
- Frånluftvärmepump utnyttjar i första hand spillvärmen i ventilationsluften. Ett hus som står tom genererar ingen spillvärme, så det blir blir inte särskilt effektivt.
Jag skulle ha satsat på luftvärmepump och några elradiatorer som stöd/backup.
- Golvvärme i plattan är trögt. Vill du kunna dra ner temperaturen när ingen är där kan det ta dagar att värma upp igen
- Frånluftvärmepump utnyttjar i första hand spillvärmen i ventilationsluften. Ett hus som står tom genererar ingen spillvärme, så det blir blir inte särskilt effektivt.
Jag skulle ha satsat på luftvärmepump och några elradiatorer som stöd/backup.
Ska det vara GV i ett hus som ska ställas på sparlåga, så ska den inte vara i plattan. Då ska den vara direkt under själva golvet mer plåtar, då kan det vara ide med GV, som reagerar snabbare. och en L-VVP kan med fördel fjärrstyras. Det som då gäller när det är på avstånd, inte fel att fryskydda med glukol i systemet, så det inte händer något om strömmen går under många timmar.
Tänker du då att något som liknar Florés frigolitskivor är att föredra istället för att ha det i plattan?J jonaserik skrev:Ska det vara GV i ett hus som ska ställas på sparlåga, så ska den inte vara i plattan. Då ska den vara direkt under själva golvet mer plåtar, då kan det vara ide med GV, som reagerar snabbare. och en L-VVP kan med fördel fjärrstyras. Det som då gäller när det är på avstånd, inte fel att fryskydda med glukol i systemet, så det inte händer något om strömmen går under många timmar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Bättre att inte ha en platta över huvud taget om det ska vara tillfälligt uppvärmt.
Luft-luft värmepump för rumsuppvärmning och sen solvärme och en el-beredare för varmvatten är nog det rimligaste man kan också ha en värmepumpsberedare för varmvatten. Kan du bygga med låg termisk tröghet är det snabbare att får upp temperaturen till bekväm nivå vintertid och mattor minskar kalla-golv problemen.
Luft-luft värmepump för rumsuppvärmning och sen solvärme och en el-beredare för varmvatten är nog det rimligaste man kan också ha en värmepumpsberedare för varmvatten. Kan du bygga med låg termisk tröghet är det snabbare att får upp temperaturen till bekväm nivå vintertid och mattor minskar kalla-golv problemen.
Jepp någon form av isolering måste det vara under slangarna. gärna då om det går ( har inte gjort något själv ) att få till ytterligare isolering mot plattan under. Med att göra så, halveras minst tiden för återuppvärmningen, då en betongplatta är så trög, att det kan ta flera dygn innan den uppnått rätt temperatur som behövs. Har skrivit tidigare, skulle jag bygga nytt, så aldrig ingjuten GV i plattan.J Johank_86 skrev:
Ser du att plintgrund skulle fungera med mina förutsättningar?Rabbithole skrev:
Bättre att inte ha en platta över huvud taget om det ska vara tillfälligt uppvärmt.
Jag hade inte heller valt platta på mark med dessa förutsättningar. En enkel krypgrund med typ kant av albabalk eller plintgrund. Och sedan ett fint massivt trägolv på det. Llvp med stöd av direktel. En kamin av nåt slag hade jag också kastat in i mixen.
Bygg en kryp- eller varmgrund istället med murade eller gjutna kantbalkar. Då blir det varmare under golvet och enklare att dra vatten och avlopp.J Johank_86 skrev: