50 459 läst ·
105 svar
50k läst
105 svar
Upptäckte en pool under källargolvet - hur göra för att sätta igen.
En dränkbar pump, lite slang och sen en kraftig avfuktare borde funka bra annars. Har du inte själv så fråga grannars, det är många som har dem liggandes i garaget (jag har två pumpar)andersjg skrev:
Avfuktare förutsätter jag att du har igång redan?
När det gäller poolens avlopp så finns det pooler med enbart bräddavlopp så det behöver inte sitta något i botten.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
99krs pump från Jula och en gammal borrmaskin tömde poolen på ca 3 timmar. Detta inklusive tid för byte av slang m.m. hade först trädgårdsslang på både sidor pumpen men märkte att det behövdes något starkare för inloppet. En gammal golvvärmeslang gjorde susen!
Logga in
Skapa konto
Se där ja - brunt och nasty!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tömt och smutsigt! Dags att ta upp skräpet och gå loss med asksugen. Hittade ett avlopp ca 7-10 cm från botten på ena väggen. Satt dock ett plastlock på. Tog av det och sonderade röret. Stötte på patrull efter 5,5 meter så fan vet vart det hålet leder.
Logga in
Skapa konto
Avfuktaren kört ett dygn. Ska köra några dygn till så får vi se vad luftfuktigheten droppar ner till. Tankar om rimlig fuktighet?
Träet är sprött som balsa under hela konstruktionen. 5 år till och vi hade trampat rakt genom skiten.
Återkommer med mer bilder framöver.
Vad är det för botten? Det ser ut att vara en grusbädd? Finns det någon platta under?
Förr byggde man ofta pooler med bara en murad ram, hårt packad sandbotten och en pool-liner mot detta. Inte helt optimalt, men vet det eftersom min utomhuspool är byggd så.
Är det bara en sand/grusbädd så är det inte konstigt om vatten tränger in där om inte dräneringen är otroligt bra gjord på utsidan.
Förr byggde man ofta pooler med bara en murad ram, hårt packad sandbotten och en pool-liner mot detta. Inte helt optimalt, men vet det eftersom min utomhuspool är byggd så.
Är det bara en sand/grusbädd så är det inte konstigt om vatten tränger in där om inte dräneringen är otroligt bra gjord på utsidan.
Botten är nog hårt packad sand/grus, känns dock väldigt hårt vid beröring, får kolla mer noggrant ikväll. Avloppet är bara ett rör in i väggen. Insidan antingen gängad eller veckat. Plastlocket som satt på togs lätt av. Vattennivån låg över avloppet innan jag pumpade ur poolen, så locket verkat ha funkat ;-)
Ja avfuktaren får gå 24/7 nu i x veckor tror jag. Sedan får vi se vad som behöver göras. Slutmålet är att ha ett golv ovanpå. Men om det blir någon lucka ner för att ha tillgång till ytan återstår att se. Jag tror att området alltid kommer ha en viss fuktighet och då är jag i behov av kreativa lösningar.
Ja avfuktaren får gå 24/7 nu i x veckor tror jag. Sedan får vi se vad som behöver göras. Slutmålet är att ha ett golv ovanpå. Men om det blir någon lucka ner för att ha tillgång till ytan återstår att se. Jag tror att området alltid kommer ha en viss fuktighet och då är jag i behov av kreativa lösningar.