Vi hade som sagt en vattenläcka tidigare. Det var då kommunens anslutning vid gatan som gick sönder och stod och forsade ner mot vårt hus med fullt blås i ca 4 dagar innan de fick stopp på det. Var ganska många kubik som vår gamla dränering fick försöka plocka upp på kort tid. Det slutade med att dränera om och upptorkning m.m samt renovering i källarplan. De upptäckte då, efter att ha bilat upp bastun (det rum med yttervägg mot kommunens ledning) att huset hade 2 plattor ( ! ).
De bärande väggar verkar stå på den undre plattan. Vatten verkar då ha trängt in och tagit sig in mellan plattorna. Detta till följd att många bärande väggar var fuktiga ca 30-40 cm upp om jag kommer ihåg rätt. Det är nog inte helt omöjligt att vatten kan ha samlats i poolutrymmet under denna period. Utan något avlopp (oklart än så länge) och ett hyfsat tätt lock ovanpå (även om det är gjort av trä) så kanske det inte är helt otänkbart att det är vatten från vår förra skada som ligger kvar? Så det blir det att slanga upp vattnet, torka ut och se om det återkommer något. Får väl vara tacksam för den blöta vintern hittills, för det lär väl märkas snabbare då i varje fall :D

Fyll inte igen gropen, man vet aldrig vad du (eller nästa ägare) kan vilja göra med utrymmet, om det blir en pool, vinkällare, baslåda, soffa eller Fritzl-källare. Regla upp, sätt in en inspektionslucka och ventilera.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tänk om man ändå hade hittat något sånt roligt under golvet, vilka möjligheter :wow:

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Använd leca i stället för makadam. Då blir dte enklare för nästa ägare att tömma poolen igen.

sulfobus skrev:
Fyll inte igen gropen, man vet aldrig vad du (eller nästa ägare) kan vilja göra med utrymmet, om det blir en pool, vinkällare, baslåda, soffa eller Fritzl-källare. Regla upp, sätt in en inspektionslucka och ventilera.
Har man inte redan byggt en Fritzl-källare då?

• Gilla
sulfobus
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Mja, förutsatt att grundvattennivån står tillräckligt lågt och dränering fungerar (även efter värsta tänkbara blötsommar och några dagars intensivt regnande) så går det absolut att fylla igen gropen med t.ex. makadam. Avsluta med minst 10 cm frigolit* och sen en betongkaka för att få den kalla sidan där fukt fäller ut under frigoliten och undersidan av betongkakan varm och torr.
Då är det ju samma konstruktion som dagens platta på mark, som vi iaf idag anser fungera.

*och absolut mer frigolit om det är tänkt att vara golvvärme.

Men det är kanske ändå lite synd att avveckla en möjlighet att göra något kul ... ;)
Jag förstår inte vad man tjänar på att fylla igen utrymmet jämfört med att sätta en fuktspärr över hålet, t.ex. i form av åldersbeständig plast, och sedan bygga ett isolerat bjälklag över. Det spelar ju ingen roll om utrymmet är fyllt med singel eller inte ifall det rinner in vatten där. Det viktiga är fuktspärren uppåt.

• Gilla
GlennB
  • Laddar…
Mikael_L
pelpet skrev:
Jag förstår inte vad man tjänar på att fylla igen utrymmet jämfört med att sätta en fuktspärr över hålet, t.ex. i form av åldersbeständig plast, och sedan bygga ett isolerat bjälklag över. Det spelar ju ingen roll om utrymmet är fyllt med singel eller inte ifall det rinner in vatten där. Det viktiga är fuktspärren uppåt.
Nä där håller jag väl med också.
Rätt utfört funkar både din lösning och att fylla igen. Dvs ta hänsyn till både fukt och temp.

pelpet skrev:
Eftersom det är sannolikt den billagaste lösningen.

Eller EPS-block som används som "fyllning" vid storbyggen. Lättare än både leca och kross att hantera. Borde funka med de block som byggmax säljer som flytelement.

Hade ju aldrig byggt igen. Lös ett nytt bra lock med inspektionsmöjlighet. Du kommer annars grubbla i all framtid vad du kunnat göra med detta. Gör något då du lätt kan återställa om du vill.

Hejsan!
ja hualigen en pool....... Jag skulle nog ha sett den som en möjlighet hellre än ett problem även om den inte är färdigställd fullt ut så är den ju iallafall betald sas..........Klä in golv och väggar på ett vettigt sätt med mjuka material och gör det till ett utrymme för barnen roa på med tex sån bollhav:=) eller ett annat trevligt utrymme för förnöjelse......
Lycka till och hoppas du /ni ser det som en tillgång!!!!!
mvh
Johan

Vilken fantastisk möjlighet, fyll inte igen poolen, gör något med den :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bollhav till barnen?

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle allvarligt fundera på att göra ett värmelager där för solfångare, nu vet jag inte måtten på "poolen" eller också har jag missat det när jag läste, men har du solfångare på taket så tror jag inte det är fel med ett litet värmelager där. Vill du inte göra det så gjut inte igen det, gör en vinkällare (som någon annan sa) eller något annat vettigt av det. :)

Innan du gör för mycket, ta en kontroll hur konstruktionen verkar vara där idag.
Vilken konstruktion på pool har man använt? Är den isolerad utåt eller bara en murad balja?
Är något gjort i form av bottenavlopp i poolen, eller är den byggd för bräddavlopp? Är det så att det finns ett bottenavlopp skulle jag se till att kontrollera det och se om det är anslutet till något idag.
Själv är jag tekniknörd och skulle nog vilja se till att få det torrt och använda som serverrum, men det är mina galenskaper som spelar in där.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.