useless useless skrev:
Det kostar tiden det tar att skruva ut kroken och trycka in lite silikon i hålet. Dvs 40:- om du gör det själv och en tusenlapp om du ringer en elektriker (och ytterligare en tusenlapp om elektrikern ringer dit plattsättaren för att trycka i silikonet) .
Haha önskar de var så enkelt och billigt. Men vågar inte chansa med vetskapen om att trasig kabel kan vara en brandrisk. Man vill ju sova gott om natten också och då kan de va värt några tusen. 😅

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L Lollov skrev:
Haha önskar de var så enkelt och billigt. Men vågar inte chansa med vetskapen om att trasig kabel kan vara en brandrisk. Man vill ju sova gott om natten också och då kan de va värt några tusen. 😅
Ja, det låter ju rätt troligt att någon har skruvat i en ledare i ett rör.
Då är fortfarande åtgärden den ovanstående, men låt elektrikern mäta och kontrollera *vilken* ledare som är skadad och byta ut den. Det går i de absolut flesta fall snabbt och billigt.
Sedan kan du själv stoppa i silikon i hålet. :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är inte elektriker, men nej det bör inte vara ett dyrt för att åtgärda. Om det är jävligt farligt, lite farligt eller mest obehagligt vågar jag inte värdera.
I ett badrum kan det visst vara dyrt att åtgärda i och med att man vill öppna väggen och se om det finns el som behöver lagas och då penetrerar man tätskiktet ordentligt. Det går ju liksom inte bara att skruva ur kroken och spruta i silikon.

Så värdet av felet är ju vad det kostar att återställa elen och badrummet. Eventuell avsaknad av jordfelsbrytare går däremot troligen inte att ta med, då det dels är ett relativt nytillkommet krav, dels rätt enkelt att se vid en okulär kontroll av elcentralen, även en lekman bör veta hur en sådan ser ut.

L Lollov skrev:
Red ut vilken säkringsgrupp "elkroken" sitter på, vart går den penetrerade ledaren.
Först då har du något underlag att fatta beslut från.
Sen drar du eventuellt om alla ledare i det röret...

• Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
I ett badrum kan det visst vara dyrt att åtgärda i och med att man vill öppna väggen och se om det finns el som behöver lagas och då penetrerar man tätskiktet ordentligt. Det går ju liksom inte bara att skruva ur kroken och spruta i silikon.

Så värdet av felet är ju vad det kostar att återställa elen och badrummet. Eventuell avsaknad av jordfelsbrytare går däremot troligen inte att ta med, då det dels är ett relativt nytillkommet krav, dels rätt enkelt att se vid en okulär kontroll av elcentralen, även en lekman bör veta hur en sådan ser ut.
Fast ledningarna som skruven har träffat sitter ju i ett rör med kopplingsdosor som är lättåtkomliga, eventuellt från rummet bredvid.
Så att återställa det är ju inte någon kostnad att tala om. Några meter ledare och en timmes jobb för elektrikern.

Om det däremot visar sig vara en kabel som ligger fast förlagd i väggen utan att den går att komma åt med mindre än att man bryter tätskiktet så kan det ju vara ett dolt fel, men det finns det ju *inget* som indikerar i tråden.

• Gilla
S_lund och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om det däremot visar sig vara en kabel som ligger fast förlagd i väggen utan att den går att komma åt med mindre än att man bryter tätskiktet så kan det ju vara ett dolt fel
Varför skulle en godkänd kabelförläggning vara ett dolt fel?

• Gilla
datja
  • Laddar…
Fairlane
Anna_H Anna_H skrev:
Som sagt, jag skrev inte att de skulle vara dyrt eller billigt, jag skrev att det bör inte vara dyrt, dvs jag öppnade upp för att det kunde vara dyrare.

En variant till att öppna upp och bryta tätskikt är att dra ut befintlig ledare och ersätta med nya?
Anna_H Anna_H skrev:
Nja, värdet är hur det skulle påverkat försäljningspriset om det var känt, vilket kan vara allt från 0 kronor till kostnaden för ett helt nytt badrum. Jag skulle gissa närmare noll än ett helt nytt badrum, men vi vet ju inte mycket om objektet.

Fast ledningarna som skruven har träffat sitter ju i ett rör med kopplingsdosor som är lättåtkomliga, eventuellt från rummet bredvid.
Hur vet du det utan att kontrollera? Jag kan garantera att det inte finns några sådana rör i min pappas hus till exempel...

useless useless skrev:
Varför skulle en godkänd kabelförläggning vara ett dolt fel?
Under vissa förutsättningar får man förlägga en kabel dolt, jag var först på väg att skriva något i stil med en gummikabel, felaktigt förlagd kabel eller liknande, men tänkte att andemeningen skulle framgå ändå.
Fel av mig.

Dvs skulle det visa sig vara en *icke* godkänd kabelförläggning kan det bli aktuellt med ett dolt fel.

• Gilla
Chrilleus
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hur vet du det utan att kontrollera? Jag kan garantera att det inte finns några sådana rör i min pappas hus till exempel...
Det är extremt ovanligt att man drar lös kabel i vägg/tak, det är även ovanligt att gjuta in kabel i vägg/tak. Det vanligaste är att FK/FQ-tråd är dragen i VP-rör/flexslang om det är lite "nyare", eller i "bergmannrör" om det är gammal installation.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är standard att förlägga dolda ledningar i rör sedan *väldigt* lång tid tillbaka. Allt från pansarrör på 20-30 talet till vp-rör och flex-slang idag.
Så statistiskt säger jag det med hyfsad säkerhet utan att kontrollera.

Och det är extremt lätt att se om det är draget med rör eller ej genom att ta en titt i valfri dosa.

Din fars hus kan jag inte säga något om.

• Gilla
polaris78 och 3 till
  • Laddar…
D
Det är standard att förlägga dolda ledningar i rör sedan *väldigt* lång tid tillbaka. Allt från pansarrör på 20-30 talet till vp-rör och flex-slang idag.
Så statistiskt säger jag det med hyfsad säkerhet utan att kontrollera.

Och det är extremt lätt att se om det är draget med rör eller ej genom att ta en titt i valfri dosa.

Din fars hus kan jag inte säga något om.
Hantverkare från sydligare länder i Europa arbetar dock oftare i Sverige nu än tillförne vilket torde innebära fler ingjutna kablar, vilket är, som @useless skriver, godkänt.

D datja skrev:
Hantverkare från sydligare länder i Europa arbetar dock oftare i Sverige nu än tillförne vilket torde innebära fler ingjutna kablar, vilket är, som @useless skriver, godkänt.
Under vissa förutsättningar är det godkänt ja.
Men vädigt långt från standard och något som är vanligt.

D
Under vissa förutsättningar är det godkänt ja.
Men vädigt långt från standard och något som är vanligt.
Det är en godkänd standard men lyckligtvis ovanlig.

useless useless skrev:
Det kostar tiden det tar att skruva ut kroken och trycka in lite silikon i hålet.
Anna_H Anna_H skrev:
Det går ju liksom inte bara att skruva ur kroken och spruta i silikon.
😂😂😂

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.