27 282 läst ·
96 svar
27k läst
96 svar
Upptäcka fel i bostadsrätt efter köp
Har låtit göra om och bygga ett antal badrum (6 st) de senaste 20 åren i Stockholmstrakten. "Vitt kakel och IKEA" är precis de lösningar vi gjort också. 100 000kr efter rot för 5kvm i ett badrum med äldre standard låter ändå som en underskattning i mina öron. Skulle själv räkna med uppemot 150 000-200 000 kr om jag hade budgeterat för det inför t ex ett lägenhets/hus-köp.
Men som många säger börja med att slänga in en begagnad duschkabin och bo in er i nya lägenheten först. Då hinner ni fundera och slipper stressa fram en hantverkare som kan lösa det akut. (blir oftast varken bra eller billigt)
Men som många säger börja med att slänga in en begagnad duschkabin och bo in er i nya lägenheten först. Då hinner ni fundera och slipper stressa fram en hantverkare som kan lösa det akut. (blir oftast varken bra eller billigt)
Jag håller med dig i det mesta men du har fel map att tala med föreningen. En bostadsrätt är en del i ett kollektivt ägande och ansvar. Man delar på betalningsansvaret för föreningens lån och amorteringar utöver dina privata lån. Medlemmarna har via styrelsen och årsmötet tagit fram en underhållsplan för fastigheten som styrelsen har uppdragits att genomföra. Akut uppkomna störningar ska tas omhand ex.vis stopp i fjärrvärme eller avloppssystem till fastigheten etc. Uppkomna skador på fastigheten betalas av samtliga medlemmar i föreningen och det ligger i allas intresse att minimera dessa. Ytskikt undantaget för det ligger i det privata underhållet.Krille-72 skrev:
Hej Fanny. Sitt still i båten till att börja med. Kontakta inte styrelsen eller försäkringsbolaget vad du än gör just nu. Du måste få hela bilden klar för dig innan du ska ta några beslut. Om du lägger ut lite fler bilder på badrummet så kan jag berätta mer.
Jag misstänker = (kan ha helt fel) att ditt badrum bara har en tunn primer som tätskikt. Den var poppis i början på 90- talet. Fungerade hyfsat så länge man hade badkar. Många slänger ut sina badkar och börjar duscha. Då pallar inte denna primer längre utan släpper igenom fukt. Beroende på underlag tar det olika lång tid innan skadorna börjar märkas. Ännu en gissning är att det inte är en gipsvägg utan snarare en putsat vägg där plattorna spruckit. Det kan också vara sättningar i huset.
Hur som helst är badrummet sen stamrenoveringen om jag förstått saken rätt. Intressant för dig att ta reda på är om styrelsen tagit beslut eller funderat på att renovera alla badrum inom en snar framtid.
En duschkabin är nog ett måste ifall du tänker duscha i detta badrum just nu. Det är iaf en billig försäkring mot att förvärra en evt. Pågående fuktskada.
Om du vill ha reda på ifall du har en pågående fuktskada så brukar det gå att upptäcka om du tar ut en erfaren tekniker. Du ska inte duscha på minst 1 V innan besöket. Man mäter både inne i badrummet och utanför badrummet i väggar mot badrummet. Det är inte alltid man får ett 100% resultat men du kommer garanterat veta mer än vad du vet idag.
Varför jag inte tycker att du ska kontakta förening eller försäkringsbolag är för att du faktiskt inte vet ifall du har en fuktskada. Inte heller mäklaren har skrivit något om detta.
I princip kan du därför duscha på tills det uppstår en fuktskada. När denna inträffar så ringer du styrelsen och berättar vad som hänt. Självklart harbdu inte sätt några spruckna plattor. (Det gjorde inte mäklaren heller...)
Detta kommer då bli ett försäkringsärende. ( Jag kan berätta mer om du är intresserad).
Det är din moral som avgör om detta är ett alternativ. Även om dunster spruckna plattor så kommer det lösa sig. Det ör många som duschar på spruckna plattor och faktiskt inte har en tanke på att tätskiktet kan vara skadat bakom. Det vet ju faktiskt inte du heller.
OT Det är lite underligt att i nya storstadsföreningar med kanske 50 + miljoner i gemensamma lån så går man inte ens på stämman.
Undrar om föreningen och försäkringsbolag tycker det är poppis när ts skrivit här och det tog 5 minuter att hitta vilken lägenhet och att hon skrivit om skadorna. Speciellt om det rinner ner till grannen eller i källaren.Krille-72 skrev:
Hej Fanny. Sitt still i båten till att börja med. Kontakta inte styrelsen eller försäkringsbolaget vad du än gör just nu. Du måste få hela bilden klar för dig innan du ska ta några beslut. Om du lägger ut lite fler bilder på badrummet så kan jag berätta mer.
Jag misstänker = (kan ha helt fel) att ditt badrum bara har en tunn primer som tätskikt. Den var poppis i början på 90- talet. Fungerade hyfsat så länge man hade badkar. Många slänger ut sina badkar och börjar duscha. Då pallar inte denna primer längre utan släpper igenom fukt. Beroende på underlag tar det olika lång tid innan skadorna börjar märkas. Ännu en gissning är att det inte är en gipsvägg utan snarare en putsat vägg där plattorna spruckit. Det kan också vara sättningar i huset.
Hur som helst är badrummet sen stamrenoveringen om jag förstått saken rätt. Intressant för dig att ta reda på är om styrelsen tagit beslut eller funderat på att renovera alla badrum inom en snar framtid.
En duschkabin är nog ett måste ifall du tänker duscha i detta badrum just nu. Det är iaf en billig försäkring mot att förvärra en evt. Pågående fuktskada.
Om du vill ha reda på ifall du har en pågående fuktskada så brukar det gå att upptäcka om du tar ut en erfaren tekniker. Du ska inte duscha på minst 1 V innan besöket. Man mäter både inne i badrummet och utanför badrummet i väggar mot badrummet. Det är inte alltid man får ett 100% resultat men du kommer garanterat veta mer än vad du vet idag.
Varför jag inte tycker att du ska kontakta förening eller försäkringsbolag är för att du faktiskt inte vet ifall du har en fuktskada. Inte heller mäklaren har skrivit något om detta.
I princip kan du därför duscha på tills det uppstår en fuktskada. När denna inträffar så ringer du styrelsen och berättar vad som hänt. Självklart harbdu inte sätt några spruckna plattor. (Det gjorde inte mäklaren heller...)
Detta kommer då bli ett försäkringsärende. ( Jag kan berätta mer om du är intresserad).
Det är din moral som avgör om detta är ett alternativ. Även om dunster spruckna plattor så kommer det lösa sig. Det ör många som duschar på spruckna plattor och faktiskt inte har en tanke på att tätskiktet kan vara skadat bakom. Det vet ju faktiskt inte du heller.
Duscha skall de nog inte göra rakt på iallafall.
Jag har redan varit i kontakt m både förening försäkringsbolag. Dom ska komma från humidus och göra en fuktmätning enl facilitetsservicekillen föreningen har. Googlade och de såg ju inte jättekul ut bland deras recensioner.. humidus alltså.
Det var synd att du inte lydde mina råd och funderade lite. Nu får du istället hoppas på att det är en vattenskada. Är det ingen vattenskada kommer varken föreningen eller försäkringsbolaget göra något. Däremot kommer troligen föreningen be dig åtgärda skadorna så att inte deras stomme riskerar skador. Ditt försäkringsbolag kommer inte lämnaFannyAML skrev:
Någon ersättning ifall det blir en skada i framtiden eftersom dom nu vet att kakel är skadat och bör åtgärdas.
Och tyvärr går det inte att byta kakel i ett badrum. (Går självklart men försäkringsbolaget godkänner inte det.
Det går att få ett "lyxigt" badrum relativt billigt utöver de kostnader som arbete kostar.FannyAML skrev:
Passa på när det är extrapris. Köp kakel själv (det finns ett par kakelfirmor i Sthlm som importerar själva. kom bara ihåg köpa en låda extra om nån platta går sönder i framtiden).
Det är kampanjer på badrumsmöbler och VVS med jämna mellanrum. Bahuaus har helger m,ed 30% rabatt. Låt bara bli deras buidgetgrejjer.
Ser inget fel med Ikea men tror ni kan få bättre för likvärdigt pris.
För övrigt. Köpte toalettstolen på Bauhaus. De var 2500 kr billigare än "det bra priset" på badrumsbutiken. Så jämför jämför jämför
Lycka till!
Edit: https://modernabad.se/ har jag använt både för badrummet i Enskede och huset i Roslagen. De tillåter att du köper in allt material själv utan att bråka. Se bara till det är på plats när de börjar. De står för allt material som inte syns i offert (skivor, golvbrunn med mera).
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför är ni alla så fasta för att ha kakel i bad- och duschrum?FannyAML skrev:
Det finns väl knappt något sämre ur fuktsynpunkt?
En enkel plastmatta/badrumstapet gör ett många gånger bättre jobb, till en bråkdel av kostnaden.
Så här till exempel:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske bra att kolla in deras hemsida där ni inte ens lyckas hitta företagsnamn och org. Nr. Efter lite letande hittar ni 01 Moderna bad AB.Appendix skrev:
Det går att få ett "lyxigt" badrum relativt billigt utöver de kostnader som arbete kostar.
Passa på när det är extrapris. Köp kakel själv (det finns ett par kakelfirmor i Sthlm som importerar själva. kom bara ihåg köpa en låda extra om nån platta går sönder i framtiden).
Det är kampanjer på badrumsmöbler och VVS med jämna mellanrum. Bahuaus har helger m,ed 30% rabatt. Låt bara bli deras buidgetgrejjer.
Ser inget fel med Ikea men tror ni kan få bättre för likvärdigt pris.
För övrigt. Köpte toalettstolen på Bauhaus. De var 2500 kr billigare än "det bra priset" på badrumsbutiken. Så jämför jämför jämför
Lycka till!
Edit: [länk] har jag använt både för badrummet i Enskede och huset i Roslagen. De tillåter att du köper in allt material själv utan att bråka. Se bara till det är på plats när de börjar. De står för allt material som inte syns i offert (skivor, golvbrunn med mera).
Titta gärna på alla bolag och fundera på om detta är en firma för er...
Appendix. Är det du som äger företaget?
Nej jag äger inte det. Jag är IT gubbe och skulle aldrig hålla på med såntKrille-72 skrev:
De har funnits i över 10 år i Sthlm
Och jag ville bara ge ett tips till TS då de gjorde ett bra jobb för mig.
Bilder finns i min projekttråd om du bemödar dig kolla
Du får gärna ge tips på andra badrumsföretag i Sthlm som kan hjälpa TS. Som fyller dina krav.
Du har även som glad amatör letat upp fel bolag. De använder sig av orgnr. 969726-4480
Redigerat:
För att om man köper en lägenhet för ett par miljoner är det dumt att stoppa in plastmatta om man ska sälja ett par år senare.KnockOnWood skrev:
I de flesta fall ses plastmatta som "låg standard" av köpare och likställs med ett orenoverat badrum
Inget som har med funktion att göra utan rent marknadsvärde. PLastmatta i sig har dock sina fördelar.
Ja gillar man groteska mönster och fulhet så duger det =)KnockOnWood skrev:
Jag förknippar plastmatta och vägg med gammalt. Hos oss hade det inte varit klokt, har bara bubbelbad, 2 handfat och eget rum för duschen. Hade inte känts lika lyxigt med plastmattor
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
20 mille?Rkarlsson skrev:
Tja, vi har lagt 3,5 mille på våran, och inte är det någon lyx inte.
Och inte saknar jag det heller.
(Har plastmatta på golv och väggar, och saknar inte lyxen)
Se där. 1.1 här, hade badrummet varit i plast för samma huspris vettifan om jag köpt det. Fördelen är att man ska trivas =)KnockOnWood skrev: