27 168 läst ·
96 svar
27k läst
96 svar
Upptäcka fel i bostadsrätt efter köp
Jag är bara nyfiken. Fick ni inte titta en gång till pga det? Eller ni bad inte om besiktningsklausul?FannyAML skrev:
Kan aldrig tänka mig att mäklaren nekar något sådant, i med det är en bostad.
Tips. Fixa en billig kabin om det spruckit genom. Sen renovera när ni kan då badrummet är gammalt.
Om det läcker så blir det en otrevlig överraskning under.
Det som är riktigt allvarligt är ju att det rinner vatten genom t ex vägg-golvvinkeln. Men uppstår det problemet så lär du snart höra från grannen under.FannyAML skrev:
Det vanliga är snarare att små mängder vatten (någon droppe) kan ta sig genom tätskiktet vid varje dusch och det väter underliggande material lite grann. Är det då trä eller spånskiva så sväller det medan gipsskivor ger vika. Det kan också ge mögel. Inget av detta brukar vara omedelbar katastrof men det kan förvärra läckaget över tiden.
Fundera också på vem som bodde i lägenheten tidigare. Var det t ex någon ensamstående äldre som kanske duschade varannan dag. Nu kanske ni är två unga som båda tränar med upp till fyra duschningar per dag. Det är en helt annan vattenlast på badrummet. Då kan svagheter i tätskitet visa sig.
(Min köpares besiktningsman skrämde sin klient med detta. Grannvillan hade sålts med ett 90-talsbadrum. Ut med ett äldre par, in med en stor barnfamilj med tonåringar. Det uppstod droppande läckage på mindre än ett halvår.)
Finns det granne under så lär de knacka på när färgen i taket krackelerar. Jag råkade ut för det i hyresrätt, men det var vaktmästaren. Badrum från 60 talet och allt hade i princip gått sönder så det började droppa i taket under mig. Hade man bytt i tid så hade de besparat mig 3.5-4 månader med 35-40 graders värme i lägenheten.Claes Sörmland skrev:
Det som är riktigt allvarligt är ju att det rinner vatten genom t ex vägg-golvvinkeln. Men uppstår det problemet så lär du snart höra från grannen under.
Det vanliga är snarare att små mängder vatten kan ta sig genom tätskiktet vid varje dusch och de väter underliggande material lite grann. Är det då trä eller spånskiva så sväller det medan gipsskivor ger vika. Det kan också ge mögel. Inget av detta brukar vara omedelbar katastrof men det kan förvärra läckaget över tiden.
Fundera också på vem som bodde i lägenheten tidigare. Var det t ex någon ensamstående äldre som kanske duschade varannan dag. Nu kanske ni är två unga som båda tränar med upp till fyra duschningar per dag. Det är en helt annan vattenlast på badrummet. Då kan svagheter i tätskitet visa sig.
(Min köpares besiktningsman skrämde sin klient med detta. Grannvillan hade sålts med ett 90-talsbadrum. Ut med ett äldre par, in med en stor barnfamilj med tonåringar. Det uppstod droppande läckage på mindre än ett halvår.)
Claes Sörmland skrev:
Tolka inte svaret så. Stilen på klinkern och det allmänna tillståndet skriker för t ex mig att detta är ett arv från 90-talet. Jag har nyligen sålt ett sånt badrum och jag skrev inte långa beskrivningar av skador och slitage i detta gamla badrum, jag uppfattar att alla kan se att det är ett gammalt badrum som borde renoveras. (I mitt gamla badrum fanns det t ex spruckna klinkers och spruckna fogar.)
Ja gud de är från 90 talet. Men tänkte inte renovera idag liksom..Jonatan79 skrev:
Som vanligt? Du har två startade trådar hittills! Detta forum ger bra hjälp på vettiga frågor. Tyvärr har du inga vettiga frågor eller verkar vara intresserad av vettiga svar/Info som ges. Nu har du lärt dig lite, det är inget större fel på badrummet som behöver fixas direkt. Njut av nya Lgh istället.
Jag tror dessvärre inte ni kommer att komma någon stans med en kundombudsman. Som jag skrev tidigare så skulle jag ta dit någon att mäta fukten. Ibland kan man ringa sitt försäkringsbolag och anmäla en skada. Dom kommer ut och mäter och talar då om att det inte går på försäkringen men ni kan ev få mätningen gratis. Om det är så att ni skaffar en duschkabin (titta på blocket efter en begagnad) så kommer ju fukten att torka ur men om det är trä och levande material i väggarna så finns det ju risk för mögel. Det kan ju också vara betong och då tror jag ni kan sova lugnare.
Men det kan också vara som vi skrev tidigare att det bara är två plattor som har skadats och då är det inte värre än så.
Men det kan också vara som vi skrev tidigare att det bara är två plattor som har skadats och då är det inte värre än så.
Ludde Jakobsson skrev:
Jag tror dessvärre inte ni kommer att komma någon stans med en kundombudsman. Som jag skrev tidigare så skulle jag ta dit någon att mäta fukten. Ibland kan man ringa sitt försäkringsbolag och anmäla en skada. Dom kommer ut och mäter och talar då om att det inte går på försäkringen men ni kan ev få mätningen gratis. Om det är så att ni skaffar en duschkabin (titta på blocket efter en begagnad) så kommer ju fukten att torka ur men om det är trä och levande material i väggarna så finns det ju risk för mögel. Det kan ju också vara betong och då tror jag ni kan sova lugnare.
Ja de får bli duschkabin då. Men vi måste köpa ny kommod/handfat för att få in en sån snart blir de väl lika billigt att renovera hela badrummet iaf.
Jag håller med dig @FannyAML !
Dålig stil att man inte säger till om så uppenbara fel. Jag menar hur ska du hinna kolla på ifall det finns sprickor i kaklet, framför allt nu under Coronan. Det kan ju inte vara ditt ansvar att kolla upp så det du köper är som du förväntat dig, det borde ju någon annan ansvara för.
Nej du, så klart att du får kolla upp själv vad du anser är fel. Kan man inte själv så får man på annat sätt skaffa sig kunskapen (tex genom besiktningsman).
Vad du anser är ett fel behöver inte vara ett bekymmer för den som säljer eller en anna köpare. Det är som sagt inte säkert att det är ett problem mer än estetiskt (men det kan vara ett problem).
Det finns troligen andra forum där medlemmarna är mindre kunniga där di får medhåll (läs familjeliv).
Dålig stil att man inte säger till om så uppenbara fel. Jag menar hur ska du hinna kolla på ifall det finns sprickor i kaklet, framför allt nu under Coronan. Det kan ju inte vara ditt ansvar att kolla upp så det du köper är som du förväntat dig, det borde ju någon annan ansvara för.
Nej du, så klart att du får kolla upp själv vad du anser är fel. Kan man inte själv så får man på annat sätt skaffa sig kunskapen (tex genom besiktningsman).
Vad du anser är ett fel behöver inte vara ett bekymmer för den som säljer eller en anna köpare. Det är som sagt inte säkert att det är ett problem mer än estetiskt (men det kan vara ett problem).
Det finns troligen andra forum där medlemmarna är mindre kunniga där di får medhåll (läs familjeliv).
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 775 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 775 inlägg
Anticimex anger 15-20 år som teknisk livslängd på ett badrum.
Plastmattor (vilket detta inte är) har väll en livslängd på ca 25år. Så även om det inte hade varit tydliga visuella brister så har detta badrummet ändå levt färdigt sitt liv och borde renoveras för att säkerställa att det är tätt och har full funktion
är det er första bostad ni köper? undersökningsplikten väger rätt tungt och i princip allt som går att upptäcka utan att riva saker faller under köparnas ansvar.
Plastmattor (vilket detta inte är) har väll en livslängd på ca 25år. Så även om det inte hade varit tydliga visuella brister så har detta badrummet ändå levt färdigt sitt liv och borde renoveras för att säkerställa att det är tätt och har full funktion
är det er första bostad ni köper? undersökningsplikten väger rätt tungt och i princip allt som går att upptäcka utan att riva saker faller under köparnas ansvar.
Fast nog har kaklade badrum och framförallt dess tätskikt klart längre livslängd än 15-20 år. Syns inga uppenbara problem, inte skulle jag slentrianmässigt sätta igång och renovera ett kaklat badrum från 2001 eller 2006 (15-20 år).U Swetox skrev:Anticimex anger 15-20 år som teknisk livslängd på ett badrum.
Men 90-talsbadrum med sprickor i kaklet vid vägg-golvvinkeln som har uppstått på ett okänt sätt. Där skulle jag vara bekymrad.
Det beror på hur hemska färger de har använtClaes Sörmland skrev:
Fast nog har kaklade badrum och framförallt dess tätskikt klart längre livslängd än 15-20 år. Syns inga uppenbara problem, inte skulle jag slentrianmässigt sätta igång och renovera ett kaklat badrum från 2001 eller 2006 (15-20 år).
Men 90-talsbadrum med sprickor i kaklet vid vägg-golvvinkeln som har uppstått på ett okänt sätt. Där skulle jag vara bekymrad.
Men i detta fallet så finns det ju inget överhuvudtaget att säga. Köparen kan inte ha missat badrummet, den där silikonfogen skriker ju kom och hjälp mig.
Det där får ses som en läropeng för TS. Undersök noggrant, skylls det på corona, så får det väl vara. Det finns inga undantag för köparens undersökningsplikt ändå, hur skulle det se ut om man kommer efter tillträde för något som är uppenbart.
Handlar mycket om underlaget med. Vår gamla lägenhet hade ett 90-talsbadrum där fogarna hade vittrat bort och någon sprucken platta. Men inget var löst och betongbjälklag med murade väggar, så gjorde med gott samvete en ytskiktsrenovering med nya duschväggar och omfogat kakel. Hade inte gjort det om det var trä och gips i golv och vägg...
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Som sagt att plattorna har spruckit är inget problem. Men som flera varit inne på, så kan orsaken till sprickorna vara ett problem.
Det finns flera möjliga orsaker till att de spricker, en tänkbar anledning kan vara att det finns en vattenskada, som får underlaget att svälla. I sp fall har vi givetvis ett problem som behöver åtgärdas.
Men sprickor av den typ vi ser, beror i många fall på att man fuskat med torktider när badrummet byggdes. Om det är en betongvägg, eller någon form av putsad lättbetong eller liknande. Så krävs rätt långa torktider (3 till 6 månader för betong) innan man får sätta kakel. Det handlar inte om att materialet faktiskt skall torka efter gjutning eller putsning. Utan om att cementbaserade material krymper som en del av cementens härdning. Det är väldigt lite krympning, men det skapar enorma spänningar i keramiska plattor som sitter fast i det krympande materialet. Det kan ta många år innan spänningarna skapar sprickor.
Det finns flera möjliga orsaker till att de spricker, en tänkbar anledning kan vara att det finns en vattenskada, som får underlaget att svälla. I sp fall har vi givetvis ett problem som behöver åtgärdas.
Men sprickor av den typ vi ser, beror i många fall på att man fuskat med torktider när badrummet byggdes. Om det är en betongvägg, eller någon form av putsad lättbetong eller liknande. Så krävs rätt långa torktider (3 till 6 månader för betong) innan man får sätta kakel. Det handlar inte om att materialet faktiskt skall torka efter gjutning eller putsning. Utan om att cementbaserade material krymper som en del av cementens härdning. Det är väldigt lite krympning, men det skapar enorma spänningar i keramiska plattor som sitter fast i det krympande materialet. Det kan ta många år innan spänningarna skapar sprickor.
Älskar såna här trådar och trådskapare - det är ju den absolut största anledningen till att man är frekvent besökar på sajten.
tack för utförligt svar!H hempularen skrev:Som sagt att plattorna har spruckit är inget problem. Men som flera varit inne på, så kan orsaken till sprickorna vara ett problem.